Sv: HjÄlp!! Kvalster Allergi.
Min häst har kvalserallergi. Det är inte så farligt, för det är bara lindrigt. Har en bekant som har en häst med allvarligare kvalsterallergi o den får tydligen vaccin mot det som jag förstått. Plus givetvis bra skötsel.
Det här är en allergisk form. Min häst är egentligen en knottallergisk häst(eksemhäst) o ofta får de flera allergier.
Jag har dammfritt strö i boxen, har haft torv men bytt till dammfritt spån nu. Han får hösilage eftersom hö alltid innehåller damm. Jag har ett kallstall med samma luft ute som inne. Det viktigaste är att hästen får vara ute mesta tiden, egentligen är lösdrift bäst men eftersom jag har en eksemhäst måste jag stalla in honom mars-okt/nov, så länge knotten finns.
Stallet skall vara så dammfritt som möjligt - bor man med andra hästar är det viktigt de följde de regler som finns, inte sopa o stöka inne i stallet när hästarna är där. Luftfuktighet osv har jag ju inga problem med, men står hästen i ett sådant stall måset du se hur den mår bäst. Ofta är dessa regler bra för alla andra hästar.
Kan de andra i stallet inet ställa upp för dej o din häst bör du byta stall.