Hjälp känner mig oduglig!!

Unit

Trådstartare
Ska jag måsta sluta me hästar?? ibland känns det som jag har gått blind o döv genom mitt hästliv.
När jag får ett problem me kusen försöker jag backa bandet o tänka på alla bra sätt som man ska jobba på med hästen efter att jag kollat så det inte är nåt fel på kusen förstås!
Ex tar in han från hagen, en normalt sett väluppfostrad kille, helt pigg o galen han liksom blåser upp sig o laddar, jag blir fundersam o kollar om det finns nåt farligt men inte, samma hage , samma rutiner, samma täcke osv tillomed jag var farlig. I desa lägen har jag svårt att hålla mig lugn blir lätt irriterad inombords men försöker hålla mig lugn o inte visa o sammtidigt funkar verkligen alla nhtips även om hästen är jättepigg, jag menar funkar det verkligen i alla lägen??
Ge mig ett tips i såfall vad ska jag göra exakt i detta läge som jag beskriver el finns det sk förmildrande omständigheter som gör att inte ens en jätteduktig tränare kan få hästen lugn?
Skulle kännas skönt för mig:confused:

Sv: Hjälp känner mig oduglig!!

Unit skrev:
Ska jag måsta sluta me hästar?? ibland känns det som jag har gått blind o döv genom mitt hästliv.
När jag får ett problem me kusen försöker jag backa bandet o tänka på alla bra sätt som man ska jobba på med hästen efter att jag kollat så det inte är nåt fel på kusen förstås!
Ex tar in han från hagen, en normalt sett väluppfostrad kille, helt pigg o galen han liksom blåser upp sig o laddar, jag blir fundersam o kollar om det finns nåt farligt men inte, samma hage , samma rutiner, samma täcke osv tillomed jag var farlig. I desa lägen har jag svårt att hålla mig lugn blir lätt irriterad inombords men försöker hålla mig lugn o inte visa o sammtidigt funkar verkligen alla nhtips även om hästen är jättepigg, jag menar funkar det verkligen i alla lägen??
Ge mig ett tips i såfall vad ska jag göra exakt i detta läge som jag beskriver el finns det sk förmildrande omständigheter som gör att inte ens en jätteduktig tränare kan få hästen lugn?
Skulle kännas skönt för mig:confused:

Har tyvärr ingen lösning, kan bara säga att jag känner precis likadant just nu.. =/

Det beror lite på hur du menar egentligen. Grundsvaret är att ja, NH funkar i alla lägen.
Däremot kan man inte trycka på en knapp och få en pigg häst lugn med NH. Är den oppihejsan så är den. Hantering är nåt jag ska lära mig - inte hästen.
Har den stått hela dan i en hage, haft lite tråkigt kanske, fått god mat med mycket energi i, är lite för lite riden eller opp i varv av annan anledning så förändras inte det. Ur hästens synvinkel är allt helt ok.

Jag som hanterar hästen kan bara se till mig och göra det jag brukar göra, konsekvent och tålmodigt oavsett vilket humör hästen är på.

Jag har en häst (kokopelli) som är ganska bra i gasen bitvis, speciellt på kvällen när han ska in och det också alltid EFTER den andra hästen som är äldst och står högst i rang. (Hon har sin värdighet och jag anser att hon har rätt att gå först även om hon skulle finna sig i motsatsen.) Nu är han extra pigg för iallafall jag knappt har en fläck som går att rida på så han är väl lite understimulerad? Han piper, gräver och småstegrar sig när jag närmar mig hagen.
Men han får väl härja bäst han gitter så länge han gör det jag begär. (Jag tycker han är ganska festlig). Men han får lov att sänka huvudet när grimman ska på som alltid, stå still när jag öppnar grinden och hänger upp snörena, gå på sin plats snett bakom mig utan att knocka mig. MEN undantag Springer han på mig eller nåt sånt övertramp då åker han på en tjotablängare så han sätter sig på hasorna (man kan aldrig vara nog energiskt när det gäller att försvara sitt livsrum) men i övrigt gör jag som jag brukar. Det är sällan jag behöver markera och måste jag det (han kan ju glömma bort sig) så fortsätter jag direkt därpå när han satt sig på hasorna med samma lugn och konsekvens och talar om vilken fantastiskt fin och duktig häst han är.

Om han inte skulle göra allt det där, sänka huvudet, stå still vid grindöppning tja då kommer vi inte in den kvällen utan det blir nattskift. Men har man gjort rätt från början och varit konsekvent och bestämt sig vad som gäller tar det inte tid.

Utifrån det gör du enligt din beskrivning rätt dvs försöker hålla dig lugn o inte visa. Du kan bara råda över dina reaktioner.

Frid Kokopelli Mana

Senast ändrad av en moderator:

Hej,hej
Då låter väldigt lik mig,jag tänker för mycket och det kan nog tyvärr lätt bli fel då.Har själv en problemhäst och märker att när man är stressad eller irreterad så märker han det direkt och han påverkas jättemycket.Prova att bara försöka slappna av och var lugn,det kan hjälpa.Sen är det ju ofta så att de ser de spöken vi inte ser:) :)
Hoppas allt går bra och jag förstår hur du känner,man har ju sina perioder som man bara vill ge upp.Men så blir nog inte fallet:) :)

:smirk: tack för svaren! Ibland så hjälper det bara att höra andra me samma problem för att ta nya tag o jobba vidare.
Ibland behöver man höra att man är duktig oxå.
Igår var han precis som vanligt, pigg men sansad.

Hejsan, grunden till att få en bra häst är samspel. Och jag tycker att du ska försöka att använda dig av en bra nh tränare och köra på stenhårt med erat förhållande. Får ni ett bra förhållande och du lär dig som tidigare skrivet att hantera situationen/situationer så ska det inte spela någon roll om det är insläpp, blåsigt väder, matdags eller vad vet jag. Då fungerar allt oavsett situation.
Men som sagt så är det ju alltid människan som måste bli mer medveten och få mer kunskap om hur han/hon ska bete sig.
Vi tränar PNH och det funkar klockrent! Har du väl börjat så kan du inte sluta, det är som ett gift...
Jag tycker att det är våran skyldighet att lära oss hästarnas språk, för de kommer ju aldrig att lära sig vårat!

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 790
Senast: Görel
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 864
Senast: martha
·
Träning Jag vet inte vad jag ska göra med min lilla 2-åring. Han har blivit rädd för andra hästar. Det började med att han har gått på...
Svar
8
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras