Hjälp med att tyda blodanalys!

Cheval

Trådstartare
Jag har gjort en fullständig blodanalys på min häst eftersom jag tycker att han inte presterar fullt och verkar lite trött ibland.
Alla värden var som de skulle utom tre.
Muskelvärdet (S-CK) låg på 10,5 och ska vara mindre än 6. Frågan är på detta hur dåligt är det? Detta bör väl handla om överansträngda muskler om jag förstått rätt.....?

Sedan låg järnvärdet precis på marginalen. Han hade 18 och det ska ligga mellan 18-35. Kan man ge krafft koppar och järn fast kopparvärdet ligger som det ska? Min vet. tyckte det.

Sedan hade han lågt värde på Neutrofila blodkroppar. Det är väl en typ av vita blodkroppar. Han hade 46% och det ska ligga mellan 50-65%

Finns det något samband mellan de här värdena som inte var så bra?
Jag har fått uppfattningen att de inte är extremt dåliga men något måste man ju göra, fast vad....?
Vem kan något utöver det vanliga på detta område?

Sv: Hjälp med att tyda blodanalys!

du ska fråga veterinären om detta. Det finns inte en vanlig hästmänniska som inte jobbar på labb eller är veterinär som kan svara på detta. Min syster är biomedicinsk analytiker. och det är en sån som kollar proverna (analyserar dem) om inte veterinären du varit hos kan svara på det så är det en biomedicindk analytiker du ska prata med.

Jo, jag förstår men tänkte att det kanske även fanns sådana här på bukefalos. Har frågat veterinären som tog proverna men fick inget riktigt svar förutom att muskelvärdet skulle tas om. Tänkte om det fanns någon här som antingen hade egna erfarenheter eller jobbade med sådant.

tja det är nog som sagt bara om du har turen att få någon i yrket att klicka in här.. tyvärr. frågade min syster men hon kunde inte svar på det..

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 637
Senast: DarkInNight
·
Trav Har tagit blodanalys på min kuse pga dålig återhämtning efter jobb. Först togs bara röda och vita och dessa visade ingenting, därefter...
Svar
18
· Visningar
5 580
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka