Hjälp me Legolas, mitt marsvin

A

Anna_Fransiska

han tycks inte gå upp i vikt!
de får hö, sallad, morötter, ibland paprika o tomat..
han äter av torrfodret (har 2 sorter) Zooman o marsvinsblandning från zooaffären... lite sånt lösvikt godis oxå.. men han tycks inte gå upp i vikt! mitt andra marsvin e ju hur stor som helst!
tips någon?? :confused:

Behöver han gå upp i vikt då? Jag vet inte exakt hur man avgör om vikten är lagom för ett marsvin, det finns det säkert någon annan som är bättr på. Men det är så att han är för mager ska väl kligröt vara bra för att få upp massan på marsvin har jag hört.

Ah! då får ja köpa hem de.. jo, han va mager när han kom o han e fortfarande mager! de kan ju inte vara bra att känna "rumpkotorna"... e ju lite orolig för honom, har aldrig haft ett sånt tunt marsvin...

*host harkel* Zooman blandning är inte direkt det allra lämpligaste att ge som kraftfoder. Köp hellre "riktig" kanin/marsvinspellets på en foderaffär, typ Granngården eller Odal. Blanda pelletsen med hel havre och/eller kornkross. Finns också på foderaffären.

*host harkel* Zooman blandning är inte direkt det allra lämpligaste att ge som kraftfoder. Köp hellre "riktig" kanin/marsvinspellets på en foderaffär, typ Granngården eller Odal. Blanda pelletsen med hel havre och/eller kornkross. Finns också på foderaffären.
mm, ja köper sällan de fodret, köper hellre marsvinsblandningen i zooaffären..
kornkross kan ja ju ta från stallet, min häst äter de ju.. ibland har de hänt att de fått blötlagt betfor oxå... kanske ska ta o prova de me Legolas..
ok, nästa gång ja köper marsvinsblandning så drar ja me pellets... men Zalomon tycks gilla Zooman...
tackar för tipsen!

de tror ja säkert! men sen ja har köpt hem de oxå så har Zalomon gått upp mkt i vikt! kan de vara kornet??

Jag har fått följande uppgifter. Hel havre göder och kornkross sätter muskler på marsvinet. Har man ett marsvin som är lite "sladdrig" i kroppen, tex en hona efter en dräktighet, så är det kornkross man ska ge. Är däremot djuret magert är det hel havre som gäller.
Min honor får både havre och korn förutom pellets.

http://hem.passagen.se/ullesmarsvin

Ok! tackar så mkt!
då ska ja ha hem lite havre.. lätt fixat..
ja har i alla fall köpt hem kli nu.. ska ta o blanda till lite till honom..

*Uppdatering*

Nu har han fått vetekli o han verkar gilla de,
helt våt under hakan, hehe!
har lagt in betfor oxå, Zalomon tuggar för
fulla muggar, hehe. Betfor e smaskens...
De har fått lite jordgubbar oxå, men de va inte
lika gott som betfor o vetekli :D
Får hoppas att Legolas går upp i vilkt nu..
ska hämta hem havre o kornkross när ja e i
stallet.. *nu käkar han gubbar, säger Robert*
o nu ska han vägas...
Zalomon väger 900 g & Legolas 800 gram...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Cut3Leo
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 413
Senast: Septicemia
·
Foder & Strö Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet. Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 333
Senast: teacher
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar