Hjälp i sadeldjungeln

Dressyren

Trådstartare
Jag hade ut sadelprovare till min treåring igår och fick bekräftat att min nuvarande sadel (wintec cair, hopp) är för svängd. Tyvärr hade sadelprovaren inte med sig någon sadel som låg helt optimalt. Vi testade en globus esperanza 17"/34 men den var något för rak. Testade även en zaldi som inte satt bra.
Hon mätte ryggen och hästen har mellan 35-36 i bomvidd.

Har fått förslag att prova prestige golden star 17"/36, albion legend MW, HDR fletcher 17"/32. Eventuellt kunde Jaguar passa också.

Så.. Vad säger ni? För och nackdelar om de rekommenderade sadlarna? Eller förslag på andra sadlar som kan passa? Hopp eller dressyr spelar ingen större roll då jag planerar att införskaffa bägge inom kort. Däremot ingen snordyr sadel då hon förmodligen kommer ändra sig i ryggen.

Sv: Hjälp i sadeldjungeln

Tycker golden star är riktigt sskön och precis lagomt mycket stöd :) dock så har jag hört att en den tycker att lädret har lite dåligt grepp, men det märkte inte jag av! Bra sadel till bra pris! :)

Ska försöka prova golden star, men har märkt att den bomvidden är svår att få tag i.

Har provat HDR fletcher som var för rak och smal. Ännu en sadel att stryka från listan. Någon som har tips om sadlar som är rakare än wintec och mer svängda än hdr? Hur pass svängd/ rak är prestige?

Är inte prestige väldigt svängda? Den borde bara för svängd isåfall tänker jag, om din gamla sadel var för svängd?
Prestige Golden Star går att värma om så att de är svåra att få tag i i den storleken behöver inte vara ett problem. Däremot har jag för mig att jag läst att de sadlarna inte blir sådär jättebra att värma om i såpass stor storlek?
Bomvidder skiljer sig dessutom mycket i olika sadelmärken, prestige är tex väldigt smal och en 36 i det märket kan inte jämföras med tex 36 i globus.

Jag har helt ärligt ingen koll på dessa sadlar då min förra häst var så rak man kunde bli. Blir snart galen och rider barbacka resten av hästens liv.

Är det värt att ta ut en annan sadelprovare eller ska jag försöka hitta en stig i djungeln själv? Sadelprovaren jag hade ut tidigare sa att prestige var ganska rak. Men och andra sidan har jag hört att wintec inte heller är jättesvängd. Ska fota ryggen ikväll och lägga ut bilder.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 888
Senast: domesticus
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka