HJÄLP! krånglar vid ridning

K

Kissan

Jag har en 6-årig valack som jag red in själv när han var 4,5 år. Han har hela tiden i utbildningen varit väldigt positiv och lättlärd. Men så en dag för några veckor sedan gick det från att gå super vid ridning till att inte gå alls... Han accepterar inte bettet alls utan gapar och ruskar på huvudet och vägrar att lyssna på mina hjälper. Han har även börjat protestera mot mina övriga hjälper (framåtdrivande och sidoförande). Jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Han är inte halt och fungerar jätte bra när jag tömkör eller longerar och JAG har inte ändrat något i min ridning.

Tänder är kollade för 3 v sedan och sadeln är måttanpassad efter både honom och mig (dock iväg på korrigering nu).

Är detta trots? Eller kan det vara ngt annat? Jag tycker det känns så konstigt att det bokstavligt talat kom över en natt. Känner mig sp hjälplös

tacksam för svar!

Sv: HJÄLP! krånglar vid ridning

Har en 4 åring som började stegra sig när vi skulle bort från stallplan eller vid dörren i ridhuset av okänd anledning..
Vi trodde hon trotsade för hon hopptränade och gick ett dressyrpass klockrent. Visade sig att hon hade problem med ryggen och bakknät.
Tycker du ska kolla igenom hästen noga en gång till

Det kanske är dags att ge honom en paus, och låta honom smälta och bearbeta det han lärt sig?

ja, jag tänker definitivt gå igenom honom innan jag går vidare med ridningen för att utesluta smärta.

men OM det inte skulle vara något fysiskt fel på hästen, hur går man vidare då?

//Kissan

Då skulle jag ge honom en paus.
Min femåring har varit svår med bettet, inte velat ta stöd, krupit ihop osv.
Kollad i munnen o inga konstigheter.
Sen fick han en skada o vilade i några månader. Nu har han varit så otroligt mycket bättre än innan, han har mognat ordentligt under sin vila så det var helt klart bara positivt.

Jag tror inte ett skit på trots. Antingen behöver hästen en paus, eller så har den fått ont av något (utrustning, nya muskler, dåligt upplagt arbete eller liknande) eller så protesterar hästen eftersom man inte befäst grunderna och gett det tillräcklgit med tid - den vill/förstår inte längre.

Så det känns som att du är inne på rätt linje att kolla upp häst o utrustning och sedan är det precis som Bison säger, om man skött utbildnignen hyfsat bra så blir unghästar mycket bättre efter vilor. De behöver smälta saker och problem innan vilan kan vara helt bortblåsta efter. Min reagerade precis likadant som Bison ang bettet tex.

Hej! Tråkigt att det inte fungerar!

Mitt tips är att granska dig själv, sitter du för tungt? Lutar du dig framåt för mycket? Klämmer du med skänklarna? Ger du många hjälper samtidigt som på en erfaren häst trots att den bara är 6? ja då kanske den är förvirrad och har "fått nog" av din diffushet.

Granska även utrustningen, framförallt sadeln. Så många rider med någon typ av sadelfel, t.ex. att sadeln placerar dig för långt bak och ger hästen svårigheter att använda ryggen och börjar protestera eller placerar dig på bogarna och får hästen att ha huvudet högt och få problem med galoppen, osv. Eller att sadeln inte passar hästen, t.ex. ger fyrpunktstryck istället för en jämn yta.

Jag kan tro på trots, men inte sådär mycket och plötsligt. Lägg in en bild och en video på problemet om du vill ha flera tips. Ju mer bakgrund man vet desto mer kan man försöka analysera.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 659
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama