Hjälp! Marsvinen är smala :S

O

Osis

Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag skriver nått här på buke, men nu behöver jag verkligen hjälp!

För jag har två hanar som går tillsammams, de är 4 år och väldigt pigga och glada är min egen uppfödning så jag har haft dem tillsammans sen de föddes.

Jag har även ett par honor och eftersom jag inte kunde sova med dem på rummet ett tag för de bara skrek och gn'llde så flyttade jag deras bur till samma rum som pojkarna var i. Till en början gick det bra men fick efter nån månad flytta tillbaka flickorna till mitt rum då grabbarna bara sprang runt och var ständigt kåta och blev bara smalare och smalare.

De får den mat de ska ha varje dag och nu under sommaren har de fått gräs varje dag (rätt stora mängder) och någon morot och annan cvitaminsberikad grönsak i bland.
De får även pellets varje dag, ungefär 3matskedar och hö har de fri tillgång på.

Har matat grabbarna med mer pellets nu när de blev så smala och de får även grönsaker varje dag förutom gräset.
De har varit själva i rummet nu i snart mer än en månad men jag märker inte så stor förändring på deras hull. Den ena har gått upp så man inte känner revbenen men är ju fortfarande smal tycker jag.

Tänderna är kollade så jag tänkte kan de ha fått mask?

Dom är helt pigga som vanligt och äter och leker. Jag kan ju även säga att de aldrig har vart feta som flickorna utan de har alltid varit vältrimmade men nu känner man ju revbenen på dem och de ska man väl inte göra!?

Finns det nått med massor av fett i som man kan ge dem? Eller vad ska jag göra?

Jag vill inte ha svar om att jag missköter mina älsklingar för de får den bästa möjliga vården av mig och familjen. Grabbarna bråkar inget alls nu när de är själva så ni vet.

Hjälp :cry: !

Sv: Hjälp! Marsvinen är smala :S

Prova att ge dem lite mer grönsaker :)
Broccoli, vitkål, gurka och äpplen brukar vara storfavoriter här hemma.

Men som du säkert vet så ska man ju börja ge nya grönsaker i små mängder så magarna hinner vänja sig.

Hur vet man att det är mask?
Blir det samma symptom som på hästar, att de magrar, glanslös päls och sånt?

Eller måste man till vet. och få diagnosen mask ställd?

Vad gör man om de är mask? :S Finns det avmaskningsmedel till så små djur?

vitkål, gurka och äpple är dom van vid ^^ får testa ge dem lite broccoli och mer mat då.

Hur länge ska man vänta på att de ska bli tjockare? tar det mer än en månad? Tänkte utifall det kan vara mask då så kanske man borde åka iväg till vet. om de inte blir nå tjockare.

Eller de kanske är åldern som spökar? De är ju 4 år och mitt äldsta svin jag haft blev 5 så de kanske är dags för dom med? Men jag tycker dom är så pigga och krya förutom att de är magra..

Om det ar aldern kan du testa att ge dem lite finare ho om du inte har det redan, det ho man ger till hastar ar ofta mycket grovre (och Billigare) an det som saljs speciellt till smadjur. Spekulerar hej villt, men jag tanker mig att det kan vara lattare for ett gammalt marsvin att ta upp alla naringsamnen osv. fran ett finare ho, det innehaller ju mer blad. Hoppas de blir battre! Prova dig fram eller be vet om hjalp.

Tack har varit och köpt ängshö idag sånt man kan köpa i djuraffärer :)
så får vi se om de blir nå bättre

Tack har varit och köpt ängshö idag sånt man kan köpa i djuraffärer :)
så får vi se om de blir nå bättre
Jag tycker det låter som om de har mask. Prova att avmaska dem, ring din veterinär får att få reda på exakt dos och maskmedel.

Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag skriver nått här på buke, men nu behöver jag verkligen hjälp!

För jag har två hanar som går tillsammams, de är 4 år och väldigt pigga och glada är min egen uppfödning så jag har haft dem tillsammans sen de föddes.

Jag har även ett par honor och eftersom jag inte kunde sova med dem på rummet ett tag för de bara skrek och gn'llde så flyttade jag deras bur till samma rum som pojkarna var i. Till en början gick det bra men fick efter nån månad flytta tillbaka flickorna till mitt rum då grabbarna bara sprang runt och var ständigt kåta och blev bara smalare och smalare.

De får den mat de ska ha varje dag och nu under sommaren har de fått gräs varje dag (rätt stora mängder) och någon morot och annan cvitaminsberikad grönsak i bland.
De får även pellets varje dag, ungefär 3matskedar och hö har de fri tillgång på.

Har matat grabbarna med mer pellets nu när de blev så smala och de får även grönsaker varje dag förutom gräset.
De har varit själva i rummet nu i snart mer än en månad men jag märker inte så stor förändring på deras hull. Den ena har gått upp så man inte känner revbenen men är ju fortfarande smal tycker jag.

Tänderna är kollade så jag tänkte kan de ha fått mask?

Dom är helt pigga som vanligt och äter och leker. Jag kan ju även säga att de aldrig har vart feta som flickorna utan de har alltid varit vältrimmade men nu känner man ju revbenen på dem och de ska man väl inte göra!?

Finns det nått med massor av fett i som man kan ge dem? Eller vad ska jag göra?

Jag vill inte ha svar om att jag missköter mina älsklingar för de får den bästa möjliga vården av mig och familjen. Grabbarna bråkar inget alls nu när de är själva så ni vet.

Hjälp :cry: !

Om de har gått runt och ojjat sig över att det finns honor i närheten så är det ju klart att de går ner i vikt. Gräs och grönsaker innehåller ju i stort sett bara vatten - egentligen. Det skulle kunna vara mask, men och andra sidan har jag under den 9 års period som jag har haft marsvin aldrig haft eller hört om något marsvin som har fått mask.. (Kan marsvin över hela taget få mask?!). Åldern kanske börjar ta ut sin rätt (om de har vart i avel någon gång).
Pellets, hö och söta grönsaker och frukter (som äpple, morot osv). Skulle jag gett mina smalisar. Och dessutom gjort gröt till dem. Vetekli eller havre lite vatten och nyponmjöl från hälsokosten (innehåller mkt c-vitamin).

Det är väldigt ovanligt att marsvin får mask, och jag skulle inte använda något mask-medel på marsvinen utan att veta att det är helt ofarligt för dom eftersom marsvin är väldigt känsliga.

Marsvin är ju väldigt bra på att gömma att de är sjuka, därför kan de vara sjuka även fast de ser pigga och glada ut, det finns många sjukdomar som kan leda till att marsvinen går ner i vikt. Gör som Modig_korn sa och gör en gröt till dom. Väg dom varje dag och om det blir värre så borde du kontakta veterinär.

Dom har aldrig gått i avel men de är som du säger att de har ojjat sig väldigt mycket över att de var honor i närheten.
Jag tycker nu att de börjar bli lite rundare - speciellt en av dom..

Ska göra gröt åt dem och ge dom, jag hoppas det hjälper.

Tack så mycket för svaret!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 607
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama