Hjälp med blodprovs resultat

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Vinna
  • Startdatum Startdatum
V

Vinna

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda dessa resultaten. och berätta vad som är normalvärden?

B-Hb Hemoglobin 141 g/l
B-LPK Vita blodkroppar 7,0 x10(+upphöjd nia)/l

B-celler Differentialräkning

omogna - %
neutr.stavkärniga - %
neutr.segmentkärniga 61 %
eosinofila 7 %
basofila 1%
lymfocyter 28 %
monocyter 3 %

P-Fibrinogen 2,8 g/l

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp med blodprovs resultat

HB och vita är bra
sen har du diffen mellan segm o lymf som inte ser bra ut( det ska helsta vara typ 55/45) , monocyterna ska helst vara noll och i ett ´lopp skulle inte hästen prestera bra. enl mina åsikter och erfarenheter av att läsa prov

Sv: Hjälp med blodprovs resultat

Hon har inte presterat bra sedan ett foderbyte för ca 6 veckor sedan, går inte ner i puls efter jobben ordentligt. Blodprovet togs i onsdags,

"Hb, vita o fibrinogenet ligger perfekt. På diffen (fördelningen mellan de olika sorters vita blodkroppar som finns) syns en viss förskjutning. Kan bero på mindre infektion/inflammation/virus men då den största övervikten ligger på de eosinofila kan någon typ av känslighetsreaktion vara inblandad." och "Eos-reaktioner kan absolut bero på foderbyte ifall man är en lite känslig individ. Detta i sig är inte behandlingsbart utan man måste helt enkelt plocka bort orsaken. Inte alltid enkelt men förhoppningsvis är reaktionen övergående. Om en infektion är inblandad har jag svårt o tro att en veterinär skulle tycka att det var motiverat att behandla. Självklart med modifikation för eventuella symtom." är det vi fått som svar från hästsjukhuset solvalla

Men vi får väl se, hästen anländer till mig om ca en timme efter resan hit från valla, jag och ägaren har iallafall bestämt oss för att låta henne träna på som vanligt här hemma och ta ett nytt blodprov om 3 veckor och se om något förändrats.

Liknande trådar

Hästvård Buke,hjälp! Veterinären är inkopplad redan så skrik inte klinik :) Engelskt Fullblod, 9 år gammal , inga gamla skador/ sjukdomar Dem...
2
Svar
21
· Visningar
6 974
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2