Hjälp med foderbyte

LillaMy84

Trådstartare
Hunden i fråga är 11 år, kastrerad, ca 1-2kg övervikt trots minskad mängd foder och HUNGRIG är han.

Därför tänkte jag att det kanske var dags att prova på något annat foder, men vad ska man satsa på? Senior, light, kastrat eller kanske nån variant bantningsfoder?

Sv: Hjälp med foderbyte

Vad äter han nu och hur mycket motion får han? Har du provat att lägga tex morötter i maten så att han får lite mer att tugga på som han inte kan bli tjock av?

Har funderat på morötter, men eftersom han hittills inte gått neråt, snarare tvärtom, av minskad mängd så funderade jag på om det kanske var vettigare att byta helt.
Kan kanske tilläggas att han är nykastrerad då han hade en tumör i ena testikeln. Efter kastrering har han ju fått ta det lugnt för att såret ska få läka, men nu är vi igång med motionen, tyvärr är den inte riktigt som vanligt eftersom jag är gravid och inte fullt rörlig, men de kortare promenaderna försöker jag väga upp med springa o lattja lös med de andra två.

Han får i dagsläget helt vanlig Doggy *hukar mig*, då det faktiskt är det som fungerat allra bäst på alla tre hundarna.

håller med om morötterna, är de i grova bitar tas de inte upp av hunden, utan är ren bukfylla, dvs hunden blir mindre hungrig.

ang alla senior-, light-, kastrat-, rasfoder så får man prova sig fram, det som är bra för en hund är mindre bra för en annan, en fabrikants lightfoder är p princip likadant som en annan fabrikants seniorfoder osv osv en ren djungel.
om hunden fungerar bra på nuvarande foder skulle jag fortsätta med det i mindre giva, fylla upp med morötter så att hunden inte behöver gå hungrig, och så motion såklart.
jag hoppas ni får ordning på situationen på ett enkelt och smidigt sätt.

Vet rekommenderade ju kastratfoder om han inte höll vikten, men antog att det gällde RC/Hills/Specific och helst helst helst vill jag ha ett svenskt foder om jag nu ska byta dessutom har jag inte varit helt nöjd med varken RC eller Specifik på honom.

Funderade själv på seniorfoder av samma tillverkare som gör den vanliga maten, men det kanske inte är ett givet alternativ?

Så hur mycket av maten kan man ersätta med morötter?

jag har småhundar (á 5kg) som jag halverar fodergivan på och istället ger en näve grovrivna morötter, funkar bra. i princip ska du ju kunna ge hela givan som morötter ur hungersynpunkt för hundens del, men då får den ju inte i sig det den ska i övrigt. skulle testa att byta ut 20-25% av fodergivan mot morötter och sedan prova dig fram. så länge hunden är som vanligt och ser ut att må bra så är det ju bara att försöka och se vad som händer.

Jag tycker att det har varit lättare att hålla vikten på mina hundar sedan jag gick över till premiumfoder. Det var visserligen massor med år sedan, men jag tyckte de var fläskiga och bukiga när de åt Doggy/Pedigree och detta försvann när de fick äta premiumfoder istället. Trots att det alltså innehåller mer fett och protein. Jag provade lightfoder i en övergångsperiod men det funkade inte alls. Särskilt labben blev nästan fetare av allt spannmål. + att de sket som elefanter och att de gjorde mitt hem obeboeligt med sina sura fisar. Min gamla labbe äter Standardt och det är jag mycket nöjd med. Annars finns ju Robur (samma tillverkare som Doggy om jag inte missminner mig), Doggy professional och Magnussons meat & biscuit (det senare är bra om de är lite tröga i magen).

Mot hungerkänslorna så tycker jag att råhudsben fungerar bra. De innehåller "ingenting" men verkar vara mättande, eller om det är tuggandet som gör att hungern minskar. Mina hundar är dåliga på att äta morötter, de strösslar små skummiga morotsbitar över hela golvet och missar man att torka upp innan de har torkat så har man att göra senare...

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 204
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 637
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30