Sv: hjälp jag har problem!!!
Jag har själv haft liknande problem med min d-ponny när hon var yngre. Problemet sitter ofta i att dom inte orkar/vill använda sina bakben. Det är bekvämare att hänga. För att få hästen på baken, och lättare fram kan man t ex rida sluta. det är dock inte så bra om hästen är seg, eftersom det inte är en särskilt framåt tänkande rörelse(liksom de mesta när man vill aktivera bakbenen). Att göra mycket halvhalter och ev kittla hästen precis ovanför svansroten med spöt, i samma ögonblick som du lättar i handen kan ibland få dem att trampa till lite i bak. Viktigt är att du inte låter honom hänga, lätta snabbt på handen efter varje halvhalt, så att du passar på när du har honom lite mer på bak.
Men först av allt skulle jag se till att hästen svarar framåt. Det kan du träna även på lång tygel. ge en pytteliten hjälp, därefter en hårdare och svarar inte hästen blixtsnabbt, spö! mkt beröm när den svarar frammåt. Att göra detta på lång tygel gör att du slipper bli dragande. Att göra halt, lätta och därefter få hästen att kvickt trava framåt brukar också få dem lite känsligare. det kan man göra med kort tygel(men inte dragande).
För att stärka baken är klättring/studshoppning utmärkt.
Hoppas du får ordning på det, jag tyckte själv att det var hemskt jobbigt innan min häst(och jag:S) äntligen började lätta av.