hjälp!! kan inget om kaniner!

G

gucci_parma

funderar på att skaffa kanin.har haft innan(en vi fick). men undrar nu lite om kaniner. innan hade vi en hane. men tycker att det är synd att bara ha en. elelr???? kan man ha 2 i samma bur??? ska man ha 2 hanar eller 2 honor? vill inte ha en av var!( ingen tillökning här inte!:D). vill ju inte att de ska bråka...vill kunna ha dem ute. tar in i stallet på vintern förstås. men vad ska man mer tänkta på? foder och strö har jag hyfsad koll på.

tacksam för svar!

Sv: hjälp!! kan inget om kaniner!

hur gamla blir de föresten? kaninhanen vi fick hade vi i ca 3år men han var vuxen när han kom. vet alså inte hur gammal han blev...

:confused:ingensom vet???????????????:confused:

funderar på att skaffa kanin.har haft innan(en vi fick). men undrar nu lite om kaniner. innan hade vi en hane. men tycker att det är synd att bara ha en. elelr???? kan man ha 2 i samma bur??? ska man ha 2 hanar eller 2 honor? vill inte ha en av var!( ingen tillökning här inte!:D). vill ju inte att de ska bråka...vill kunna ha dem ute. tar in i stallet på vintern förstås. men vad ska man mer tänkta på? foder och strö har jag hyfsad koll på.

tacksam för svar!

Ett tips, använd kommatecken och stor bokstav. Det blir enklare att läsa din text då, och även enklare att svara :) .

Kaninerna mår bra av att ha sällskap. Med en tillräckligt stor bur så trivs många att bo ihop med en kompis. Jag har en kastrerad hane tillsammans med en hona, men de måste ha en STOR bur (jag har ett helt rum som deras "bur"), annars blir hanen alldeles för ivrig och vill para sig hela tiden. Men om de har utrymme så säger honan ifrån när hon inte vill.
Annars så brukar de flesta rekommendera att man tar två honor från samma kull ifall man vill ha två kaniner ihop.
Min kompis har 2 st hanar från samma kull ihop, och de verkar fungera (även om många andra säger att det kan sluta illa för att de kan börja slåss).

Det man annars ska tänka på är om man orkar med att ge dem mat och vatten varje dag. Att ha en buffert ifall de blir sjuka så att man har råd med veterinären. Eller så försäkrar man dem. (min kanin bröt benet i höstas och det gick på 3000:-)
Ett tips är att köpa en kaninbok, finns många tips i dem.
Så stor bur som är möjligt är också att rekommendera. Kaniner som får möjlighet att röra sig på ett stort utrymme brukar bli de kaniner med härligast personlighet.

Kaniner brukar bli runt 7-8 år. Men det finns kaniner som blivit mycket äldre än så. Min mamma hade en kanin som blev hela 12 år.

2 hanar avråder jag (och många fler med mig) ifrån, då risken finns att dessa slåss vid könsmognad.
Hanar kan slåss såpass illa att de antingen kastrerar varandra, eller har ihjäl varandra.
Även om det finns fall det det funkar, så är det inget jag skulle tordas riskera.

2 honor kan funka.
Men även där får man vara beredd vid slagsmål när könsmognaden träder in.

Bästa kombinationen, om man vill ha två kaniner, är kastrerad hane och en hona.
Det har fungerat bäst i dem flesta fallen.

Det finns kaniner av båda sorterna; sådana som vill ha sällskap och sådana som trivs bäst själva.
Det gäller att se till individerna och alltid ha en extra bur ståendes om man har fler än en, ifall man skulle bli tvungen att sära på de.
Mina trivs bäst i varsina burar, men har inget emot varandra i hagarna bredvid om somrarna.

Ang foder så är saltsten och mineralsten helt onödigt, då kaninen får i sig tillräckligt genom fodret.
Överkonsumtion av salt/mineraler är inte bra, vilket lätt blir då vissa kaniner tenderar att slicka på stenen av uttråkning eller enbart för att det är gott snarare än att den behöver saltet/mineralerna.

Ålder beror en del på ras också.
Ju större ras, desto lägre medelålder.

Sen tycker jag helt klart man bör skaffa en ifrån uppfödare, istället för djuraffär.
Man har bättre garanti för att kaninen först och främst är rätt ras.
Sen att den är rätt i ålder (inte säljes för tidigt) och kön.
Det är även lättare att kolla hur kaninen är i temperamentet innan man köper den, samt kolla mamman och syskonen och ev pappan.
Finns många fler fördelar gentemot djuraffär.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Däggdjur Vi har tre kaniner, en hona och hennes två kastrerade söner. Innan de blev könsmogna bodde alla tre tillsammans, den 1/3 kastrerades...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama