Hej.
Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa...
Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av foderstat, men lyckas inget bra. Jag förstår själv att proteinet är lågt, men tillsätter jag lucern i foderstaten varnar programmen för hög Ca/P (för mycket kalcium??).
Här är analysen (per kg foder / ts):
Torrsubstans (ts) 81%
Råprotein (RP) 56 / 68 gram
Smältbart råprotein 27 / 33 gram
Omsättningsbar energi 6,9 / 8,5 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 3,9 Kvot
Kalcium (Ca) 2,7 / 3,3 gram
Fosfor (P) 1,1 / 1,4 gram
Magnesium (Mg) 0,6 / 0,8 gram
Kalium (K) 6,8 / 8,3 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,4 Kvot
Kan jag tillsätta fosfor på något sätt för att balansera upp Ca/P och ändå ge lucern? Är det något annat jag bör tillsätta? Kom gärna med förslag på mineraler eller kraftfoder som kan hjälpa mig väga upp värdena... Om det ens är möjligt, eller ska jag ge upp och börja leta dyrt hö/hösilage på annat håll?
Hästarna är islandshästar, fritidshästar/lättare träning, de flesta ganska unga. Förra vintern hade de fri tillgång på hösilage med bra värden, helst skulle vi vilja kunna ha fri tillgång de kallaste månaderna, men vi kan också tänka oss att ha frit tillgång på halm och begränsa givan med hö.
Tacksam för all hjälp, alla tips och råd jag kan få
/Sandra
Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa...
Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av foderstat, men lyckas inget bra. Jag förstår själv att proteinet är lågt, men tillsätter jag lucern i foderstaten varnar programmen för hög Ca/P (för mycket kalcium??).
Här är analysen (per kg foder / ts):
Torrsubstans (ts) 81%
Råprotein (RP) 56 / 68 gram
Smältbart råprotein 27 / 33 gram
Omsättningsbar energi 6,9 / 8,5 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 3,9 Kvot
Kalcium (Ca) 2,7 / 3,3 gram
Fosfor (P) 1,1 / 1,4 gram
Magnesium (Mg) 0,6 / 0,8 gram
Kalium (K) 6,8 / 8,3 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,4 Kvot
Kan jag tillsätta fosfor på något sätt för att balansera upp Ca/P och ändå ge lucern? Är det något annat jag bör tillsätta? Kom gärna med förslag på mineraler eller kraftfoder som kan hjälpa mig väga upp värdena... Om det ens är möjligt, eller ska jag ge upp och börja leta dyrt hö/hösilage på annat håll?
Hästarna är islandshästar, fritidshästar/lättare träning, de flesta ganska unga. Förra vintern hade de fri tillgång på hösilage med bra värden, helst skulle vi vilja kunna ha fri tillgång de kallaste månaderna, men vi kan också tänka oss att ha frit tillgång på halm och begränsa givan med hö.
Tacksam för all hjälp, alla tips och råd jag kan få
/Sandra