Hjälp med foderstatsberäkning

Jag kan inte detta med analys då det är första gången jag gör det själv och då dessutom ska försöka räkna ut foderstat... Är det någon här som kan hjälpa mig? Antingen här eller PM:a mig:)
Analysen ser ut så här:
Per kg foder Per kg ts
Torrsubstans (TS) % 85,5
Omsättningsbar energi MJ 8,5 9,9
Råprotein gram 103 120
Smältbart råprotein gram 70 81
Kalcium (Ca) gram 5,4 6,4
Fosfor (P) gram 0,9 1,1
Magnesium (Mg) gram 1,2 1,4
Kalium (K) gram 11,8 13,8
Kalcium/Fosfor (Ca/P) Kvot 6,0

Och är detta en bra analys eller vad ska man tänka på till framtida hästar? Alla tips mottages tacksamt. Tips om nån bra sida där man kan räkna ut foderstat?

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med foderstatsberäkning

Det där behöver inte räknas på, det är bara att ge 100% hösilage i den mängd som behövs för att hästarna ska hålla ett bra hull.
(gäller hästar äldre än årsföl)

Det har nog blivit lite fel på adresserna till olika foderstatsberäkningar!! Hippocampus foderstatsberäkning www.hippocampus.slu.se Hippocampus beräkningar är förresten bättre, för de är gratis:D

Jag har provat hippocampus program. Och fosfor måste tillföras. Men vilket annat foder ska man ge då? Helfoder, mineraler eller vad?

Helfoder är overkill när grovfodret innehåller mycket både energi och protein.

För att tillsätta fosfor får du välja antingen en mineralblandning med hög Ca/P-kvot, eller "Fosforbalans" som bara innehåller fosfor (men då lär du behöva ge tillskott av selen och ev några andra spårämnen också).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka