Sv: hjälp inför BE körkortet!
Har kört enkelaxlat i över 30 år och skaffade tvåaxlat ifjol. Trång gård där jag kunde backa in det enaxlade direkt men med detta behöver jag ta om lite.
Vi upplever det som om det händer mindre när man börjar svänga men mer sedan.
Än så länge tycker jag att det enkelaxlade var lättare att backa, men har ju inte till närmelsevis samma vana med det tvåaxlade än.
Skriver under på det där om skillnaden.Är du bara van vid att backa med enaxlat släp så skall du nog räkna med att du har några timmars backövning med boggi innan du får in känslan för det för en boggi uppför sig helt annorlunda än ett enkelaxlat du får inte alls samma utslag i styrningen på en boggi. Pesronligen tycker jag boggi är mkt enklare men det beror så klart på att det är många år sedan jag hade enkelaxlat släp och jag svär varje gång man hyr ett mackasläp över hur annorlunda det uppför sig. Kommer ihåg att det tog sin lilla tid innan man kom in i skillnaden när vi bytte från enaxlat till boggi och jag vid det tillfället bodde på en liten gård där man fick knixa rätt bra för att få in släpet vilket är mkt enklare med ett enaxlat.
Har kört enkelaxlat i över 30 år och skaffade tvåaxlat ifjol. Trång gård där jag kunde backa in det enaxlade direkt men med detta behöver jag ta om lite.
Vi upplever det som om det händer mindre när man börjar svänga men mer sedan.
Än så länge tycker jag att det enkelaxlade var lättare att backa, men har ju inte till närmelsevis samma vana med det tvåaxlade än.