Hjälp - jag hatar torv!!

Tabitha

Trådstartare
Jaha och så var man fast i torvträsket igen efter att ha lyxat med halm under en tid.. :crazy: Nyhetens behag tog slut ungefär samtidigt som jag tömde ut den sista torvbalen när jag ströade upp.. Alltså - ALLT blir brunt! Dammet lägger sig som ett solkigt lager i precis hela stallet och i mina näsborrar när jag mockar (hur påverkar det hästarna egentligen?). Dessutom har min fölunge en jobbig tendens att sprida ut c:a 2-3 kg hö i hela boxen varje natt (hon skall ha fri tillgång) - vilket gör att mockningen blir enormt tung och tidskrävande.! :( Tyvärr är det näst intill omöjligt att bli av med gödseln för en överkomlig summa om man inte strör med torv här, annars hade jag gladeligen bytt.! Ni som gillar torv, pls kom med uppmuntrande tillrop om torvets förträfflighet som strömedel, jag behöver bli uppmuntrad.! :cry:

Sv: Hjälp - jag hatar torv!!

Varför skaffar du inte en foderhäck el liknande till din fölunge, så sparar du ju hö dessutom. Och det blir säkert lättare att mocka. Jag har gjort egna (snygga) foderhäckar i trä till mina pållar, har underlättat en hel del för dem som ska ha fri tillgång.

Partiklarna som flyger i luften av torv är inte lika farliga som av spån o halm. Blöt lite så dammar det inte lika mycket.

Fördelar:
+ Binder ammoniak överlägset bäst så mindre lukt och nyttigare för både häst och människa
+Partiklarna som flyger omkring är så pass stora att de fångas upp av fimmerhåren så därför är de inte skadliga för hästarna på samma sätt som t.ex. spånets finare damm
+Man har inga problem med vad man skall göra av gödselhögen

Det var några plus.... Gillar inte heller det här bruna lagret som lägger sig överallt (så man får tvätta saltstenen titt som tätt också) och saknar den fräscha spånlukten.

Jag har provat på de flesta "strömedel". Halm tycker jag är rätt tidskrävande att mocka + blir stor gödselstack + FY bubblan vad man kan lukta hästp*ss. Räcker med att man har satt in en fot, så stinker man. Kan det vara bra för hästarna? Spån tycker jag är OK, men nja...oxå rätt tidskrävande o "flygit". Tidningspapper-SUCK!!:crazy: Nääe...torv för mig är lättmockat, tar lukten, en hel del rötter o annat i som hästarna kan sysselsätta sig med. + Blir mindre på gödselstacken. Visst är det ljusare med spån o ev. halm. Men jag föredrar torv. Suger även upp urinen o "isolerar" den bättre tills man mockar. Man märker var det är blött direkt och kan "ta ut" fläcken. (Har inte runnit runt i halva boxen.) Sen har jag lagt in lite halm oxå, för extra plock till hästen! ;)

Hatar också torv.. så jag kan inte komma med något positivt.
Tycker att torv är så svårmockat, man ser ju inte alla bajspluttar, de försvinner ju i torven!!!
Tycker det blir äckligt, i spån ser man ju bajsen så att man kan ta bort den... och när spånet blir äckligt ser man det också.. torv kan ju bli jätteofräscht utan att man ser det...

Jamen, jag tycker att torv är jättebra. Det enda som funkar med min "dammallergiker häst".
Det är lite dyrare men mycket drygare. Mer lättmockat. Dämpar stank! Jag vet bara födelar faktiskt. Hört att det är hälsosammast för hästen också!

Varför skaffar du inte en foderhäck el liknande till din fölunge, så sparar du ju hö dessutom. Och det blir säkert lättare att mocka. Jag har gjort egna (snygga) foderhäckar i trä till mina pållar, har underlättat en hel del för dem som ska ha fri tillgång.

För mej känns det väldigt främmande att ha foderhäckar inne i boxar för föl men för hästar öht.de är inte 100% säkra & föl kan bralla, ställa sig på bakbenen & fastna olyckligt.
Till ts kan jag nog inte heller skriva ngt positivt, varför har du inte spån?Var jag bor är det ytterst ovanligt att använda ngt annat än det.Råspån dammar inte lika mkt som kutterspån, det lägger sig väldigt isolerande på golvet & är lättmockat.

Jag vet inte hur ni andra gör när ni mockar torv. :confused: Men man ska inte röra runt i det och leta för mycket! Mocka det man ser och låta det bli lite "bäddaktigt". I halm o spån letar man, och nästan silar man ju efter "skitarna". Med torv ska man låta "bädden" vara! Tog ett tag innan jag lärde mig att "låta bli" att röra för mycket :angel:. Då lägger sig skitarna lite ovanpå och är lätta att ta! Jag har tom haft sto m. föl på torv, dvs 2 hästar i samma box. Det var inga problem att mocka då heller. Bara man inte ska vara "duktig" (missförstå mig rätt nu!) och luckra upp "bädden". Torv blir mjukt att ligga på om det får ligga!
Sen finns det ju såklart de hästar som har en förmåga att fräsa runt i boxen, så det blir svårmockat. Men då kvittar det nog vad man än använder!:crazy:

Har en häst som vi har testat de mesta med, men hon tog sig alltid ner till golvet med sina haser när hon låg (testade inte bädd men jag gillar inte det sen tidigare). Torven har faktiskt varit det som fungerat bäst! Så för henne var det de enda (renlig dam iof så hade inget strul med mockningen). Idag är de gummimattor på golven i boxarna så problemet skulle väl inte finnas om vi bytte men tycker om torv så byter inte bort det. Sen luktar det enligt mig mindre. För mig blir det billigare också då jag använde betydligt mer spån på spån och halmtiden jag hade.

Jag avskyr torv av flera olika anledningar men den största är att: DET BLIR SÅ HIMLA MÖRKT! Man ser ju ingenting, allt är dunkelt och nää, det skulle jag aldrig ha. Dessutom tycker jag att det är svårmockat, andra tycker säkert att det är jättelätt men som sagt...inte jag.

Var inte meningen att komma och lacka men...;) Du kanske kan blanda spån och torv?

Jag vet inte om det är av intresse men på "min" skola har vi först ett rejält lager med torv och sedan spån på det, funkar super på vissa hästar, andra fixar till det så det är nästan omäjligt att mocka. Kanske värt att prova?

Jag köper torvmix. En blandning av torv och spån. Det blir ljusare i boxen och ger ett mycket trevligare intryck. Var glad att du blir svart i näsan. Då vet du att det inte hamnar i lungorna! Om torven blir för torr brukar jag blöta den lätt med vattenslangen och det blir mycket mindre med partiklar i luften. Jag älskar torv i boxarna. Kommer aldrig att byta.

Ni som använder råspån visst ser ni till att det bara är spån från lövträd, råspån från gran och tall utsöndrar massor av terpentener och det är INTE bra för varken luftrör hovar och hud...:bump:

Jag tycker torv är jättebra! Det luktar nästan inte alls i stallet och jag tycker det är lättmockat. Dessutom har jag en hosthäst så jag kan inte ha något annat strömedel. Enda nackdelen tycker jag är att det är dyrt samt att det kan frysa på vintern när det är riktigt kallt.

jag tycker inte alls om de just för de där! har stått på torv ett år men har nu senaste året stått på spån och är sååå nöjd!

Jag tycker det är väldigt lättmockat!
Bajset är ju bajs och torvet är ju massa småstrån,
inte alls svårt att se skillnad på.
Och kisset är ju mörkt och syns väl!

de är ju jättebra med torv..lättmockat o bra, fast de blir ju ganska så dammigt men då städar man ju desto oftare och de är bra.
enda nackdelen med torv är ju just att de blir lite mörkt o tråkigt.

ja förstår inte hur folk inte kan se skillnad på skiten o torven?

men de finns ju olika sorter torv, finns ju den blöta varianten och den va hemsk..stora klumpar i den och svårmockat, jag har den torra torven..bara fint strö utan klumpar alls..jättefin torv..men eftersom de dammar så mycke brukar ja blöta den lite.

kl*

ni som tycker att det blir mörkt, se till att sätta in bättre belysning, stall ska inte vara utan belysning, det är inte bra för hästarna att bara ha "nattlampe-ljus" inne såfort det blir mörkt utomhus..
dessutom sätter hästarna så mycket vinterpäls när man har dålig inomhusbelysning..

även ifall stallet är riktigt upplyst så tycker ja endå de blir mörkt med torven..nu har ja ju vant mej men man märker skillnaden när man kommer in i stall som har ljust spån.

inte de att de blir mörkt så att man inte ser nåt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka