Hjälp! Katten behöver ÖKA i vikt + bilder på sötnosen...

Undret

Trådstartare
Har en 12 veckors kattunge (äkta bondkatt, mamma Stina och pappa okänd, så för att "glamma" till det lite så fick hon namnet Lily Allen :D)...

Nu är det såhär att sötnosen är ganska smal (inte skelettmager men smal) och mest liten, mindre än sina syskon som bor på andra håll... hon flyttade hem till mig vid 10 veckors ålder och hon har fri tillgång på torrfoder (vanligt, äter inte så jättemkt ändå) och får en skvätt kattmjölk varje dag... Har fått rådet att burkmat bara gör katter "bukiga" och feta och inte är bra... Vad har ni för tips? Är det viktigt att kattungar får speciell junior-mat? Stallkatterna växte upp på vanligt torrfoder och dom var det inga problem med...

Lily Allen :love:
WilliamAug2007081.jpg

Lily och William (13 v parson jack russel) leker :D
WilliamAug2007078.jpg

WilliamAug2007076.jpg

Sv: Hjälp! Katten behöver ÖKA i vikt + bilder på sötnosen...

Lite svårt att se om han är mager, kan du inte ta kort ovanfrån?

Tycker han ser ut som våra kattungar de är tolv veckor nu och ska snart få nya hem:(

Det är bra att ge kattungefoder, särskilt om du tycker han är mager!

Korten var egentligen inte till för det avgörandet... det jag oroar mig för är att hon är liten jämfört med de andra, hon var normalstor men sen växte de andra ifrån henne...
Är burkmat bra eller dåligt?

Jag ger inte burkmat, tycker det är onödigt att bära hem vatten:smirk:

Jag har inte hittat någon burkmat heller som motsvarar den kvaliten som är på kattfodret jag köper.

De erfarenheter jag har av burkmat är dåliga tänder då katten inte får tugga tillräckligt och katter som spyr för att de äter för fort.

Jätte söt kattunge förresten och hundvalpen med:love:

Att han är liten dvs inte lägger på sig har ju också med att göra hur mycket de rör sig!

Eftersom vi har åtta kattungar just nu så ser jag tydligt vilka som rör sig mest, de som tycker mest om att ligga och sova är ju tjockare än de som aldrig kan hålla sig stilla mer än ett par sekunder åt gången:)

Jag ger inte burkmat, tycker det är onödigt att bära hem vatten:smirk:

Burkmat är det bästa för katten om man inte barfar! Burkmat är mycket mer likt kattens naturliga föda än torra hårda kulor, katter behöver mycket vatten och många är dåliga på att dricka eftersom dom naturligt får i sig mycket vatten av sin föda.

TS: Rekomenderar Mjaus burkmat -där har du kött, bara kött och inte massa spannmål som du får genom torrfodret.

Det är alltså som med allt annat, folk som är för och motståndare till allt... :smirk:
Mjau finns inte här men var och handlade idag och då köpte jag junior-burkmat som hon nu ska få i två veckor och så får vi se om det blir någon skillnad, ett test alltså! (märket är tyskt men ett av de större här...) :D uppdatering kommer :)

Fast mjau kanske inte finns i Tyskland?

Kan finnas under namnet "Bozita". I Ungern säljs MJAU som Bozita iaf. Om inte annat finns det bra burkmat av andra märken att tillgån i Tyskland. Större och bättre utbud än i Sverige (iaf om man kollar internetshopparna).

Att katten är mindre än sina syskon behöver inte betyda något. Det kan finnas rätt så stor variation i storlek i en kull. Min minsta kattunge vägde (senaste jag vägde dem) 1,2 kg och den största nästan 1,8 kg. Ingen av dem är onormal på något sätt. De är bara olika stora.

Liknande trådar

E
Övr. Katt Hej! Jag hade en tråd "att banta katten utan att svälta den" ute på Bukefalos förut. Efter uppdateringen av Bukefalos kommer jag inte...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama