Hjälp med bråkig häst.

L

Leila

Hejsan.

Jag har ett litet problem med min medryttarhäst som jag ridit i ca ett år nu. Han bockar,sticker,vägrar att fatta galopp, försöker med all kraft att få av ryttaren från ryggen.

Många har sagt att kolla om han har ont, om det är nått fel med sadeln eller munnen. Problemet är att han har börjat göra det nu. Jag som trodde att han redan hade testat mig. För så fort man kräver något av honom så börjar han...

Jag ska kolla om han nu blir störd av sadeln eller nått och prata med ägaren.. Men vad tror ni de kan bero på?

Hjälp?? :)

Sv: Hjälp med bråkig häst.

Uteslut att där inte är något fysiskt fel påhästen.Hästar gör inte sånt utan anledning.

Antingen har han ont, eller så kanske han har fått krav på sig som han inte klarar av? kanske har han blivit riden extra mkt, eller för lite på senaste tiden. Bytt foder?

Det finns hur mt som helst som kan påverka en häst. Men regel ett är att utesluta smärta! sen får man fundera vidare och se över vad som har förändrats i hästen miljö!

Lycka till!

Hejsan.

Jag har ett litet problem med min medryttarhäst som jag ridit i ca ett år nu. Han bockar,sticker,vägrar att fatta galopp, försöker med all kraft att få av ryttaren från ryggen.

Många har sagt att kolla om han har ont, om det är nått fel med sadeln eller munnen. Problemet är att han har börjat göra det nu. Jag som trodde att han redan hade testat mig. För så fort man kräver något av honom så börjar han...

Jag ska kolla om han nu blir störd av sadeln eller nått och prata med ägaren.. Men vad tror ni de kan bero på?

Hjälp?? :)

Jag kollade lite bilder och kom på en sak, som jag tänkt på många gånger. När man spänner sadelgjorden på honom så skyddas inte spännerna på sadelgjorden av något. Kan det kanske vara det som får honom att hålla på som han gör? Jag tänkte prova att köpa något som gör att de inte kan klämma på honom längre.. Några tips?

Här är en bild: http://www.pixbox.se/pic_show_id22139207.html

Kanske inte syns så bra. jag har försökt köpa schabrak som ska komma enda ner men inget som gör..

Den sadeln ser inte ut att ligga bra på honom..En sadel ska ligga bakom bogbladet för att inte trycka och ge obehag, den ser verkligen ut att ligga rakt på!

Dessutom ser den ut att vara lite för smal i bommen..kan ha fel..kan vara att den är för långta fram bara.. men den ligger i bakvikt, som sadlar gärna gör om dom är för smala..då så sitter man som ryttare i bakvikt i en sån sadel..och den kan ge obehag för hästen..som det är på bilden, trycker dne nog både på bogblad och på ryggen.

Jag hade nog kollat över utrustningen..

Söt lite snutt annars!:love:

Okej tack, hästen kommer hem från sommarbetet i mitten av augusti ska kolla utrustningen med ägaren tackar :D :bow:

hehe..inte så lätt när man har en sån mage, att få sadeln att ligga bra..Men jag hoppas det ordnar sig!=)

angående sadelgjord.
köp en sadelgjord för dressyrsadel, dom har skydd under spännena för att inte nypa hästen.

Ja han har alltid varit en "mullig" häst. När jag började rida honom så hade han inte blivit riden så mycket. Och han va en sån häst som man inte kunde rida ut i skogen med ensam för han stack alltid tillbaka. nu har jag fått ordning på de så de blir väl att klättra,klättra och ännu mer klättring sen ;)

Angående sadelgjorden; Du fick ett jättebra tips av Cillam,
eller så köpter du bara en längre sadelgjord :)

edit;
oj, såg du redan svarat.

Senast ändrad av en moderator:

Angående sadelgjorden; Du fick ett jättebra tips av Cillam,
eller så köpter du bara en längre sadelgjord :)

edit;
oj, såg du redan svarat.

Hehe, jo, fast har ingen aning om vilken storlek han har då jag är medryttare ;) jag ska sms:a hans ägare och fråga :idea:

pröva att köpa den svängda. han ser ut att vara lite som min kroppen. när en svängd gjord kommer på sadeln, kommer den att hamna lita längre bak åxå, eftersom magen inte puttar fram gjord och sadel lika lätt.

Klättring är jättebra för att få ordning på bukmusklerna så att de orkar hålla in den tjocka magen. Men tänk på att för mycket klättring med en överviktig häst kan vara väldigt påfrestande för leder. Några miniter åt gången räcker nog. Klättring är ju rätt tuff träning.
Jag tycker att du ska börja med att bränna fett. Alltså mycket skritt, gärna ett par timmar om dagen, det gör susen. Sen kan du börja jobba mer och mer med konditionsträning, intervaller och längre och längre trav och galoppsträckor. Och sen kan du börja träna musklerna så han får lite snygg form, då kan du börja klättra.
Men att klättra för att få bort magen är inget att rekommendera.

Och förresten, storleken på sadelgjorden kan du enkelt ta reda på genom att mäta den. De mäts i cm. Men annars tycker jag att du ska satsa på en sån sadelgjord där spännena ligger uppepå gjorden, typ som den du kollat på. Jag har en liknande modell till min tjockis och den funkar fint.:D

Edit: Fast om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det beror på spännena (fast jag tycker ändå att du ska köpa en ny gjord för jag tycker spännena ska vara skyddade). Jag tycker sadeln ser ut att ligga riktigt dåligt. Jag vet inte om det hade hjälpt att dra bak den en bit, men jag tycker definitivt att ni ska ta dit en sadelprovare som får titta på hur sadeln ligger på hästen. Det kan mycket väl bero på att den helt enkelt inte passar. Även om det är dyrt att köpa sadel så är det utan tvekan värt det. Dessutom kan det ju gå att hitta en billigare modell eller begagnad som passar till hästen (vilket ju är det viktigaste) Prova att rida barbacka och se om han fortfarande beter sig på samma sätt, ge det ett par försök, han kanske gör det av gammal vana, han tror att det ska göra ont och därför bockar han, trots att det inte gör ont.
Prova och se, men ta dit en som kan kolla på sadeln, det är nummer 1!

Senast ändrad:

Aaa jag ska ta ett snack med ägaren och se hur vi gör. Och jag ska börja träna honom ordenkligt så man får ordning på pållen. :d

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar