hjälp jag har problem!!!

Baddy96

Trådstartare
Jag har såna himla problem med min häst och jag håller på att tappa självförtroendet helt! Har haft min häst i ett halvår och han är min första stora häst (162 cm). Jag själv är bara 159 cm och väger ca 42 kg alltså rätt liten. Nu till mitt problem. När jag rider markarbete/dressyr så hänger han i handen på mig och blir väldigt tung. om jag släpper efter på tygeln kör han antingen upp huvudet eller så drar han bara ner det ännu mer. Vet inte vad jag ska göra för att han ska bära sig mer själv. Dessutom ignorerar han min skänkel ibland och går inte alls fram, några tips???

Sv: hjälp jag har problem!!!

driva driva driva:) gör också ramen (ramen mellan hand o skänkel) mindre så han komme upp framför dej. bakdelsvändningar är också ett bra sätt att få dom mer under sig.

lycka till

Har du prövat att släppa tygeln helt och drivit på samtidigt? Det kan vara så att han lägger sin balans i dina händer - släpper du tyglarna tvingar du honom att hitta sin egen balans. Sen kan du gradvis ta tyglarna igen.

Har du testat att rida mycket övergångar och halvhalter?

Jag försöker rida mycket övergångar men problemet är ju samtidigt att han intelyssnar så bra på min skänkel så det blir inget bra. Dessutom så känner jag mig så hård i handen när jag gör halter och sånt eftersom jag redan har så mycket i handen och då måste ta ännu mer. Har förökt "lyfta upp" händerna och även fått tips av min tränare att "hitta på något" typ lägga volter eller smacka fram honom så fort han hänger sig. Det funkar ett ta goch sedan hänger han sig igen. Ute i skogen funkar det inte alls eftersom jag då inte har nån möjlighet att göra volter....

Jag har själv haft liknande problem med min d-ponny när hon var yngre. Problemet sitter ofta i att dom inte orkar/vill använda sina bakben. Det är bekvämare att hänga. För att få hästen på baken, och lättare fram kan man t ex rida sluta. det är dock inte så bra om hästen är seg, eftersom det inte är en särskilt framåt tänkande rörelse(liksom de mesta när man vill aktivera bakbenen). Att göra mycket halvhalter och ev kittla hästen precis ovanför svansroten med spöt, i samma ögonblick som du lättar i handen kan ibland få dem att trampa till lite i bak. Viktigt är att du inte låter honom hänga, lätta snabbt på handen efter varje halvhalt, så att du passar på när du har honom lite mer på bak.

Men först av allt skulle jag se till att hästen svarar framåt. Det kan du träna även på lång tygel. ge en pytteliten hjälp, därefter en hårdare och svarar inte hästen blixtsnabbt, spö! mkt beröm när den svarar frammåt. Att göra detta på lång tygel gör att du slipper bli dragande. Att göra halt, lätta och därefter få hästen att kvickt trava framåt brukar också få dem lite känsligare. det kan man göra med kort tygel(men inte dragande).

För att stärka baken är klättring/studshoppning utmärkt.

Hoppas du får ordning på det, jag tyckte själv att det var hemskt jobbigt innan min häst(och jag:S) äntligen började lätta av.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar