Sv: Hjälp kära vänner! Hade ni gjort slag i saken?
Nu som tvååring utvecklade han en fullständig starr på båda ögonen, sådan tidig starr var visst vanlig både på pudel och cocker. Tack för den. Operation och eftervård har gått på drygt 40 000 kr, vilket försäkringen tack och lov har täckt, men nu står han helt utan försäkring ett helt år, då vi ju använt hela försäkringssumman. Gissa om jag är livrädd att han ska behöva läggas in...
För rättvisans skull skall det understrykas att total katarakt absolut inte är
vanligt på cocker (åtta registrerade fall på hundar födda 2002 - 2001, registreringssiffrorna understiger aldrig ca 1000/år). Men det förekommer. Jag tror inte heller det är vanligt hos pudel, men även där förekommer det. Och därför ögonlyser seriösa uppfödare sina avelsdjur regelbundet + försöker hålla koll på vad som händer med avkommorna.
Precis som du nu mycket olyckligt fått erfara så har vissa raser som inte alls behöver vara speciellt nära besläktade ibland samma sjukdomar. Pudel och cocker har även en gemensam variant av näthinnesjukdomen PRA.
Om avelsdjuren nu verkligen är renrasiga eller har använts i avel före blandraskullen så kan du faktiskt lätt kolla upp deras ögonstatus. Alla ögonlysningsresultat finns i Hunddata/Avelsdata. Pudel (de mindre varianterna) har dessutom krav på gentest med resultat registrerat i Hunddata för PRA för att hunden alls skall få användas i avel. Hos cocker testas en stor del av avelsdjuren men det är inget krav.
Du kan kolla det här om du känner till föräldradjurens registreringsnamn (jag kan hjälpa dig - om du vill PM:a). Där går det också att kolla eventuell känd hälsostatus hos tidigare avkommor.
Om den i tråden aktuella valpen:
Jag tror att både Goldenklubben och Leonbergerklubben har rätt hårda krav för att kullar skall komma med på deras respektive valpförmedling. Dessa krav kan ju användas som riktlinje för vad man vill ha dokumenterat hos en korsning golden/leonberger. Av orsaker Migo har beskrivit mycket bra tycker jag inte att TS skall köpa valpen. Att köpa "sista valpen" skulle jag inte oroa mig för över huvud taget. Båda mina hundar är "sista valpen" när jag tänker efter och av de valpar jag sålt själv har ofta de som varit kvar sist tenderat till att vara mina favoriter (vilket
absolut inte har något att göra med att de blivit kvar,
neeeeej då!). Men okontrollerad avel, okunnig och oengagerad uppfödare - inte skall man stödja sådant.