Hjälp, jag har hittat en sköldpadda!!!!

sita

Trådstartare
Idag upphittades en styck sköldpadda, i "hundgården" :smirk: !!! Den var synlig på bakgården i fm men när vi kom hem såg vi inte till den. Senare i em hade den krupit i genom logen ut i hundgården där den blev grundligt utskälld av doggarna. Nu bor den i en balja i tv rummet med vattenskål och salladsblad.

Vad ska jag göra nu då??? :confused: Jag vill inte ha en sköldpadda!! Jag har ringt och anmält den hos polisen och hoppas på att någon nappar.

Är det någon av er som kan tipsa mig om hur jag tar hand om skalman på bästa sätt tills rättmätig ägare hör av sig?

/Sita

Sv: Hjälp, jag har hittat en sköldpadda!!!!

Börja med att ta reda på om det är en land- eller vattensköldpadda. Dom ska hanteras på olika sätt. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man såg skillnaden men det var något med fötterna. Är det en vatten sköldpadda behöver den tillgång till badvatten för att överleva.
Sedan finns ju risken att det inte dyker upp någon ägare dels för att man tröttnat och släpt ut eller om den är av "fel" sort som egentligen inte får vara i Sverige. Finns en hel del som smugglas in nu i semestertider och den kan man kanske inte direkt anmäla till polisen när den kommer bort!?

Det är en reeves kärrsköldpadda. Chinemys reevesii

Någon som vill ha?

(ytterligare en "granne" ser ja... vill dock inte ha ngn sjöldpadda)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka