hjälp! Kommer han skena hem till stallet?

N

neres

Hejsan.
Nu skulle jag behöva lite hjälp med en sak jag suttit o tänkt på endel.
Jag var på öknehults ridläger i kisa för ett tag sen, där hade jag en fjording. Han var väldigt envis, han ville absolut inte rida först, då drog han sig bakåt, och om jag styrde honom framåt igen så vart det bara som cirklar, sprang runt i cirklar o fajtades. Sen när jag skulle rida upp till hoppbanan alldelles ensam så tänkte han vända om flera gånger hem, och när jag inte gick med på det vart han bara sur, men jag vart också sur o jag ville inte ge mig. Efter ett litet tag ( bra tag ) så gav han med sig. Men kan erkänna att jag va lite skraj att han skulle skena ner för backen i skogen. ( inte så kul ) men annars var han världens bästa häst, och jag ska ev hyra häst senare fram från ökne o vill då hyra den hästen. Men nu, till frågan.. så undrar jag om ni tror att han kommer skena hem till stallet då? och om han gör det, finns det något annat sätt än att bara vara tuff för att han inte ska göra det?
Tacksam för svar!:)

Sv: hjälp! Kommer han skena hem till stallet?

Haha tack så hemskt mycket '' karamelldrottningen '' för hjälpen! Hade inte hittat det annars.
Föressten, vad är one rain stop? Hehe :)

Tror knappast att han skulle skena hem till stallet om han inte blev kraftigt skrämd. Däremot skulle han mycket väl kunna sticka hem till stallet om du saknar kontroll på honom och han inte känner sig trygg och tillfreds med situationen.
One rein stop är ett starkt redskap men för att återfå förlorad kontroll så är den ett bra redskap men man måste behärska tekniken. Här är en hyffsat bra beskrivning.
http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU&feature=related

mae kanske inte skena som sagt, men sticka hem. Det är det jag är lite rädd för, men tack för tipsen! Det ska nog ordna sig :P

Gör bara som du börjat.. Ge dej inte.. förhoppningsvis känner han igen dej och vet att du inte ger dej och då ger han sej fortare.. Så någon gång kommer han säkert testa dej. Men det brukar sällan hända så många gånger. Även om de är envisa så är de smarta att ge sej när de vet att det inte är någon ide. Så ge dej bara inte så kommer han inte sticka..
Du får inte rida han några gånger där? Brukar jag göra. Kan de testa lite och så vet de vem man är när de kommer hem sen.. Blir inte allt nytt.

alltså, jag vet inte riktigt. Jag red han på lägret ju. Men sen får jag bara provrida i padock tror jag, om jag inte frågar om något annat, då kanske jag får testa rida ut. Jag vet inte riktigt.

Jag undrar bara varför du vill hyra just den? Måste ju finnas många andra som är lämpligare, men du kanske gillar utmaningen...?

Allting var bra med honom förutom att han försökte vända hem till stallet då, o jag fastnade för honom, OCH mina föräldrar med.
Så det var för hans underbara '' personlighet''. Men det är inte säkert jag kommer få hyra honom, om han redan är uthyrd. Men men ..

jag tror att han testade dig på lägret men fråga om du får rida ut om du vill vara 100% säker på att du kan och vill hyra honom :D

om din häst skulle skena så skulle hästen springa hem det bror på hur länge du har haft den om han har bott där länge så springer han hem men det bror på om hästen blir rädd för dig och skenar så kan vissa hästar springa bort från gåden men om hästen t.e.x blir rädd för ett djur eller en bil så springer den oftast hem för där skänner den sig trygg :angel::):cool:

Jag tycker inte att du ska hyra en häst därifrån. Hästarna (iaf dom jag vart i kontakt med) är ouppfostrade, stela, dåligt utbildade mm. Tycker faktiskt att det är rent idiotiskt att låta elever som vill lära sig rida, göra det på hästar som tex inte vet vad en galoppfattning är. Hur ska du kunna veta när du gör rätt, om inte hästen vet det? Tro mig, det finns mycket mycket bättre, trevligare, lätthanterliga hästar än just den!

det var ett tag sen jag skrev tråden och har fått de kommentarerna o hjälp jag fått. Men kommer troigtvis hyra där i från, känns säkert och tryggt! :)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka