hjälp(!) hur skulle ni gjort?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
våran häst ska starta i morgon på åmål. sedan en vecka tillbaka har han haft ganska kraftig mugg som snart är borta. massören var här igår och kunde konstatera att han avbelastat frambenet på bakbenet( muggen på frambenet) och att han var spänd där. hon fick bort spänningarna och han var helt okey för övrigt. vi har även tagit ett blodprov och det visade att alla värden var perfekta. han har varit lite trög och knaglig i aktionen under de senaste jobben.

Hur skulle ni gjort? startat eller stryka för att försökt få muggen bättre innan nästa start?

han e pigg för övrigt...

Sv: hjälp(!) hur skulle ni gjort?

Jag skulle nog ha väntat till nästa start så att allt är helt ok. :)

Strukit och väntat. Inget fel med att vilja ha allt så nära perfekt som möjligt

*Gotlandsrusset* skrev:
våran häst ska starta i morgon på åmål. sedan en vecka tillbaka har han haft ganska kraftig mugg som snart är borta. massören var här igår och kunde konstatera att han avbelastat frambenet på bakbenet( muggen på frambenet) och att han var spänd där. hon fick bort spänningarna och han var helt okey för övrigt. vi har även tagit ett blodprov och det visade att alla värden var perfekta. han har varit lite trög och knaglig i aktionen under de senaste jobben.

Hur skulle ni gjort? startat eller stryka för att försökt få muggen bättre innan nästa start?

han e pigg för övrigt...

Låter inte som "Tävlingsmässigt skick"...

vi står som tränare för hästen och äger 25% alltså e de fler än vi som bestämer. de andra ville att vi skulle anmäla och se om han kom med för de första, de gjorde han och vi behandlade honom så gott som gick. idag var muggen nästan borta och vi bestämde oss för att åka. han gjorde ett jätte bra lopp och tog sista pengarna så vi är nöjda. MEN om vi ägt hästen helt så hade vi inte tvekat om att stryka (!) (delägarna är inte heller de mest insatta i hästar så de e svåra att övertyga)

nu kommer vi fort. att behandla och träna mycke mer innan nästa start bli... tror och hoppas på slutet av maj.

kram

En reflektion på detta även om det i det här fallet gick bra...

Det är alltid TRÄNAREN som har ansvaret även om man är flera ägare, visst kan det vara svårt att säga ifrån men i de flesta fall lönar det sig i längden...

Tråkigt exempel:

För ett par år sedan hjälpte jag en kompis som jobbar i Norge under en tid, det innebar i princip att jag tränade hästen även om hon inte stod på min träningslista. Han var hemma varannan helg och pysslade lite.

Jag ångrar fortfarande att jag inte var mer påstridig så att han/jag strukit till sista starten för hon är inte fräsch ännu efter den. (Oktober -03)

Det är tråkigt att lära sig "den hårda vägen", i fortsättningen kommer jag inte att chansa, det är nåt som är säkert...

/// ghost

ghost skrev:
En reflektion på detta även om det i det här fallet gick bra...

Det är alltid TRÄNAREN som har ansvaret även om man är flera ägare, visst kan det vara svårt att säga ifrån men i de flesta fall lönar det sig i längden...

Tråkigt exempel:

För ett par år sedan hjälpte jag en kompis som jobbar i Norge under en tid, det innebar i princip att jag tränade hästen även om hon inte stod på min träningslista. Han var hemma varannan helg och pysslade lite.

Jag ångrar fortfarande att jag inte var mer påstridig så att han/jag strukit till sista starten för hon är inte fräsch ännu efter den. (Oktober -03)

Det är tråkigt att lära sig "den hårda vägen", i fortsättningen kommer jag inte att chansa, det är nåt som är säkert...

/// ghost

Idag tar Jari både Puls o temp innan han lastar och far till Rättvik och hämtar slantarna.. :angel:

Lines skrev:
Jag ska dit,men kommer inte kunna stanna till lopp nio...
Önskar jag hade åkt hem oxå... :angel: galopp från start :bump: :bump: Tappade säkert 150m.. sprang sen "bara med" 50 m bakom. gick 16,5 2000m och puls och återhämtning var OK :p . Så nu blir det auto nästa gång... :cool:

jari skrev:
Önskar jag hade åkt hem oxå... :angel: galopp från start :bump: :bump: Tappade säkert 150m.. sprang sen "bara med" 50 m bakom. gick 16,5 2000m och puls och återhämtning var OK :p . Så nu blir det auto nästa gång... :cool:

I bland är det ju så... :crazy:

Skönt att du fått ordning på honom efter virusattacken, jag förlorade inget på er för jag fick för mig att det var på TISDAGEN ni skulle starta, madame Nollkoll... :o

/// ghost

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 245
Senast: Centaur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 238
Senast: Sar
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka