HJälp med byte av sadel!

J

Jaba

JAg måste byta sadel.
Har en appalosa silver star mot hopp som jag tycker väldigt mycket om men den är för smal (33) samt att den kanske lutar en aning bak.

Hästen i fråga har hög manke och är ganska bred över bogarna. Ganska lagom svank. HAn är inte direkt rak iaf.
En något bredare appalosa (35 eller 95 grader) funkar således inte då mankfriheten inet blir tillsäcklig. Men jag vill ha en sadel som liknar appalosan. Med tanke på stöden för knän och vader är dom varken för små eller för mycket utan helt lagom i denna sadel.

Min fråga är då vad finns det för andra sadlar som skulle kunna passa denna häst med lika mycket stöd för benen?

Hendri de rivel hade jag förr och tyckte om den.
På vilka hästar ligger den bra? Skulle en 32 passa min häst?

Andra förlag på billigare mäkessadlar?

Sv: HJälp med byte av sadel!

HAn har en sådan men jag tycker den är fruktansvärd att rida i :angel: . TYvärr.
Sedan tycker jag inte att den ligger nå bra heller. Antingen lutar den bak éller fram med en kil.

Appalosan tycker jag är så väldigt förtjust i.

Ser inte dom lika ut i bommen då som Silver star?
HAn behöver som sakt en bredare bom än nu men då kommer sadeln för nära manken.

Prestige har lite olika bommar, så det kan finnas någon som har lite mer mankfrihet. Har för mig att Doge eller Leonardo är lite högre i framvalvet, men jag kommer inte riktigt ihåg.

Alla dressyrsadlarna är högre i framvalvet.....

Men har hästen verkligen så hög manke att det tar i?? Då misstänker jag att den är hålig vid manken. Mina hästar har ju gigantmankar, som dessutom är långa! Och det funkar fint med båda hopp och dressyr från prestige i breda bomvidder.

Du kanske kan ha en 35a och ha fårskinnspad så hästen får musklat upp sig runt manken?

Visst han behöver muskla upp sig över ryggen men detta kan han inte göra med en för smal sadel.
Skulle de bli annorlunda med en gelpad under med en något bredare bom? Sadeln höjs ju en aning visseligen men.....

Jag har för övrigt en 32 eller 33:A.

Jag har samma problem till min andra häst. Dock rids hon inte längre och när jag väl gör det använder jag en ridgjord så en ny sadel i hennes fall är inte aktuellt.

gel pad är i princip ren skit. dom enda som inte är skadliga är actions, och dom är jättetunna och fyller inte ut särskilt mkt.....

Sv: HJälp med byte av sadel! Hjälp här med, tack!!

Hej,
Jag behöver också hjälp och det känns lite onödigt att starta en ny i princip likadan tråd.
Har en kort häst med som är ganska bred över bogarna, har svagt markerad manke och är ganska rak i ryggen.
Har idag en Frank Bains passad (äldre hoppsadel) med normal/vid bom. Men denna börjar vi växa ur och det är dags att vi skaffar oss en dressyrsadel snart.
Någon som har tips på goa sadlar till schysst pris??? Känner liksom inte för att lägga ner jättemycket pengar då det är en unghäst som förmodligen kan bredda sig ännu mer.

Varför är dom skit?
Jag som hört så mycket gott om dom:(

Är en fårskinnspad så mycket tjockare så att dom fyller ut då. Jag har aldrig haft en sådan. Vart får man tag på dom?

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: CarEr
·
Hoppning Hej alla! Har fått i uppgift av min vän som inte har något konto här på buke att fråga om hoppsadel till hennes otroligt överbyggda...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: saltopeppar
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur