Hjälp! Markisolering i stall?

A

Andreas2

Hej allihopa! Detta är mitt första inlägg här, vilket trevligt forum det verkar vara! :bow:

Jag håller på och ska bygga om en gammal ladugård till stall och har lite bryderier angående det här med markisolering, har försökt hitta nån gammal tråd om detta här på Bukefalos men inte lyckats.

Ni som gjutit ny platta i ert stall, hur har ni gjort med markisolering, har ni lagt isolering under plattan eller inte och varför?

Ni som isolerat, vad använde ni för isolering och hur tjockt isolerade ni?

Som jag förstått det gör isoleringen att aningens mindre markfukt tränger upp (om det nu spelar nån roll i ett stall där ändå djuren avger såpass mycket fukt) samt att stallet blir varmare på vintern eftersom kylan inte tränger ner och kan lagras i backen på samma sätt (hur stor skillnad nu det kan göra).

Sv: Hjälp! Markisolering i stall?

Tror att de allra flesta stall inte har isolering utan bara en gjuten platta. Sedan blir det ströet i boxen som ger isolering. Har man bädd så värmer den ju också.

Vi lade inte isolering när vi gjöt ny platta eftersom stallet inte är isolerat. Men vi gjöt med "vattenfast" betong så att fukt inte kunde tränga upp. Vet inte riktigt hur stor skillnad det gör egentligen.
Vi har permanentbäddar i några av boxarna och andra är det tjockt lager med spån som jag tror värmer och isolerar ganska bra.

Vi rev ut foderbord och gjöt igen gödselrännor. Man armerade inte utan använde fiberbetong med plastfiber (stålfiber ska enligt min expert inte användas i stall pga av att urinen förstör den). Sparade många arbetstimmar med fiberbetong så det lönade sig totalt sett eftersom arbetskraften är dyr.

Å så ja' då, som inte har nån bottenplatta alls...
Jag har helt enkelt ett lager sand ovanpå marken/jorden, och sedan vanliga "trädgårdsplattor" av betong ovanpå. Fungerar alldeles utmärkt. Ett par av boxarna har bara jordgolv. :)

Jag har isolerad platta , den är isolerad 20 cm och 20 betong tror jag det var :)

Mia

Hej,

Jag passade på att isolera min platta när vi gjorde den.
En sak som också är viktigt att veta innan du gjuter, är att säga
till om att den skall "potential-utjämnas". Det vet gubbarna som gjuter och jag tror de brukar säga till en elektriker om det.

Om du går "säker hästgård"-kursen genom LRF, Agria och Länsförsäkringar, så kommer du att få massor av goda råd på vägen, -helst innan du kommit för långt med bygget.

Lycka till //Jezz

Vi isolerade plattan (även väggarna) men har ett kallstall i övrigt. Dels för att byggnaden kan användas för så mycket mera (tänk flexibelt, man kanske inte bor kvar för tid och evighet) och dels för att vissa delar ändå skulle isoleras (sadelkammare, verktygsbod etc).

Har inget minne av tjockleken, men hyfsat mycket. Det ska vid önskemål gå att omvandla stalldelen till uppvärmt utrymme, men det är inget vi strävar efter.

Glöm inte att jorda armeringen!

Hej,
En sak som också är viktigt att veta innan du gjuter, är att säga
till om att den skall "potential-utjämnas". Det vet gubbarna som gjuter och jag tror de brukar säga till en elektriker om det.

Precis! Det här är jätteviktigt att det utförs innan gjutning annars kan du vara tvungen att bila upp golvet för att göra det i efterhand. Då blir det blir både dyrare och tar kraft.

Lycka till med gjutningen!

Vi isolerade vår platta därför att en annan del av samma byggnad var isolerad redan innan, och vi ville inte få någon kälbrytning av plattan precis där isoleringen slutar. Hade vi gjutit den separat hade jag valt att inte isolera därför att jag har kallstall, om du har tänkt att värma upp ditt stall eller delar av det (som sadelkammare) måste du isolera om du inte vill få problem med kondens från taket. Isolering av plattan i ett ouppvärmt utrymme ger inte någon som helst värme, det är lika kallt som det hade varit om det inte varit isolerat. Man måste alltid tillsätta värme i ett utrymme om man vill ha det varmt, isolering håller endast värmen inne, den alstrar ingen. Vi använde cellplast under själva plattan och vanliga markskivor i kantelement och förstärkta delar av plattan, vi använde båda sorter dels för att det är mycket dyrare att använda markskivor och inte alls nödvändigt om man inte ska värma upp, men också för att vi hade en del vatten i marken där vi grävt djupare och för att undvika kälproblem använde vi markskivor.

Man måste alltid tillsätta värme i ett utrymme om man vill ha det varmt, isolering håller endast värmen inne, den alstrar ingen.

Isoleringen har dock den fördelen att den även håller utrymmet svalt. I vårt (kall)stall med isolering (golv, väggar, tak) blir det trevligt svalt heta sommardagar.
Att tänka på är också väderstreck du bygger i och vart öppningar placeras.

Enkelt sagt; att armeringen skall jordas. Det skall för övrigt även boxgaller, eventuella vattenkoppar osv. Detta för att minska eventuella krypströmmar, magnetiska och elektriska fält osv som hästar är känsliga för. Det är ett lagkrav, liksom installation av jordfelsbrytare.

Här finns lite läsvärt:
http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka