HJÄLP - kolik

Sv: HJÄLP - kolik

Ja, kolik är ett helvete, och har man checkat allting, kan det ju faktiskt vara så, att det finns förträngingar och felaktigheter, som kan vara medfödda i tarmen.
Hästar är verkligen känsliga djur. suck.
Öppnar de, kan det mycket väl vara så att de hittar saker i tarmen, som inte du kunnat påverka.

Jo, jag vet. Det kan ju vara så i och med att de inte hittar något "från utsidan". Det har varit lugnt i natt, så jag hoppas att hon är på bättringsvägen. Sen, som du säger, är det något medfött fel kan allt detta hända igen längre fram...

Min tvååring åkte också in till Hbg, med ambulans och var som din, mycket illa däran. Det hade gått lite längre med min tror jag eftersom en resa i vanligt släp inte var att tänka på. Fick dropp av ambulanspersonalen under färd och hade fått kramplösande av veterinär på plats hemma.

Behandlades intensivt i Hbg under natten och man fick upp en hel del lucernhack=trög sörja + att man konstaterade en del förekomst av bandmask. Inte heller där kunde man direkt se tydlig orsak eftersom han hade gått ute hela dagen när det inträffade ( hittade honom liggandes på sidan i hagen ) och de gav honom liten chans att klara det utan buköppning. Tyvärr p g a en vet försäkring med lågt tak på vet vård så var vi tvungna att ta beslutet att inte buköppna. Det var inte enbart ekonomi som avgjorde utan även tanken på eftervård och prognos på opererade hästar, risk under ingrepp m m.

Hur som helst så klarade han natten och repade sig mer och mer, stod kvar i två dagar för obs. Han har inte haft ngt återfall sedan dess. Min poäng är att ta det lugnt med beslutet om buköppning, eller i a f tänk över det noga. Det lär väl bli än mer boxvila efter det ingreppet och det är en ung häst du har. Självklart vet veterinären bäst men som ägare är det inte fel att verkligen tänka igenom vilka ingrepp vi utsätter hästen för.
Jag kan helt klart säga att jag kände mig pressad att ta ett snabbt beslut ang buköppning och kände skam över att ha avböjt. Idag är jag dock glad över beslutet.

Ang att din häst skulle ha ngn defekt och att den därför fått kolik så undrar jag om det är troligt? Den har väl inte haft kolikbesvär förrän nu under boxvila? Det borde ju rimligen hänga ihop tycker man.

Hoppas att allt går bra på Hbg, håller tummar!

Tusen tack för ditt inlägg, det är en sån tröst att höra din historia!

Jag håller helt med dig vad gäller buköppning. Det är inget lätt beslut, vi kände oss också väldigt pressade i situationen. Vi sa ja, men samtidigt att de skulle ringa innan ett akut läge. Nu ser det som tur är ljust ut för min lilla. Hon blev betydligt bättre under gårdagen och står nu utan dropp i en vanlig box. Hon har börjat äta lite. Hon är pigg. Märkligt nog har de inte hittat någon tydlig orsak till magproblemen. Men som du säger, förmodligen orsakade boxvilan det hela.

Veterinären sa igår också att hennes ben ser jättefint ut, så jag hoppas nu att vi ska kunna ta ut henne lite varje dag när hon kommer hem. Bara att hålla tummarna. I morgon får vi hem henne om allt är fortsatt bra.

Skulle hon bli dålig igen kommer jag inte säga ja till buköppning. Har tänkt och funderat mycket de här dagarna, och nu är även våra försäkringspengar snart slut så det är många saker som väger in, just som du säger.

Så skönt att höra att det gick bra för din häst och han inte haft någora problem sen!

Vad skönt att höra att hon är på bättringsvägen:banana:
Koliker, ja, det är något jag alltid får ont i magen av. Det kan gå så snabbt utför, så jag tar alltid ut veterinär om mina hästar har kolik. Mitt sto har haft det 4 ggr under alla år och min fölunge fick det 11 dagar gammal. Det släppte inte trots att vet. var ute flera ggr, så det var bara att lasta mor och son och åka till ultuna. Väl där visade han inga tecken alls på kolik, det kanske räckte med resan dit för att det skulle släppa;)

Håller tummarna för att det fortsätter gå framåt med din häst, och att hon snart är hemma igen:bump:

Tack!
Ja, hellre ta ut veterinär en gång för mycket än tvärtom. Vad skönt att det gick bra för din fölunge!!

Gud vad skönt att höra! Jätteroligt att hon repat sig så bra, nu tror jag säkert att det ska reda ut sig för er.

Ni fick väl säkert också med er tips fr veterinär vad det gäller eftervården? Jag har följt de tipsen och gör så fortfarande till stor del; väl upplött betfor är numera alltid en del av fodergivan, hög högiva ( 10-12kg/dag ), mkt utevistelse och en relativt låg kraftfodergiva ( max 3 kg/dag ) nu med hög proteinhalt. Första veckorna var det väl ingen kraft alls, bara betfor och hö om jag minns rätt. Jag är alltid noga med att hålla extrakoll på honom i stressade situationer och är uppmärksam på om buken börjar se uppdragen ut eller så. Jag är nog överförsiktig med tanke på att han inte haft en tendens ens till kolik sen Hbg resan men man blir ju så rädd när det händer.

Kanon också att det har skadan har läkt så bra, det underlättar ju def om ni slipper total boxvila.

Lycka till framöver!

Ja, hon är inte hemma än, men förhoppningsvis i morgon!

Hon har tidigare inte fått något kraftfoder alls, utan bara lusernhack och lusernpellets i mycket vatten, samt fri tillgång på bra hö. Jag tycker att jag varit noga med att kolla henne, då hon var lös i magen en period i vintras, men när hon kommer hem nu kommer jag att vara överförsiktig och köra direkt med henne om jag märker någon tendens igen.

När det gäller hennes foder, känns det ändå lite som om jag gjort så mycket jag kunnat, men får se vad de säger kanske kan de ge bättre fodertips. Jag har inte gett henne betfor eftersom hon blivit lös i magen av det, men får väl se om jag kan ge henne i allafall en liten mängd nu. Jag har tyckt att mina andra hästar blivit så bra i magen av det, men som sagt den lilla har varit alltför lös även av mycket små mängder.

Jag kommer heller inte att acceptera full boxvila oavsett vad veterinären säger. Hon har trots allt stått i nästan 11 veckor nu, och hellre tar jag en längre läkningstid än att hon ska stå helt i fortsättningen. Hoppas på att vi kan hitta nån sorts kompromiss med andra kliniken (som gjorde intgreppet på benet).

Det är så skönt att höra att din häst inte haft problem sen. Hur länge sen var det han var på Helsingborg med sina magbekymmer?

har också en häst som har haft boxvila i 8 veckor och han har haft kolik från och till. han får bara 3kg hö som vi blöter (kan inte stoppa i honom mer än vad som kommer ut), betfor med paraffinolja och grönt gräs så har vi lyckats hålla igång magen.

Ja, då förstår du hur det är :(
Det märkliga är att min mått bra i nästan 10 veckor. Inga som helst problem, trots att hon tidigare lätt blivit lite dålig i magen. Hon har både ätit och skitit i massor, så det verkar som systemet fungerat bra. Sen plötsligt kom detta...

Är din klar med boxvilan, eller ska den stå längre?

Ähum, jag tänker INTE gå igång på det här med lucern...:angel: MEN ( som Tony brukar säga...) min häst insjuknade kort efter att jag börjat med lucernhack och det kom ut en hel massa sörja via slangar som såg ut som hack, som om han inte kunnat bearbeta/smälta det.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det här med lucernet men kommer ALDRIG mer att ge lucern i hackform i a f. Har diskuterat det förut på forumet och vill inte dra igång det här igen, det är min egen, högst personliga åsikt bara.

Det är ganska precis ett år sedan min var inne på Hbg och som sagt inga tendenser sedan dess! Han är däremot en häst som är lite svårare att hålla i hull och som under stress kan bli ngt uppdragen i buken så jag har alltid ett extra öga på honom som sagt. Nu håller han på att bli riktigt fin i kroppen efter att jag börjat ge Krafft Groov 125. Linfrökaka o betfor har han fått hela tiden men tidigare fick han en havrefri müsli och efter det provade jag med Krafft Grund. Jag tror att vi hittat rätt nu, han mår som en prins och börjar sätta muskler o lite rumpa:) Energi för 10 har han med!

Jag tror säkert att det löser sig med din, värsta krisen har ni klarat nu:)

Ja, jag har läst dina inlägg i andra trådar angående lusern. Jag har gett det i många år och har god erfarenhet. Man har inte sett något sådant som du beskriver, på min häst, men jag ska ändå fråga vad de säger i morgon när jag ringer.

Betfor är jättebra, men min har ju blivit alltför lös i magen av det tyvärr. Inte kul när det rinner, då blir man orolig för det... Hon var dålig i hullet när jag hämtade henne i november förra året. Den första månaden fick hon KRAFFT Plus. När hon lagt på sig och såg fin ut gick jag över till bara grovfoder, och hon har sen hållit sig jättefin i hull och även i päls så jag har inte sett någon anledning att ge henne kraftfoder.

Vad skönt att din varit frisk och pigg så länge som ett år!

Ja, jag frågade ju veterinärerna om det här med lucern också men som sagt det finns inga vetenskapliga belägg för att jag skulle ha rätt så de avrådde inte från lucern men kunde heller inte säga om det fanns en koppling i min hästs fall eller inte.

Jag kommer som sagt inte att ge det någon mer gång, om inte annat för att jag antagligen oroat ihjäl mig för att det skulle utlösa en ny kolik:crazy:

Alla hästar är olika.

Nu hoppas jag att ni slipper mer elände framöver och att skadan läker ut helt som den ska också.:)

Ja, då förstår du hur det är :(
Det märkliga är att min mått bra i nästan 10 veckor. Inga som helst problem, trots att hon tidigare lätt blivit lite dålig i magen. Hon har både ätit och skitit i massor, så det verkar som systemet fungerat bra. Sen plötsligt kom detta...

Är din klar med boxvilan, eller ska den stå längre?

vi ska till vet. och röntga hans ben om två veckor(han har brutit griffelbenet högst uppe vid hasen), så då får vi antagligen veta hur länge till det blir. jag chansar på att det blir ett par månader till minst...

min klarade sig också några veckor innan koliken kom. tror det beror på att magen inte håller igång riktigt när de inte rör på sig. och det gör inte saken bättre att de inte dricker... gör din det? min slutade nästan helt när koliken kom. det vara bara att köra till vet. så att de kunde vätska upp honom rejält, han var rätt så uttorkad

Ja, jag vet, jag är likadan. Jag kommer att oroa nästan ihjälp mig den närmaste tiden oavsett vilket foder hon får :crazy:

Jag ska iallafall fråga veterinären om de sett någon lusern när de behandlat henne. De har ju egentligen inte bekräftat förstoppning, även om jag fick en känsla av att hon var förstoppad.

Tack för alla svar du gett mig i tråden, de har verkligen varit en tröst!

Ja, de behöver ju verkligen röra sig. Min har både ätit och druckit bra. Jag har blandat mycket vatten i maten också. Hon drack även då hon var som sämst. När hon kom in var hon inte speciellt uttorkad, vilket veterinären tyckte var anmärkningsvärt med tanke på hennes tillstånd. Men visst, jag tror nog att hon dricker lite mindre än när hon går ute. Dock älskar hon "slabbig" mat så det är bara att blanda mycket vatten i maten :)

Stackars din med så lång boxvila. Hoppas han klarar resten av vilan bra och att ni slipper kolik och andra bekymmer och att benet ser fint ut på röntgen!!

Skulle ge paraffinolja o alltid ha det hemma.
Vanlig olja har inge större laxerande effekt.

Kli kan ge mer gaser.
Linfrökaka gav jag min fånghäst för magen- inget problem alls.
Du kanske skulle lämna in träckprov när hon ändå är där eller är det kollat redan?

Kan du inte fråga om du kan få röra på henne lite X flera?

Stackars liten vilket elände, men det ska väl ordna sig.
kram på ER.

Tack!

Jo hon fick parafinolja här hemma, men det hjälpte inte nämnvärt. På sjukhuset fick hon ännu mer. Det är ju inte helt klart om det var förstoppning... men det är som du säger alltid bra att ha hemma.

De har kollat "allt" på sjukhuset. Hon hade 0 på träckprovet. Får se vad de har att säga i morgon. Jag har tusen frågor. Oavsett vad de säger kommer jag att promenera henne lätt resterande veckor av boxvilan.

Spela in svaren på band:idea: - bara för att jag själv brukar glömma hälften av vad de säger:o

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 777
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 153
Senast: Docka
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur