HJÄLP kan knappt rida ut!

M

montreux

hejsan
jag har ett elva årigt sto som är 1.70 högt. har haft henne sen augusti slutet av augusti. allting går jättebra både i dressyr och hoppning men vi har ett problem hon går inte att rida ut. när jag fick henne hade hon innan mig varit hos en dressyrtant i 3 år i holland och knappt kommit ut till en ordentlig hage ens gått enbart i ridhus och ej hoppats. och nu är hon därför rädd för allting. och hon har sina knep (lärt sig av vana antagligen) och det är att hon är snäll i rid hus och i inhängnade områden. men så fort hon kommer ut blir hon galen. hon gör det inte för att vara elak utan för att hon blir spänd för så mycket händer runt omkring

och jag har fått tips om hur man kan göra och ställa henne bortått det hon blir rädd för hjälper inte hon ser ngt annat då. och hon börjar när man rider ut att steppa tar man lite i handen då steppar hon fortare i trav. håller man om på skänklarna steppar hon fortfarande.

och sen blir hon rädd steppar fortare tar man minsta lilla i tyglarna då stegrar hon sig ( 170 hög) det blir HÖGT kan jag säga sen bockar hon satan tills jag flyger av. varje gång och någon har gett råd att ska hoppa av innan hon hinner slänga av mig och piska till henne en eller två gånger, ( hon har enorm respekt för spöet det är både bra och dåligt, jag slår aldrig en häst om den inte förtjänar det. det är bra för att jag tycker alla hästar ska ha respekt för spöet. men det är dåligt för att det tyder ¨på att hon kan ha blivit slagen.) men gör man det kastar hon sig för att komma loss hon blir så skärrad och till slut när man hoppar upp är det 10 gånger värre än innan

och någon sa att jag skulle piska henne mellan öronen varje gång hon reser sig men då blir hon också galen och sticker för att sen slänga av mig. min tränare har också försökt hjälpa mig hon är riktigt duktig men även med henne steppar hon och stegrar sig mitt på asfalten antagligen för att det händer för mkt hon är inte van vid det.

sen nu har jag gått med henne i grimskaft på promenader en gång varannan månad typ och hon går i hage varje dag hoppar regelbundet och varit på stranden en gång det händer saker hela tiden. men hon är fortf jobbig att rida ut jag försöker rida ut så ofta så möjligt för att vänja av henne att hålla på. men det är inte så kul iheller när amn vet att man flyger av varje gång har tom brutit armen av henne pga av uteritt.

men ska jag bara fortsätta såhär eller finns det något annat man kan göra?.

SNÄLLA hjälp mig

tack på förhand

/alexandra

Sv: HJÄLP kan knappt rida ut!

jag kan inte låta bli att svara på detta inlägg då min medryttarhäst håller på så där hela tide.n Stissar för allting, jag förstår verkligen att det är jobbigt för dig. Jag kommer också att hålla koll på dina svar för att kanske kunna få hjälp, jag också. Lycka till nu!

kan lägga till också att hon inte har rygg ont eller något sånt och observera att hon bara gör det när jag rider ut fritt, rider jag ute i en gräshoppbana reagerar hon inte alls likadant. hon tycer också på att inte ha kommit ut alls mycket varit väldigt mycket instängd innan. tack igen

Mitt råd är att helt enkelt gå på promenader med henne, vänj henne vid alla möjliga miljöer från marken. Promenera ut med henne så ofta du bara kan!!
Straffa henne inte, hon är ju inte dum, bara osäker...
Bli en trygg ledare för henne från marken innan du ens försöker rida henne ut igen.
Skaffa ett långt grimskaft så att du kan hålla dig från henne utan att skadas om hon kastar sig för saker. Samt använd hjälm.
Ta en sak i taget. Börja med kortare promenader, när det går bra öka svårigheten.
Men pressa henne inte, tvång har aldrig gjort en häst säker.

men jag går promenader med henne. men samtidigt tramsar hon sig bara ibland jag slår henne aldrig , och hon blir bara värre av att man använder piskan eller ryter åt henne så nu har jag ändrat metoden till att vara snäll och berömma henne hela tiden så fort hon gör minsta rätt men när jag går promenader är hon inte alls illa. utan det är när jag sitter på.

som du sa har hon ju knappt varit ute i naturen förr och inte sett grejer.
tycker du då inte att du begär lite mkt av henne från bröjan?
gå ut på kort pormneader och börja med små grejer.

om hon kanske är rädd för en soptunna
gå och leta reda på en soptunna och stå där med henne
låt henne titta utan att bli arg på henne
för hon är ju trots allt rädd
hon får ju inte bli farlig
men begär inte att hon står still
ha en längre lina så att du inte tappar henne
sen kan du stå där vid soptunnan tills hon helt enkelt accepterat den.
då klappar du och berömmer och går hem
då har hon nog att smälta för en hel dag.

om hästen hade varit oinriden hade du väl inte bara hoppat upp pch börjat göra öppnor och slutor?
se de så hon är "oinriden" i naturen
så du måste börja på steg ett..

de är tålamod som gäller
:)

tack det ska jag fösöka. men hon reagerar ju bara på saker ute. inte på hinder klart hon blir rätt men där stegrar hon inte såfort hon ser ngt utan där, klart hon är svår där med men betydligt lättare men det är enbart när jag är ute fritt, tror det ligger ngt djupare bakom men svårt att hitta vad men ska prova tack

men hinder har hon kanske sett förr? och som de lät på dig had ehon mest bara gått i ridhuset
och om inte sett bommar förr så var det iaf i "hennes" miljö och bara en grej att ta in.

och de kan ju hända att de ligegr nånting djupare bakom.
men ja tror fortfarande att de är de enda sättet.
för så småningom så kommer hon se att du inte utsätter henne för farliga saker. och börja lita på dig när ni möter nånting nytt

Om jag inte missuppfattade dig så var du bara ut och gick med henne en gång varannan månad, vilket lät väldigt lite.
Jag skulle nog gå ut på promenader varje dag tills hon börjar lugna ner sig.
Ta sällskap av någon ibland.
Jag skulle nog inte våga tömköra en häst som är så stökig av sig ute, pga risken att dom trasslar in sig om något händer.
Men promenader och åter igen promenader ;)
När hon har lugnat sig, så skulle jag hoppa upp och börja ge mig ut på små lugna ritter.
Men sällskap brukar vara kanon, om man har någon lugn häst att ta med sig.

Hoppas det löser sig!

Som du redan märkt har det ingen effekt att straffa en häst som är rädd. Det bekräftar bara för hästen att det är farligt och hon märker ju att du blir arg.

Gå med henne varje dag innan du rider i ridhuset. Ta framskrittningen för hand utomhus. Börja med en liten runda, kan du få med en lugn hästkompis ta med den. Förstora inte upp problemet, det är bra för dig att värma upp innan ridningen. Du kan ta rundan efter ridningen med. Det viktiga är att det blir en vana - varje dag en promenad.

Eftersom hon ställer upp för dig när du rider dressyr och hoppar i ridhus och instängslad bana får du ställa upp för henne nu när hon ska naturtränas!

Om det var min häst skulle jag gå ut varje dag i minst en månad, eller så länge det behövs. Titta på allt läskigt och berömma lite grann när hon går fram eller står stilla, sen skulle jag inte göra mer än bara stå och vänta ut anfallet sas. Inte förstärka beteendet med beröm utan låta henne själv fatta att hon är duktig och kan själv. Sen fortsätta som ingenting hade hänt. Man behöver kanske inte ta allt läskigt på en gång utan pö om pö. Lugn och konsekvens tror jag räcker en bit.

låt någon annan rida före när du rider ut,rid samma sträcka flera gånger tills hon vänjer sig vid den ,prova sedan att göra små korta avstickare,beröm henne mycket för att hon vågar.
mvh R

Usch. Tycker det är ett dåligt råd du fått, att för det första bestraffa över huvud taget, men särskilt det att hoppa av och sedan piska till henne ett par gånger. Det blir ju utom samanhang för hästen och helt fel! Stegrande hästar är nog en av de värsta olater man kan stå inför att ta itu med, men i detta fall är hästen rädd, så jag tycker det är helt fel att över huvud taget ställa sig inför den situationen och bestraffa. Jag tror du måste backa runt att vänja henne vid uteritt - skulle rida med sällskap och inget annat, tills hon coolat ner sig och börjar få upp självförtroendet runt att vara ute på öppna ytor osv. Behandla henne som en unghäst runt denna situation, unghästar rekommenderar man att inte rida ut själv på av samma anledningar, att hästen ska få bygga upp självförtroendet och framåt bjudningen med stöd av en annan häst i sällskap. Det viktiga är att avbryta den onda cirkel som tycks ha uppstått runt denna situation, och inte ställa dig och hästen inför situationer som gör att hon blockar sig och börjar stegra och bli hysterisk. Det är enda sättet att komma till rätta med problemet, då man ju som du redan vet inte kan tvinga en häst till att tycka något är roligt, eller känna säkerhet/tillit.
Önskar dig lycka till!

Hej!

Jättejobbigt med en häst som beteér sig som din...
Men nummer 1 var alltid lugn o sansad själv, du får inte skrika eller bestraffa en rädd häst, då blir det bara värre, då har de ju verkligen en anledning att bli rädda " Ahh en soptunna hjälp.... pang pang med spöt "AJ den gjorde j**ligt ont oxå..... :cry:
Nä jag tycker du ska börja med att gå en o samma runda flera dagar i veckan med henne, ej sitta på. Sen kan du förstärka den rundan genom att sitta på men att ha någon framför dig som trygghet.

Helt klart så har ni ju ett ledarskapsproblem som nog en duktig tränare på det området kunde hjälpa dig med, men så länge hade jag provat som ovan.

Lycka till!
/Anna

Att piska hästen när hon blir rädd gör nog bara henne räddare. Till slut kanske det är piskan som gör att hon inte vill ut. Jag skulle hoppa upp och rida ut. Det första hon blev rädd för skulle jag "tvinga" henne att konfrontera. I tio minuter om så krävdes bara så att hon fick se att det inte var nåt farligt. Gäller att vara cool lugn själv bara. När hon kunde stå hyfsat still skulle jag rida hemåt,vända och prova igen på samma ställe och berömma henne hela tiden. Har du möjlighet kan du ta en sväng i ridhuset så hon får lugna nerverna före,efter eller emellan gångerna. Gäller att ha tålamod. Hoppas det löser sig!! :)

Hon kanske har en massa överskottsenergi samtidigt som att hon inte är van vid "utemiljön". Jag har en häst som är ganska tittig och rädd (men snäll och slänger inte av mig). Han är jättemycket jobbigare nu denna årstiden när det är kallt och blåsigt, samtidigt som han inte rör sig så mycket i hagen och samlar en massa energi. Jag måste vara noga att inte stoppa i honom mycket mer energi än vad som krävs för underhåll och det arbete han går. Han går på ett proteinrikt foder som är sammansatt för tempramentsfulla hästar och jag har märkt stor skillnad (han fick en väl balanserad och uträknad foderstat innan också, men jag märker ändå skillnad med detta foder).
Du har fått många bra råd tidigare som säkert kan hjälpa dig, men kolla över foderstaten också! Hoppas det löser sig för det är inget kul att känna sig rädd :crazy:

Det bästa brukar alltid vara att ha med sig en lung och trygg annan häst som sällskap... men du måste även vänja henne så att du kan rida ut själv på henne... Så fort hon blir rädd för någonting så får du ABSOLUT inte göra henne mer rädd genom att använda spöt eller på annat sätt stressa henne...
blir hon rädd så lätta på handen låt henne titta (du själv bör inte titta på "faran" då kommer hon bara tro att det är farligare), efter ett tag prova föriktigt att få henne gå fram, beröm... och ta ett steg i taget... Har också hört att man ska lägga lite av sin egen tyngd mot faran, då ska hästen få svårare att skygga...
Du kan ju prova med att börja rida på banan eller i ridhuset och sedan skritta av henne ute i skogen, då borde hon inte ha så mycket energi till att blir ädd för saker... Sen så kan du börja med att rida samma runda tills hon vänt sig med den om öka sedan ridturen eftersom... Detta kommer ta tid! Du måste ha MYCKET tålamod! Det finns inga genvägar, för att hon ska gå och rida ut på måste hon vänja sig och lita på dig... Hoppas det ordnar sig!

Det är viktigare att hästen har en lugn och trygg ryttare ! Det är där problem av denna art oftast sitter.

Min häst är likadan och jag har jobbat honom i ett år nu och har hittat en metod som fungerar. Precis som för dig och din häst verkar det vara självförtroendet som saknas hos hästen. I början "daltade" jag och berömde för minsta lilla grej som han "klarade av" (lukta på en brevlåda osv) och det slutade i att hästen blev värre, jag så att säga bekräftade rädslan - att det var en stooor bedrift han klarat av! Idag har jag en mer självklar attityd och en något bakomvarande position när jag är ute med hästen, "klart du kan sniffa på den, varsågod, ska vi fortsätta sen?". Då tycks han tänkta att det kanske inte var så farligt ändå.

En annan sideffekt av "daltandet" och alla promenader blev att, visst var han lugn, men jag var hela tiden tvungen att gå bredvid/framför. När jag började rida så stannade han och vågade inte gå fram "först". Så på promenader, försök låta hästen gå fram själv för att undersöka saker, håll dig lite passiv och går allt bra- ryck på axlarna och säg munternt att "ok, då går vi vidare!". Ungefär... (Bör tilläggas att jag inte haft ledarskapsproblem och att min häst är väldigt ranglåg, därför har detta aldrig givit mig några negativa bieffekter.)

Börja med korta rundor runt gården och låt hästen successivt lära känna omgivningen. Lär dig var gränsen går för hur mycket hon vågar och sluta strax innan den blir nådd varje gång så kommer den hamna allt längre bort.

Ta sällskap!! En lugnare häst är kanon i början, känslan smittar av sig till din häst. Tömkörning är bra, men vänta tills du känner dig säker och det funkar i närområdet.

Det du gör är att bygga upp hennes självförtroende och det gör du bäst genom att låta henne klara av så mycket som möjligt. Det betyder att du måste se till att hon möter sådan hon klarar av att hantera, du måste veta hur långt du kan, i brist på bättre ord, pressa henne. Ju mer hon klarar av, desto mer kommer hon att våga. Det tar tid, men fy sjutton vilken härlig känsla det är att se sin häst sträcka på sig, spetsa öronen och få schvung i stegen och tyst uttrycka ett viss mått av kaxighet efter avklarad utmaning!! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama