Hjälp - jag hatar torv!!

Sv: Hjälp - jag hatar torv!!

Jag har strött med halm och spån i fyrtio år, men går nu in på tredje säsongen med torv och kan inte tänka mej något annat!
Det är otroligt lättmockat, gödselhögen (som inte blir så stor) tas med glädje emot av bönderna i trakten. Torv är rent, fräscht och hygieniskt.

Visst dammar det, men dammpartiklarna är så stora att de inte skadar hästens andningsorgan. Jag har en liten, mjuk borste som jag använder för att "damma" i stallet någon gång per vecka.

Det behöver inte bli mörkt för att man har torvbäddar! Vi har ett nybyggt stall med bra belysning och gallerboxdörrar där ljuset kommer emellan. Här finns några bilder från i vintras när stallet var nytt: http://www.pixbox.se/alb_show_id311886_page0.html

Immer

För mej känns det väldigt främmande att ha foderhäckar inne i boxar för föl men för hästar öht.de är inte 100% säkra & föl kan bralla, ställa sig på bakbenen & fastna olyckligt.
Till ts kan jag nog inte heller skriva ngt positivt, varför har du inte spån?Var jag bor är det ytterst ovanligt att använda ngt annat än det.Råspån dammar inte lika mkt som kutterspån, det lägger sig väldigt isolerande på golvet & är lättmockat.

Har man otur så kan det kanske hända, men jag menar ju inte foderhäckar av galler, de verkar farliga. Jag har ändå fött upp en del föl/unghästar och ingen har hittills skadat sig eller ens fått minsta reva av mina foderhäckar. Dessutom finns det ju i plast också i form av en "jättekrubba" , då är ju risken ännu mindre att något händer. Jag tror att Immer har sådana höhäckar i plast monterade? Har för mig att jag sett någon bild någonstans.

Vad lustigt att man kan uppleva samma sak så olika, jag kan tvärtom inte tänka mig så mycket annat än torv och gick precis över från halm till torv i fölboxarna då minsta killen är 4.5 mån. Jag tycker att det är skitjobbigt att mocka i halm och har nu bara en box kvar med halm. Det tar lika lång tid att mocka 4 torvboxar som det tar att mocka halmboxen och så fort jag hinner ska det bli torv även i denna.
Torv är lättmockat och går lätt att hålla fräsch , bra torv ska inte damma när du strör ut det, vilket märke kör du? Vissa hästar som är väl renliga kan dock senare få dammigt i boxarna och då är det vattenkanna som gäller.
En nyhalmad box är mysig men bara ett kort tag och den fördelen uppväger inte nackdelarna. Jag tänkte faktiskt senast idag ( när jag mockade halmboxen) att det enda tillfället jag vill ha halm är just i fölboxarna innan fölning-tills fölet är ett par månader samt om jag någon gång har en lösdrift då torven fryser, annars blir det nog allt torv för hela slanten!:D

"Lyxat" med halm, är du galen :eek:
Halm är det värsta jag vet att mocka, allt blandar sig med allt och man är ju genomsvett efter några minuter. För att inte tala om den enorma gödselstan som ingen vill ha men ska spridas på något sätt.

Av ekonomiska skäl har vi bytt från torv till spån i höst, och jag saknar min älskade torv så det kryper i kroppen. Tog max fem minuter att mocka en box. Men vi ska testa spån ett år har vi kommit överrens om, så då blir det så.

Men spånet kryper överallt i stallgången, och stinker ammoniak. Begriper inte hur vi ska få till bäddar av det. Ändå har vi kalkat och plattat och donat.
Å gödselstan är ju redan en kulle efter bara 1,5 hästar har stått inne under september. :cry:

Torv det är ju det bästa som finns. Kommer till och med spara halva gödselstan för att kunna kruta på grönsakslanden i några år framöver. Har aldrig sett maken till tillväxt med torvgödsel.

Var glad istället! Torv är ju hur bra som helst!

Varför köper hästägare alltid kasst torv ? Torv är inte bara torv. Det finns krossad och sållad, och den sållade är nästintill dammfri. Ställ lite krav på affärena där ni köper.

ja förstår inte hur folk inte kan se skillnad på skiten o torven?

.

Beror kanske på vad man har för häst. Min tant lekte kurragömma med sitt bajs och grävde alltid över det, i spånet såg man bajshögarna eller pluttarna, i torven fick man leta leta leta och leta.. och tillslut hade mans omf örstört bädden...

kl*

ni som tycker att det blir mörkt, se till att sätta in bättre belysning, stall ska inte vara utan belysning, det är inte bra för hästarna att bara ha "nattlampe-ljus" inne såfort det blir mörkt utomhus..
dessutom sätter hästarna så mycket vinterpäls när man har dålig inomhusbelysning..[/QUOTE]

hur länge om dygnet är dina hästar inne?
Mina hästar har då alltid satt vinterpäls efter vädret utomhus...

Jag kan inte annat än hålla med dig. Jag gillar inte torven för allt damm som blir överallt. + att själva torven yr omkring. Jag kan ha torv underst i en permanentbädd om jag inte får tag på halm, men annars är det spån som gäller här.
Torven har ju fördelar som att det har så hög uppsugningsförmåga och det blir väldigt bra gödsel.

Varför köper hästägare alltid kasst torv ? Torv är inte bara torv. Det finns krossad och sållad, och den sållade är nästintill dammfri. Ställ lite krav på affärena där ni köper.

Vilket märke rekommenderar du? Jag hat torv i botten på permanentbädden när jag inte får tag på halm och jag har bara använt "stall vital" torv, en grön bal. Den föll inte mig i smaken då det dammade som 17 och flög omkring. Finns det bättre märken? Då kan jag kolla runt om det finns häromkring. Ska anlägga bädd om en vecka ca.

[
Men spånet kryper överallt i stallgången, och stinker ammoniak. Begriper inte hur vi ska få till bäddar av det. Ändå har vi kalkat och plattat och donat.
Å gödselstan är ju redan en kulle efter bara 1,5 hästar har stått inne under september. :cry:

Det ska INTE lukta ammoniak när du har spån som strö. Vi har alltid haft spån och aldrig någon lukt. Ventilationen i mitt stall är inte den allra bästa, men ingen lukt som sagt. Om det luktar är det något som inte stämmer. Inte dammar det heller som torven.
Det blir inte stor gödselstack heller. Ett grannstall strör med torv och jag kan inte se någon skillnad på deras stack och vår i storlek. Halm däremot ger stora stackar.
Däremot passar inte spån att ha i det undre lagret om du ska ha permanentbädd. Spånet brinner alldeles för sakta och håller inte ihop som torv och halm gör.

Jag har haft torv nu sen hästarna kom in från betet, och tycker det är hemskt! Jag får sår i näsan för det blir så torrt! :eek: Och det helnar aldrig! Och det är mörkt och hemskt åxå!

Men nu får jag snart byta till spån när korna kommer in för vintern, då hämtas spån till gården. Svärfar (som har korna) sa att han använde torv till korna förut men kornas spenar blev så torra och så var det nåt med gödslet som han inte tyckte var bra.

Nu kommer jag att blanda torv och spån, vill ha torvens uppsugningsförmåga men spånets doft och ljus. Dessutom har jag kallstall, och en blandning fryser inte alls på samma sätt som om man har antingen torv eller spån! :idea:

Jag älskar torv och kommer aldrig ha något annat.

Det är lätt att mocka, ingen äcklig lukt, "isolerar" alla otrevliga dofter.
Torv är lättmockat!!! Man ska ju liksom "sila" sig igenom torven. Ha en grep med "små" hål, det blir lättare då. Det är bara att ta upp en liten hög med torv och sen sila, då får man upp allt. Inga problem alls. Torven har ju betydligt mindre "bitar" än halm och spån.
Som flera sagt här så är torven det absolut bästa för hästen.

Våran torv är ganska ljus faktiskt, den är inte alls sådär kolsvart. Givetvis är det inte lika ljust som spån, men det får man ju faktiskt leva med.

kl*

ni som tycker att det blir mörkt, se till att sätta in bättre belysning, stall ska inte vara utan belysning, det är inte bra för hästarna att bara ha "nattlampe-ljus" inne såfort det blir mörkt utomhus..
dessutom sätter hästarna så mycket vinterpäls när man har dålig inomhusbelysning..[/QUOTE]

hur länge om dygnet är dina hästar inne?
Mina hästar har då alltid satt vinterpäls efter vädret utomhus...
jag har inte egna hästar men har sett och hört om detta fenomen många gånger..

hästen sätter vinterpäls efter den mängd ljus hästens hud får. dvs utan täcke ute när det är sol, utan täcke och rejäl belysning inne = mindre vinterpäls
täcke ute, in tidigt och släcka lampan vid 17 = mycket vinterpäls..

just den skillanden var det i 2 stall 2 km ifrån varandra, dvs samma väder och temperatur på båda ställena, kan hända att det var något kallare och blåsigare närmare kusten, men i det stallet satte hästarna mycket mindre vinterpäls..

Har svårt att köpa det. Har i många år sett det som helt individuellt hur hästarna sätter päls och det har inte haft någonting alls med hur ljust eller mörkt dom haft det i stallet. Mina hästar går dessutom ute vintertid från mörker till mörker och när dom kommer in är det dags att släcka för natten. Sommartid går dom ute dygnet runt om inte insekterna gör det för surt för dom.

Vad det gäller torv, smutskänsla och mörker därav...lägg lite spån på översta lagret så ljusnar det upp och känns "renare";)

Jag vet egentligen inte vad ni sysslar med..................

¤ Torv måste man vattna, när den är för torr med en vanlig vatten kanna med stril.
¤ Tycker man att det är för mörkt i boxen, så köp en bale spån och strö ett lager ovanpå.
¤ Oavsett om man använder sig utav spån eller torv, så behöver man en hökrubba, för att undvika hö i hela boxen, ner kissat eller utspritt samtidigt bli det mer hygienskt för hästen, och man sparar hö.
Krubban görs enkelt beskrivet genom att man utnyttjar en hörna i boxen och skruvar bräder ifrån golvet upp i önskad höjd, och få på det viset en avgränsad hörna för grovfoder. På golvet lägger man en playwood skiva för att komma ifrån det cementerade golvet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka