Hjälp, jag är ny ;)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kittemus
  • Startdatum Startdatum
K

kittemus

Hej alle

Jag är en dansk flicka som flyttade til Sverige i 06:) (så ber om ursäkt for mit dårlige svenska)

Jag sitter just nu och tittar äfter hingstar til mina ston som jag önskar at få godkänt i svensk varmblods avel. (Hoppas at visa dom til sommar)

Dom är båda godkänt i Dansk varmblod med medel karakterer.

Jag söker hingstar med en god front, fin benstälning och högreste. Hingstan skal avle ädelt och gärne have långa ben.

Jag ser gärne at hingstan står på hingst station i skåne, men känner bare Flyinge, och tycker tyvärr inte at dere hingstar helt är det jag söker.

Mine ston är äfter Vemmetofte Rainman ( http://www.heste-nettet.dk/partner/ulf/rainman.html ) Och har Sylvester ( http://www.hingstenet.dk/sogenhest/viewhorse.php?id=78 ) Som morfar.
Tåler bara semin. Hon har haft et föl tidigere, men tog sig tyvärr inte i 08.

Det annat sto är äfter Classic DH 477 (kan tyvärr inte linke til honom!)
Och har Bonsoir DH 378 som morfar (Kan heller inte linke til honom!) Men man kan läse om båda på horse.dk i Hingstebasen.

Hoppas at någle kan hjälpe mig och forstår mit dårlige svensk :crazy:

Mvh Kit

Sv: Hjälp, jag är ny ;)

Gärne ren dressyr eller även fullblod da jag tyckar at dom mangler lite "blod" i stamman.

Men är helt oppan for forslag ;) (gärne med link)

Mvh Kit

Tsarevitj 1130 är ju godkänd som dressyr häst men fick hyfsat på hoppningen och har en hel fullblod i sig.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/169562-tsarevitj

Sedan kommer det ju att komma en hel del nya hingstar efter bruksprovet som är på Flyinge v.7 Där har du själv chansen att få se de nya hingstarna live.

Om dina stona är registrerade i DV med röda papper så hamnar dom i huvudstamboken i ASVH. Du behöver ej visa stona för att få dom godkända, du behöver inte visa dom alls om du inte vill. Du skickar in passen till ASVH och får då ett svensk registrerings nummer och en stämpel, kostar 500kr.

När dina föl är födda så kan du visa dom på fölvisning och samtidigt stamboksföra mammorna. Då får dom en exteriör beskrivning och om de är under 10 år även poäng. Inget krav utan fölungarna hamnar i det bästa registret oavsett om mammorna är stamboksförda eller ej.

Håller med Masse om Tsarevitj, även Loredes kanske som är efter Lauries Crusador xx Han står dock i Halland men finns på skick-sperma. Övriga hingststationer i Skåne jag kommer på på rak arm är Gränsbo (Blue Hors sammarbets partner), Waldhof som Tsarevitj står på, Tullstorp, Klinga.. Finns nog fler, Skåne är nog det hingst-tätaste distriket ;)

Tack for era fine svar... :)

Har kollad Tsarevitj, men tyckar inte rigtigt om honom. Kan inte sätte fingeren på vårfor. Kan se at han har betäckt 16 ston i 07, men bare fået 1 føl i 08. Tycker at det är for stor en chance at ta, når mit ene sto inte tog sig i 08.

Men tittade lite på Länkarne som ni gav mig och så på disse hingstar:

Figaro R- Hur avler han? Avler han ädelt? Har hört at Friendshipp kan ge lite grova föl?

Damino SD- Tycker at han var väldig fin. Men känner inget til mammans sida. Känner ni lite til den?

Roosevelt- Vad tyckar ni om honom?

Quickstar: Tack for din fina beskrivning. Trodde at jag skulle vise dom, men det er jo bar super. Mit sto efter Classic/Bonsoir är dräktigt med Gribaldi, kan det föl registreres direkt i ASVH? Vet du det?

Mvh Kit

Ja, det är hon.

Men dom skal jo brändmärkes i Dk vilket jo inte är lågligt här i Sverige (viste jag inte innan, men man lärer jo ´med tiden!)

Därfor ville det jo väre lättere at reg. fölet direkt i ASVH

Mvh Kit

Alla föl födda 2008 har inte hunnit registreras ännu, det är därför det ser ut som att han bara fick ett föl förra året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka