Hjälp med foder

tantor69

Trådstartare
Jag har en arabhingst (25 år), en D-ponnyvallack (24 år)och en shettisvallack (4 år).

Ingen av dem gör vad jag skulle kalla för direkt arbete i dagsläget.

Skogsrids/körs/promeneras en gång i veckan. De står på lösdrift och jag skulle vilja ha fri tillgång på grovfoder.

Vad skulle idealvärdet vara på höslilage ? Kan jag överhuvudtaget få det att gå ihop med fri tillgång ? Ponnysarna blir så himla feta!

Araben får jag tilläggsfodra med kraftfoder så då han inte är riktigt så lättfödd som ponnysarna.

Tacksam för lite råd och hjälp.

Sv: Hjälp med foder

Mitt drömhösilage har 65 % TS, 5 MJ energi och 30 g protein / kg. Det skulle min lättfödde häst kunna äta sig ordentligt mätt på och må bra av. Tyvärr har jag aldrig råkat på det.

Har du möjlighet att få fatt i gräsfröhalm så är det bra att komplettera med. Godare än halm och innehåller lite protein.

Sv: Hjälp med foder

Jag har just fått nytt hösilage med nästan dina värden fast betydligt lägre ts vilket gör det rätt så tungt att jobba med .
MJ 4,3 ocg SRP 29
Tycker ändå min ena får en jäkla "fettnacke" och jag vet inte om jag vågar låta honom äta hur mycket han vill.
Sockerhalten är dock ganska låg, Sockerhalt 93 g/kg Ts

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 269
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama