Hjälp! Hur länge kan ett överben vara aktivt?

Miran

Trådstartare
En av mina hästar blev sparkad på utsidan av ena frambenet, strax nedanför knät. Hon fick en stor "knöl" som minskat i storlek efter hand, men fortfarande finns kvar. Det är snart tre månader sedan det hände.

Men hon har fortfarande ont på knölen. Klämmer man hårt på den stönar hon av smärta.

Hon är undersökt på klinik flera gånger. Knölen är röntgad två gånger och själva benet är inte skadat, ingen flisa ur eller så.

Hon har fått Qadrosol i två omgångar (antiinflammatoriskt) och är sprutad med kortison i knölen (fast då blev hon ännu ömmare ... :crazy: ) Nu smörjer jag med Zon varje dag.

Hon var halt från början, det har väl gett med sig det mesta, men hon blev halt igen när hon fick kortison. Helt rent går hon inte än.

Hur länge kan det här hålla på? Hur länge kan ett överben vara aktivt? Finns det något mer jag kan göra?

Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hur länge kan ett överben vara aktivt?

Det måste ju vara någon som har erfarenhet av överben, varenda häst blir ju sparkad förr eller senare? Snälla!

Min valack har ett överben som han fick i slutet på förra året, han är lite varm ibland och ömmar fortfarande. Enligt min vet är det ingen fara, han är röntgad och genomgången och jag ska rida som vanligt. Min vet trodde att han hade lite ont i "mjukdelarna" runt överbenet men inte att det var ngn fara alls.

Min förra ponnis överben var aktivt i omgångar i ca 1år till slut opererades det.
Men han kommer alltid ha ett överben där.
Han fick även ett över ben på andra benet men det blev bara ett överben och inte mer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 835
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama