Hjälp med foderalternativ till dräktigt sto

Equilina

Trådstartare
Hjälper en vän som fått riktigt tråkiga analysresultat i år, dessutom med dräktigt, något svårfött fullblod... :(

Fram till fölningen får jag ihop det, men så fort hon ska börja ge di kommer problemen och jag behöver hjälp med tänkbara fodersorter då jag själv bara ger små mängder havre, betfor och soja till mitt hö och alltså inte är så hemma på marknaden.

Analys på höet :crazy:
TS 86,5%
MJ 8,1
Smrp 32
Kvot 3,9...

Hon har ev fått tag i begränsat med hösilage som isf skulle räcka från fölning fram till nästa höst, analys på det enl säljaren (dvs jag har inte sett analyspappret själv)
TS 90% (:confused:)
MJ 9,9
Smrp 67
Kvot 6,7

Hon äter i dagsläget max 10 kg grovfoder, 8-9 kg har jag räknat med.

Tips på fodersorter som kan passa?

Sv: Hjälp med foderalternativ till dräktigt sto

Det är inte så att det kommer att finnas gräs under digivningsperioden? Det kan lösa många problem.

Gräs och gräs, det är inte precis insådd vall hon har i hagarna. I somras stödfodrades hästen (och de andra två som gick där) med kraftfoder hela perioden.

Men det gör ju ändå ganska stor skillnad om så bara hälften av grovfodergivan är spätt gräs...

Byt ut hö/silaget mot lusern strå, det är dyrt att ha proteinfattigt grovfoder, särskilt till krävande individer.

Håller med, komplettera med Lusern hackat strå, är perfekt till svårfödda hästar! Är hon tunn kan man tillochmed hänga in hink så hon har fri tillgång!

Tack för tipset, jag har själv tänkt på lucern men känner inte till några märken/tillverkare. Vilket är mest prisvärt?

Alfalfan är jättebra, den brukar jag använda, annars har krafft lucern i både hack och pelletsform, dock brukar de flesta hästar föredra hacken.

Beror på hur kräsen kusen är. Kraffts är ju med melass vilket de flesta gillar, men jag brukar handla hos Svenska Foder och de har annat fabrikat. I slutänden tror jag inte det är jättestor skillnad på hackad strå, det är nog större näringsmässig skillnad mellan pelletssorterna (där Kvarnby hittills ligger högst i min lista med 150 gr smrp).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka