hjälp, kommer jag bli blåst?

S

solkristallen

Ska åka iväg nu i några dagar. Letade då lite annonser på blocket angående hundvakt. Hittade en svensk annons och skickade iväg ett mail. Fick nu svar på engelska.

Lägger in mailet här:

Hej ,

Thank you for your email. Sorry to write you in English but my Swedish is not so good yet. I am studying Swedish 3 and half hours per day now, 8.15-12.00. The rest of the day I am home.

My name is Li and I come from China. Me and my husband, who is Swedish, moved here in February. I love dogs and have 7 dogs of my own but they are in China now with my parents. Since I have no dog in Sweden I thought I could take care of someone elses dog instead. I charge 150kr per full day and 100 kr for a half day for one dog as one time,400kr per week and 1200 per month. It is good if you can take the bowl, food, leach and toys with your dog. I would walk 2 times per day for full day care , and one time walk for half day care. The walking will be half hour .
I can take care of your dog from Thursday afternoon until Sunday afternoon/evening.It is cost 300kr for 3 whole days.I can give you discount to be 200 kr for 3 days .If you have more questions please tell me .Please answer me if you intested or not .
Mvh

Hur ofta blir man blåst/lurad när det gäller hundvakt?.
Har hört endel skräck exempel. Vill ju absolut inte att hunden ska vara borta när jag ska hämta han:crazy:
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Låter ju lite skumt enligt min mening.

Om annonsen var skriven på svenska och 'hundvakten' inte kan svenska så bra, vem har då skrivit annonsen? Hennes man kan man ju tänka, men varför kunde han inte då hjälpa henne med svaret till dig, På svenska eller ha skrivit annonsen på engelska från början?

Näe, jag personligen hade nog tackat nej till den hundvakten. Men sen är jag å andra sidan liten 'anti' mot att lämna hund till ngn helt främmande faktiskt, och isynnerlighet när annonsen är skriven på svenska och man sen får ett svar på engelska.

Känner du ingen som kan passa din hund eller lämna den till ett pensionat?
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Jag hade lämnat hunden på ett pensionat, eller frågat nån bekant. Tycker det verkar lite luddigt och skumt alltihop.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Det var väl inget konstigt? Det är mångta som flyttar hit och gifter sig men kan inte svenska än. Min ingifta moster kunde ingen svenska när hon kom hit till exempel. Jag skulle stämt en träff och pratat med henne i alla fall.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Jo jag tänkte lite så oxå, att hennes man isånnafall kunde hjälpa henne.
Har ringt till hundpensionaten men de var fullt:( Fanns ett som var ledigt, men där var man tvungen att ha livförsäkring på hunden, vilket vi inte har.
Finns inte så många att höra med här uppe, eftersom dom flesta jobbar och det är en bit till deras jobb. Så dom kan inte åka hem på rasterna.
Sökte på hennes tele nr men det fanns inget stod det. Sen sökte jag på gatan som hon bodde på, fanns inte heller:crazy:

Hade varit hemskt om man skulle hämta hunden och den hade varit borta!

Hunden får åka med! känns säkrast så:D
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

jag tycker inte alls det låter skumt. jag har hyrt ut ett rum i min lägenhet till utländska studenter, och ofta fått ett första mail på svenska.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Du gör rätt i att ta med hunden. Då behöver du inte vara orolig.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Jättskum verkligen...*host* jag kan ta honom, gratis dessutom :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Skulle hunden bli stulen bara för att hon svarade mailet på engelska???

Nej! men med tanken på att varken telefon nummret eller adressen fanns. Sen ville hon inte skriva något papper.
Pratade med en tjej och hon sa att man alltid skulle skriva papper ifall det hände något.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

du kan ju alltid ringa/träffa personen och kolla upp lite men jag hadde nog valt bekant eller hunddagis
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Jättskum verkligen...*host* jag kan ta honom, gratis dessutom :idea:


Hihi om du bor mellan gällivare-Umeå så kan du få ta han;) bara du har en dubbelsäng som han får plats i:p

Skämt o sido, han får åka med på våran resa:D
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Verkar bli sjukare och sjukare, varför finns inte människan? Ingen telefon, ingen adress som existerar, inte skriva papper, nä lägg av, ta med hunden och glöm henne.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Mja...
Är kanske inte skumt.
Men jag hade inte betalt 150:-/dag till någon som jag inte vet hur det är med hundkunskap, försäkringar och dyl.
Vad händer om hunden kommer lös och orsakar en massa olyckor på andra och sig själv?
Ett hundpensionat där finns det folk som är kunniga (om man väljer ett bra alltså, men det gör man så klart)
de har i regel ansvars försäkring och så vidare.
Vist många ställer krav på att hunden ska vara vacc och försäkrad, men det bör man ju ha den ändå eller...

Låter i vart fall betydligt bättre att du tar din hund med.
Roligare/tryggare för er båda!
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Men jag hade inte betalt 150:-/dag till någon som jag inte vet hur det är med hundkunskap, försäkringar och dyl.
Vad händer om hunden kommer lös och orsakar en massa olyckor på andra och sig själv?

Det stod att hon hade många refrenser, när jag frågade henne ang. dem så fick jag ringa till China sa hon.




Ett hundpensionat där finns det folk som är kunniga (om man väljer ett bra alltså, men det gör man så klart)
de har i regel ansvars försäkring och så vidare.
Vist många ställer krav på att hunden ska vara vacc och försäkrad, men det bör man ju ha den ändå eller...

Jo hundpensionat hade kännts bäst, om jag nu inte hade tagit med mej han. Eftersom det här kom så plöstligt oxå så hade dom tyvärr ingen plats. Han är försäkrad, men inte livförsäkrad, så det var lite synd. Annars hade jag lämnat honom dit.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Varför liv försäkring?
Jag har i och för sig aldrig någonsint lämnat någon hund på pensionat så jag vet inte om det alltid krävs det?
Funderar bara över varför...
och hur gör man med äldre hundar vars liv försäkring gått ut (i regel vid 10 år)
Jag tycker nog personligen att en bra vet. vård försäkring skulle vara viktigare...
Liv är ju "bara" om hunden mister livet och det kan jag förstå om man inte har, jag har inte min äldre tik liv försäkra. bara valpen och det mest för att hon inte är min, jag är fodervärd och uppf ville att hon även skulle ha liv.
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Jag hade absolut inte lämnat mín hund till främmande människor. Hur vet man vad de gör med min hund :eek: Varför lämnar du den inte på hundpensionat eller till någon du känner? :confused: Äter man inte hund i Kina? :o
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Jag hade absolut inte lämnat mín hund till främmande människor. Hur vet man vad de gör med min hund :eek: Varför lämnar du den inte på hundpensionat eller till någon du känner? :confused: Äter man inte hund i Kina? :o

Skrev det i ett tidigare inlägg!
Har pratat med folk, men dom jobbar en bit ifrån där dom bor. Så dom har ingen mölighet att åka hem på rasterna. Då kommer han få vara hemma själv i 9 timmar.
Hundpensionaten var fullt som jag ringde till.
Men nu har det ju löst sej och han ska åka med!
 
Sv: hjälp, kommer jag bli blåst?

Men herregud! Hon lär ju inte ÄTA hunden. Det var det dummaste jag hört. Sällskapsdjur existerar faktiskt i Kina också.

:rofl::rofl::rofl:

Dagens garv

*knack knack på dörren*

-Hej,jag är här för att hämta Fido

-Ja..han stack när vi var ute i skogen och vi hittar honom inte...
men får jag fresta med middag? Jag har gjort gryta...:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
882
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 821
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
12 422
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp