HJÄLP! Måste välja!

L

LaVidaLoca

Jag har nu letat häst i ca 3 månader och varit o tittat på en massa olika hästar. Fastnat för några som blivit sålda till andra, men nu till slut hittade jag en där jag var ensam spekulant (antagligen beroende på priset, för det är en riktigt fin häst!)

*Stor häst ca 172 cm med jättegångarter som gör att han är ganska fysiskt jobbig att rida (går inte att sitta ner på i traven). Dock väldigt välutbildad, men ej mycket tränad i dressyr, har gått 1.25 hopp med placering och har startat 1.30. Har även testat på fälttävlan på träning. Bra temperament och helt underbar exteriör. Pris: 80000

Han besiktigades och då visade det sig efter böjprov att han var halt i ett bakben! Så nu väntar jag på ombesiktning och ev. hältutredning.

*En annan häst som jag var intresserad av har nu åter blivit till salu, då inte heller han gick igenom besiktningen, och den tänkta köparen då tappade intresset. Han var halt båda fram, gick igenom böjprov, men markerade på volt. Men efter en veckas vila och röntgen kunde ingenting hittas. Han ska nu också ridas igång i två veckor och besiktigas om. Denna hästen har inte så bra gångarter som den andra, men han är helt underbar att sitta på i traven och såg riktigt fin ut när jag red honom i dressyrsadel. Helt OK exteriört. Han har gått *-fälttävlan och 1.10 hoppning, inte heller han startad i ren dressyr. Denna hästen har också ett alldeles underbart temperament. Pris: 60000 (prutbart)

Det jag vill ha är ju en allround häst som jag kan tävla med kanske 1.10-1.20 hoppning, LA dressyr och debutant-lätt fälttävlan. Men jag tycker ju otroligt mycket om båda två, var och en på sitt sätt.

Det känns som mycket pengar att ge 80000 för en häst som har kapacitet som jag kanske aldrig kommer att utnyttja, samtidigt som det hade varit otroligt kul att ha en så bra och vacker häst. Jag har ju däremot inte råd att försäkra den hästen för inköpspriset, vilket jag kommer att kunna göra med den billigare hästen.

Jag kommer ju naturligtvis inte köpa någon av dessa hästar om det skulle visa sig att de har någon typ av skada, utan problemet med att välja uppstår ju under förutsättning att båda friskförklaras.

Men tänk om båda blir friskförklarade... Vilken ska jag välja då??? Hur hade ni andra bukare resonerat? Tips och råd önskas!

Sv: HJÄLP! Måste välja!

Verkar som, av det du skriver, att du redan har bestämt dig vem av dem du väljer om båda är friska!! :smirk:

Du skriver mer positivt om den billigare! :rofl:

Tror precis som föregående skrivare, ta du den sistnämnda, tror du kommer bli mer nöjd med honom ........

Lycka till !!

Håller med helt. Häst nummer 2 verkar passa dig bättre. Tror igentligen redan att du bestämt dig! (Låter så på din beskrivning). Tycker inte att du ska köpa den dyra om det blir tajt ekonomiskt. Mycket bättre att köpa den billigare, som du verkar trivas bäst med, och lägga mellanskillnaden (i detta fall blir det ju 20-25.000kr) på lektioner för en bra tränare. Tror att det kommer "löna" sig bättre i det långa loppet. Kapacitet är inte mycket att ha om man inte kan utnytja den!!

LYCKA TILLL!!!

Vill du verkligen betala 80000 kr för en häst som du inte kan sitta ner på i trav?
Titta inte för mycket på vad hästen kan och vilka tävlingsresultat som den har. Känn efter att det är en häst som är behaglig att rida. Ni ska trivas tillsammans. Det är det viktigaste (tycker jag)

Precis... gammla meriter är just gammla meriter och ingen garanti för vad hästen kommer att prestera! Som sagt får du många lektioner för 25.000kr villket känns som en större garanti för "lycka och framgång" än en dyr häst med meriter! Du ska ju ha en häst du trivs och kan ha roligt med.

Tänk att någonting som inte är så tydligt för en själv är hur tydligt som helst för andra...:rofl: Tack för att ni gjorde mig upplyst!:idea:

Det stämmer nog som samtliga här har påpekat att jag faktiskt föredrar den billigare hästen, det var ju ändå honom jag fastnade för först.

Men jag kan ju säga som såhär att problemet är löst, för nu visade det sig att den dyrare hästen inte svarade på en veckas vila, så det känns som om det blir alldeles för lång tid att vänta. Om han blir frisk, så kanske jag kan börja sätta igång o träna efter sommaren:( Och roligare kan man ju ha!

Så nu ska jag åka o hjälpa till att rida igång den billigare hästen så hoppas jag att det blir riktigt bra. Annars får jag väl börja leta IGEN! SUCK!

jag skulle helt klart valt den som är bekväm att sitta på...

har själv en häst med mycket gång... o det är ett H*lv*te att sitta ner på honom... (ska dessutom ha sittsträning på träningen idag :crazy: )

hellre en god kompis som man kan rida balanserat o med små hjälper än en häst med super gång som man bara studsar runt på o inte kan ge de tydliga hjälperna man vill...

det kommer jag att välja vid nästa hästköp...

jag skulle också ta den biligare. Det ä viktigt att man passar ihop och kanske är den dyrare lite för stor för dig och det är inte kul i längden.

Men var försiktig med besiktningarna. Jag hade exakt samma "symptom" med en häst som markerade dubbelisidigt fram på volt men gick igenom böjprov. Det är klassisk framknäinflammation och går inte över på två veckor. Vet att du inte ville ha moralkakor om detta men kunde inte låta bli att oroa mig lite .... hi hi

Lycka till!!!

Ingen utav dom. Går hästen inte igenom besiktningen och man måste göra en hältutredning skulle jag absolut inte köpa!
Om jagvar du skulle jag fortsätta leta tills jag hittade en häst som det sa "klick" med och som dessutom är frisk i kroppen.

Jag skulle ALDRIG köpa en häst för dom pengarna som inte gick igenom vetbes. Kanske för 10000kr. Men inte mer.
Det finns sååå mkt friska hästar tillsalu varför ta på sig problem med engång. Leta vidare du! lycka till.

Jag skulle ALDRIG köpa en häst för dom pengarna som inte gick igenom vetbes. Kanske för 10000kr. Men inte mer.
Det finns sååå mkt friska hästar tillsalu varför ta på sig problem med engång. Leta vidare du! lycka till.

det ligger en hel del i detta ......bra skrivet:bow:

Hmm.

Om en häst blir utredd och sedan besiktigas om utan anmärkning tycker jag inte att det är ngt problem. Men jag skulle inte köpa en höst som inte var behandlad och friskförklarad.

Måste bara tillägga att det jag skrev först om att den billigare hästen var halt fram, stämde inte, visade det sig. Han markerade väldigt lite på vänster fram, han var alltså inte halt båda fram! Han är ju som sagt röntgad och väl genomgången efter en veckas vila, utan att veterinären hittade någonting då. Och nu har jag själv ridit honom några gånger (både hoppning och dressyr och uteritt) och kan definitivt inte varken se eller känna någon sorts indikation på hälta.
Han är nu igång sedan två veckor tillbaka och rids så gott som varje dag. Har även visat honom för min hopptränare som inte heller såg någon hälta. Han tyckte att det var en trevlig häst som passar mig bra.
Det är ju en helt underbar häst underbar häst på alla sätt och vis, så nu hoppas jag att nästa besiktning visar att han är OK!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 119
Senast: Wonderwoman
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 474
Senast: mackan
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: Bass3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama