hjälp med analysen

dixy

Trådstartare
Hej, vad tycker ni om denna analys? Fick hem det idag. Tycker att kaliumvärdet låter högt

Ts : 84 %
Råprotein: 58,8 g/ kg foder
Smältbart rp: 28,9 g/ kg foder
OE: 7.2 mj/ kg foder
Kalcium: 3.7
Fosfor: 1.6
Magnesium: 1.3
Kalium : 13.4

Tacksam för svar :)

Sv: hjälp med analysen

Vi har 10,8 g Kalium/kg foder (TS 53%). 20,4 g/kg TS. Så det är nog inte helt ovanligt. Läste nyligen att grovfodret innehåller mkt kalium generellt och det är därför inte tillsatt i färdigfoder/mineralfoder.

Jag hamnar på 108 g K på 10 kg hösilage, behovet är 33....

Men du får nog ge nåt proteintillskott annars lär hästen rulla fram innan du täckt proteinbehovet. Kvoten är 4.

Senast ändrad:
Sv: hjälp med analysen

För 500 kg häst måste du ge 10 kg av detta för att täcka fosfor-behovet. 72 MJ +protein-foder kan kanske bli i mesta laget då.

Du har en ca/p-kvot på 2,3 (man brukar rekommendera 1,2-1,9, men viktigt att behovet är täckt så stirra dig inte blind på kvoten). Hitta ett mineralfoder med låg ca/p-kvot om du behöver komplettera.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama