HJÄLP! kandar, storlek på bett?!?

K

KallaMigBecca

Hej. Det e så här. Nu har jag trötnat på min gamla kandar stång av syntet meterial av något slag för jag tycker inte att hästen tar det som den skall. så när jag skulle köpa nytt så blev jag rekomenderad att ha ktången mindre eller samma storlek som brigdongen. samma storlek har jag haft tidigare men för ca 2-3 veckor sedan läste jag ett repotage om bett där det stog att stången skall vara större:confused:. Min förra tränare sa att stången skulle vara mindra, där jag köpte hela kandar kittet sa att de skulle vara samma storlek och sen läser jag att stången skall vara större:confused: E det någon mer än jag som blir förvirrad av det här?!?! Vilket är det som stämmer? eller är det en smaksak eftersom alla verkar säga olika:confused::confused:

Sv: HJÄLP! kandar, storlek på bett?!?

Min stång är längre än bridongen. Tycker att det är mest logiskt.

Bridongen ska ju sitta på samma sätt som ett vanligt tränsbett, sen kommer stången en bit nedanför och för bästa "passform" bör den då vara ngt längre än bridongen annars så klämmer ju skänklarna på bridongens ringar. (Den bit som sidostyckena sitter i alltså.)

Min stång är längre än bridongen. Tycker att det är mest logiskt.

Bridongen ska ju sitta på samma sätt som ett vanligt tränsbett, sen kommer stången en bit nedanför och för bästa "passform" bör den då vara ngt längre än bridongen annars så klämmer ju skänklarna på bridongens ringar. (Den bit som sidostyckena sitter i alltså.)

Oej. jag har alltid haft båda betten lika stora eftrsom jag alltid tänkt att betten varken skall vara för små eller stor och då har de på något sätt alltid blit självklart för mig att ha samma storlek men så blev jag osäker nu när jag skulle köpa nytt:S

Bridongen ligger ju inte spikrakt i hästens mun utan som ett V snarare och blir då en aning kortare än en raka längden. Så om man vill ha en lika lång stång som bridong i munnen så bör bridongen vara lite längre. Som Kratus skrev kan stången då klämma lite på ringarna, så vad som är rätt i den här frågan lämnar jag till någon annan att svara på.

Om ett bridongbett ligger som ett V i munnen så är det alldeles för långt!

Kanske dåligt uttryckt, lika vinklat som ett V ska det såklart inte vara för då är det för långt, men det ligger ju inte helt spikrakt utan vinklas ju en aning över tungan och blir därför lite kortare. Så har iaf jag fått lära mig.

Det är sant. ;)

Men om du utgår från ett vanligt tränsbett när du ska införskaffa bett till ett kandar, då tar man en bridong som har samma längd som tränsbettet och sen en stång som är en storlek större.

Ex. Min häst har 11.5 i bett, alltså är bridongen det också och stången blir 12.5.

Det är sant. ;)

Men om du utgår från ett vanligt tränsbett när du ska införskaffa bett till ett kandar, då tar man en bridong som har samma längd som tränsbettet och sen en stång som är en storlek större.

Ex. Min häst har 11.5 i bett, alltså är bridongen det också och stången blir 12.5.

okej, de var så jag beställde dem fast båda betten en storlek större:D:p

Det finnes flere teorier på hva som er riktig her.

Alternativ 1
Som flere her har nevnt, ha bridonen i samme størrelse som man har på trinse, og stangen 1 cm lengre.
Begrunnelse: Stangen ligger nedenfor bridonen, og kinnstykkene vil ligger utenpå bridonen.

Alternativ 2:
Ha samme lengre på bridonen som på trinse, men ha 1 cm kortere stang enn bridon.
Begrunnelse: Stangen ligger lengre ned i munnen på hesten, og her er hesten smalere enn på den høyden bridonen ligger.

Alternativ 3:
Ha like lengde på begge to.
Begrunnelse: Jeg kjenner ikke til noen begrunnelse til hvorfor dette, men ser at alle butikker som selger kandarbitt som sett, alltid selger lik lengde på bridon og stang. Av trenere jeg kjenner til, har jeg aldri hørt anbefaling av denne kombinasjonen.

Tips: Hør med trenern din om hva h*n mener om dette. Hva man velger er ofte formeninger som går trenerne imellom. Jeg har f.eks. benyttet meg av alternativ 2 når jeg har ridd på kandar.

Jag har alltid haft stången kortare, lågiskt för mig då stången sitter lite längre ner. Har på bett med lösa ringar 12,5 och på stången 11,5. Har jag fasta ringar så är stång och bridong den samma.

Liknande trådar

Utrustning Fick ett kandar-träns av min dressyrtränare, som vi skall prova på min häst nästa träning. Men nu blev jag fundersam (ska självklart...
Svar
7
· Visningar
1 768
Senast: fruxolisa
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
K
Dressyr För ett par veckor sen var en hästtandläkare ute till vårt stall och undersökte min ponnys mun och tänder. Jag har själv märkt att något...
Svar
11
· Visningar
1 660
Senast: _K_89
·
K
Utrustning Hej! Jag undrar lite om någon skulle kunna hjälpa mig lite med vilket träns som passar bäst eller hur ja ska säga de ;p Är som så...
Svar
9
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar