Hjälp med ev. Korsförlamning

M

malejna

Skulle behöva lite hjälp, då jag inte är så inläst på området korsförlamning.
Mitt D-Ponny sto blev för några dagar sen "halt" (stel och stapplig i stegen, men inte öm/svullen när man känner). Veterinären var här men kom inte riktigt fram till vad det var, så vi fick Fenylbutazon att ge henne. Tog även "muskelprov", vilket visade sig vara för högt. Är det någon som vet om detta kan vara korsförlamning, och vad man ska göra för att undvika det?!
Hon har varit sjuk 2ggr innan, första gången riktigt illa (tappade alla muskler på en helg och åt/drack inget) och senaste gången var det precis som nu. Lite hängig och höga muskelvärden (säger man så?!).

Pratade lite snabbt med en som jobbar på hästklinik som trodde att det kunde vara det, men fick inget svar på vad man ska göra och varför hon isåfall får det.

Hoppas någon kan ge mig lite hjälp=)

Sv: Hjälp med ev. Korsförlamning

Sök på forumet, finns en del trådar.
Jag har en kf-häst, och tänker på detta: försöker att inte ge så mkt kraftfoder. Sänker det rejält de dagar han vilar. Var noga med uppvärmning och avskrittning.
Inte låta hästen bli kall, men jag täckar heller inte så mkt så musklerna inte kan göra sig av med överskottsvärme om han blir för varm.

Sök på nätet, finns massor. Lycka till!

Tycker du skall ta din häst som kroniker för KF eftersom det hänt så många gånger.

För att minimera riskerna och hjälpa din häst till tillfrisknande så finns en del att göra.

Det är inte kul att ha en KF häst men det går att hålla dem utan nya anfall om man är noga.

Själv har jag gjort följande och har nu en frisk häst. Han är/var kroniker och fick sina anfall pga melassallergi som hans kropp inte kunde ta hand om. Först brakade magen och sedan gick det ut i musklerna.

Mycket fibrer och råfett. Melassfritt foder, finns många trådar om det. (Bra foder är melassfri lucern och betfor, linfrökaka, solrosfrö) Wiromins melassfria pellets mineral. Extra B och E vitamin.

Se till att hästen är täckad och varm samt lagom dos av daglig arbete.

Tack så JätteMycket för svaren=)
Som sagt så sa inte distriktsveterinären något om korsförlamning, men Ni som har hästar som haft det tror alltså också att det kan vara det?!
Vad det gäller foder, så äter hon bara gräs på sommaren och ensilage på vintern (förutom under tävlingssäsong då hon även har fått havre & betfor, men det va ett tag sen bi tävlade nu), så hon får iallafall inte för mycket foder.
Över sommaren har det inte blivit så mkt ridning, men annars rids hon ca.4ggr i veckan. Kan det vara så att allt regn som kommit under sommaren (går ute i stora hagar med skog/skydd) och lite dåligt med ridningen kan ha orsakat "anfallet"?!

Enl. provsvar och din beskrivning så är det KF. En del hästar är sockerkänsliga och reagerar även på gräsets stärkelse. Men som du säger att stå i regn och spänna sig som de gör när de vänder upp rumpan mot vinden är ofta tillräckligt för en känslig häst många gånger för att trigga igång ett anfall. Därför är det att föredra (personligen tycker jag man ska ha ) täcke även sommartid och framförallt vid regn och blåst så länge man inte fått hästen frisk.

Förra året gick min täckad nästan hela sommaren, i år när han varit helt friskt efter många ändringar i hans liv så har han klarat sig utan i sommar, men man märker ändå att han trivs de få gånger han ändå får på sig sitt täcke även nu när det regnar.

Havre och vanlig betfor är inte att föredra alls till KF hästar. Behöver du tillskott så hitta nåt annat för framtiden.

Tack så jättemycket för hjälpen, kanske äntligen har fått ordning på vad det kan vara då. Är ju alltid svårt att veta vad man ska göra när man inte ens vet vad det är...
Vet inte vad som räknas som känsliga hästar, min häst har alltså varit sjuk 3ggr på ca. 2½ år. Så hon får ju det inte särskilt ofta, men dom andra gångerna har det varit på hösten och den här sommaren har ju varit urdålig, så jag antar väl att det är regnet/kylan då. Hon får som sagt inget kraftfoder nu, har inte fått det på ett år typ.
Så vet inte om det kan vara det hon har reagerat på..Har du något tips på bra foder att ge, om jag ska ge henne?! Hon är lite lat, därför hon gick på havre/betfor när vi tävlade=) Finns det nåt likvärdigt som är bra för "korsförlamningshästar"??

Som sagt, jättetacksam för hjälpen!!!!!!

De kan ju få muskeldegenerering av KF.
Det är viktigt att hålla hästen varm, skritta mkt före o efter arbetspassen( även skritt pauser)så att mjölksyran transporteras bort- även linimenta ofta.

även att den inte vilar med lika mkt kraftfoder. Ge lite mindre dagen innan.
Förr halverade man kraftfodergivan dagen innan, men då hade man oftast större givor än idag.

Jag har det sista året gett min enbart melassfritt foder. Lucern från Kvarnbyfoder, Kvickbeet från Dodsson&Horrell, aktiv mineralpellets från Wiromin, Hippos Linfrökaka. Blandar och ger utifrån vad som behövs efter grovfodret.

Behöver hon inget extra i krubban så skulle jag satsa på Pelletsmineralerna.

Min får samma mängd "kraftfoder" varje dag, jag ändrar bara mängden efter hullet och han mår bäst av att jobba i stort varje dag. Jag kör varierat med långpass ute i skogen och korta intensiva dressyrpass, vila gör han när han själv visar att han behöver och vill, vilket inte är så ofta längre.

När han hade sina skov som kom ofta så var han mycket trött och loj trots att han då var en yngling
(2-3år). Han ville inte röra på sig om han inte var tvungen, så ta inte hennes ovilja för ren lathet. Hon kan ha känningar som gör att hon är "lat".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: malumbub
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 731
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 083
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V