HJÄLP - kolik

Sv: HJÄLP - kolik

Jag har också en häst på boxvila, han har haft det i 7 veckor nu.

Efter en vecka fick han kolik (fast han fick paraffinolja i maten). Han låg ner när jag kom till stallet och ville inte resa sig förän jag tog ett spö och smällde in i väggen. Gick med honom några minuter på stallplanen sen tröck jag i honom paraffinolja i munnen och tog ut sällskapshästen så han blev nervös och bajsade.

Nu får han paraffinolja och linfrö i maten varje dag plus att jag masserar mage och rygg på honom och tar korta promenader.

Senast ändrad:

Ja, det borde jag nog göra. Glömmer också lätt, speciellt när jag är lite nervös :crazy:

Skönt att det löste sig snabbt för din häst!

Jag hoppas att jag kommer att kunna ha min häst ute lite mer nu. I vilket fall kommer jag att promenera henne korta stunder varje dag. Min fick också parafinolja, men det hjälpte inte nämnvärt här hemma. På sjukhuset fick hon större mängder, så kanske att det hade betydelse för att hon blev bättre efter någon dag där. Hon bajsade ju lite hela tiden, men det hjälpte inte så mycket, hon blev riktigt dålig ändå.

Ja, det är så skönt att allt odnat sig. Det trodde vi verkligen inte i tisdags natt. Då såg det allt annat än hoppfullt ut. Nu står hon i sin box och äter hö :laugh:

Jag har också fått lov att promenera henne att par gånger om dagen, vilket känns som en lättnad.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 777
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 153
Senast: Docka
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur