hjälp med analys?

J

Jennifer80

hej jag behöver erat hjälp måste byta till hösilage, då shettyn hostar nu har jag hittat nån som säljer fortfarande småbalar.

Men han sade att det var rätt så kraftigt.

Vad betyder dessa värden? (har inte använd mig av analyser förut)

Vågar man ge det här till en shettis och en arab?

Ts 69 %

Smältbart råprotein 77 g/kg foder

Energi, foder 7.5 Mj/kg foder

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Råprotein 152 g/kg Ts

Smältbart råprotein 111 g/kg Ts

Energi 10.9 MJ/kg Ts

Sv: hjälp med analys?

Oj, det är värden som på ett riktigt bra lucern!

Det negativa är att energin är så hög (Mj) så det blir lite du kan ge för att fylla behovet.
Men i gengäld så får du ge halm av bra kvalite för att fylla tuggbehovet.

Det är annars ingen fara med så höga värden, alla hästar behöver ju proteinet.

jag kan inte ge halm :(. Ska börja med hösilage endast p.g.a. att våran shettis har börjat hosta

Det var ett kraftigt foder ja! Ett mindre kraftigt hade varit bättre, men är det här vad du får tag på så kan det nog fungera ändå. Alla gånger bättre än hö som hon hostar av. Proteinöverskottet kommer från grovfodret vilket bör göra det tämligen oskadligt.

Intressant är storlek på ponnyn och hur mkt den rör sig? Jag skulle kunna tänka mig att den kan få runt 3kg om den är normalstor. Inte så mkt att tugga på, men det bör fungera om man tänker på det här med hur mkt en häst behöver i ts/dygn...

jag kan inte ge halm :(. Ska börja med hösilage endast p.g.a. att våran shettis har börjat hosta

Kan du få tag på grenar? Vilka grenar som helst duger, förutom rent giftiga förstås, men asp, ask, gran (om ingen av dem är dräktig) brukar uppskattas.
Just för att tillfredställa tuggbehovet så behöver de nog mer än hösilage givan att tugga på.

Ber om ursäkt för halm förslaget:o jag tänkte inte, det är inte alltid hjärna är inkopplad:o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar