Hjälp med att klura ut en skoluppgift!

M

maaallliiin

En 7årig valack är avlad främst för dressyr, har en ordinär exteriör, ngt lågställd.

Har tränats främst i dressyr som yngre med för ett år sedan började träningen inriktasmer på hoppning. Han är tävladupp till medelsvår som 6åring, nu harhan debuterat 1,20 m hoppning.

Sedan fem månader sedan upplever ryttaren att hästen fått försämrat teg och att den har hoppat med sänkt rygg. Även sänker den ryggen vid uppsittning, vilket inte har skett innan. Ryggen är ön när man palperar den, visar vid hält undersökning en 1 gradig hälta på båda fram.

Bakgrund, misstänkta orsaker, åtgärder, prognos och framtida användnings område?

Någon som har tankar och ideér´???:idea:

Sv: Hjälp med att klura ut en skoluppgift!

hältundersökning? det säger ju inte så mkt.
är den kollad på klinik, en ordentlig hältutredning , med rtg?

frambenshältan kan mkt väl vara sekundär, dvs orsakad av annat, ex ryggen i detta fall. spänningar leder till spänningar=hälta.

orsaken kan vara allt ifrån så enkel som träningsverk i ryggen som inte vilats ut som lett till spänningar som lett till avlastningshälta till ett komplicerat problem med smärta i rygg/kors/bäcken/bakknän etc som lett vidare eller i värsta fall artros i kotleder, som ju är en obotlig åkåmma med väldigt varierande utgång. i värsta fall utdömning.

så mer info!

nej alltså... vi har fått historien om valacken från vår lärare som vill att vi ska komma med tankar, ideér om misstänkta orsaker,eventuella åtgärder osv.
Det är alltså inte en häst som finns i verkligheten ;)

detta är tyvärr all info vi fått, men d är ju typ så du resonerat som e hela meningen med uppgiften, tycker bara det är intressant att höra andras åsikter och erfarenhetr, viktigt att få med så mkt d går, vill ju ha bra betyg :)

tackar!

vill bara säga, jag är ej sakkunnig, ej utbildad vet. detta är bara vad jag tror... ;)

låter som symptomen på min gamla häst!

jag tror att det sitter bak någonstans... kanske s.e leden... höft/bäcken.
smärtan där har lett till spänningar i ryggmuskelaturen. och möjligen till inflamation i ryggkotorna...
spänd rygg leder direkt till låga frambenshältor enligt mig å min erfarenhet.

röntga och ultaljuda bakkärran.
släck ut fram benen, se om hästen är halt "i ryggen"
behandla rygg och s.e leder

jag tror att en sådan häst, förutsatt att man hittar det primära problemet, blir helt återställd.
kanske behöver åka till vet. å bli "smörjd" 1-2 gånger per år.

(visst heter det s.e led....? vart lite osäker....:angel: )

Håller med Hambo, neferra och remmis... :bow:
Fyller på med en till tänkbar orsak: Hästen kan ha gått (för länge) med "fel" sadel.

ej gynsamt riden för den extiör han blivit "välsignad" med..

avlad för dryssyr ger en annan kroppsform än renodlad hopphäst

för hårt tränad?.. dressyrhästar kan oxå hoppa men kanske de ej bör tränas för hårt då det talar emot deras extriör

lycka till med skoluppgiften

Hästen överbelastar fram, och att den sänker ryggen vid uppsittning är ju en viktig information. Ömma ryggmuskler indikerar muskelinflammation, men vi vet inte om det är grundorsak eller symptom. Jag skulle först och främst vilja utesluta bakbenshälta (bakknä exempelvis) för att inte inrikta på fel problem då kotorna fram ofta är sekundära. Innan man vet vad som faktiskt är fel med hästen är det omöjligt att diskutera kring prognos och framtida användningsområde så först tar vi reda på vad som är fel och sen uttalar vi oss om det. Men en förtida spekulation kan vara att den nya karriären som hopphäst inte passar hästens (eller ryttarens) förutsättningar.

Olämplig exteriör; för hårt arbete i för tidig ålder, både i dressyr och hopp. Jag tror orsaken sitter i ryggen. Kanske sk "kissing spines"?
Framtid: Kan nog med rätt behandling och konvalecens bli bra igen, men knappast en häst för dom högre klasserna.

Vilken rolig uppgift, förresten!
Lycka till!

inte fullt ovanligt att hästar kommer in med dessa problem på klinik. och inte allt för sällan hästar på hög nivå.
tycker vi inte behöver avskräckas och utesluta kommande tävlings karriär på hög nivå.
bara man hittar orsaken.

maaaaaaaaaaalinnn... kanske är det bara ryttarens fel.
vi har ju bara inriktat oss på hästen. kanske rider ryttaren ut i kylan utan täcke och hoppar utan att värma upp. dåligt underlag på ridbanan??
bara lite tankar....:angel:

Böjde ner ryggen vid uppsittning?
Precis det var orsaken till att jag upptäckte att min älskade vän var ordentligt halt på det högra framknät. En inflammation i leden. Det ledde till att han "bar upp sig" snett, överbelastade bogen på ett felaktigt sätt, bar upp sig snedare för att minska bogens smärta, vilket satte sig i rygggen. Där jag till slut fann problemet.
Efter ¨många kortizon kurer och till och med tuppkam flera gånger om året i två-tre års tid, gav tillslut veterinären upp. Han fick gå till de gröna ängarna. Felet är att det har gått rätt långt när ryggen gör ont, ofta är knät (eller what ever) i dåligt skick då. En häst visar inte hälta eller sjukdom förän det är riktigt illa. Det beror på att de svagast i den vilda flocken blir mat till rovdjuren. Så sa min vet.
Hästen hade aldrig visat någon som helst smärta innan ryggen gjorde ont...
Hoppas uppgiften går bra!

Vad går du för skola ?
Varje yrkeskategori ser säkert sin sak som tänkbar orsak. En tandläkare skulle med största sannolikhet vilja kolla tänder och bett innan vidare utredning. En sadelmakare skulle först kolla sadeln.
En hovslagare skulle titta på hovarna.
Listan på tänkbara orsaker kan göras lång för den uppgiften och informationen läraren gav er var väl tunn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka