Hjälp! Lagom hömängd?

_Runaway_

Trådstartare
Undrar om denna hömängd är lämplig i vinter för ett sto, nio år, som inte kommer ridas så väldigt hårt i vinter (inget ridhus). Behövs mer eller mindre?
Morgon: 2kg
lunch: 2kg
middag: 1kg
Kväll: 3kg
Kraftfoder tillkommer utöver höet.

Hei!
For å svare på det trenger man:
- Hvor mye veier hesten?
- Analyserna på høet
- Hva får den annars i kraftfoder, och annalyserna på detta..

Det skal ikke være lett evt du... :D

Det räcker för att täcka behovet av torrsubstans.
För att man ska kunna uttala sig om balansen i utfodringen måste grovfodret vara analyserat.

Om du inte har analys är 8 kg en hyfsad utgångspunkt att börja ifrån. Om hästen faller ur, öka grovfodermängden. Om den får överhull, minska kraftfodret.

Hur mkt kraftfoder tänkte du ge?

Ja det är lagom om hon inte väger mer än ca 450 kg.

En häst ska absolut aldrig få mindre än 1 kg ts / 100 kg häst. 1 kg ts = 1,2 kg hö. Helst ska de få 1,5-2 kg ts/100 kg häst. 1,5 kg ts = 1,8 kg hö. (Om ts-halten är 84%, vilket det i princip alltid är när det gäller hö.)

Om en häst väger 600 kg multiplicerar man 6 med 1,8 = 10,8 kg hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 922
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Foder & Strö Hej! Då jag strax efter årskiftet ska byta stall har jag en fråga, det nya stallet har utfodringar 4 gånger varje dag. Problemet är att...
2
Svar
24
· Visningar
2 730
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka