Hjälp! Hur förklarar man? (kontinuitet i träning för hästens skull)

Ela66

Trådstartare
Jag behöver ideer på hur man ska förklara samt undrar om det finns aktuell forskning att hänvisa till.
Bakgrunden är denna:
Jag har en vän som är hästägare. I det stall där hästen står verkar det finnas en hel del brister i hästkunskapen.
Nu under mörk blöt höst vet alla att det är svårare att träna. Många ställer av sina hästar nu och andra håller igång för fullt eller på en lägre nivå. Hur man än gör så är det viktiga som jag ser det, att man lägger sig på en nivå. Vilar hästen så vilar den. Skrittar man bara en period så gör man det osv.
Nu sa hästägaren till mig för ett par veckor sedan att hon har slutat rida under vardagarna. "det är så mörkt och paddocken är för blöt"
Det hade ju varit helt ok att ge hästen en viloperiod, men det har den inte, för på helgerna rids det för fullt. och eftersom hon inte rider under veckorna så blir det rätt långa turer då. (2 timmars) och inte lugnare än vanligt. (hade det bara varit skritturer hade det varit en helt annan sak tycker jag)
Jag har försökt förklara att antingen så bör hästen få vila eller så håller hon igång den, men då mera regelbundet. Att ridar rätt tufft bara på helgerna och inget alls däremellan är ju inte alls bra för hästen. skelett, senor, muskler osv mår inte bra av det. Hennes svar på det är att "så gör alla andra i stallet också"
Med det vill hon mena att alltså är det bra. Det jag hör då är att de andra i stallet inte heller har tillräckliga kunskaper om hästar.
Så till min fråga:
Finns det något bra sätt eller exempel att ta för att slanten ska trilla ner?
Finns det forskningsresultat jag kan hänvisa till?

(Det känns inte bra att veta hur dessa hästar har det nu)
Har ni några bra ideer?

Sv: Hjälp! Hur förklarar man? (kontinuitet i träning för hästens skull)

Det är nästan i stort sett omöjligt att ändra en annan hästägare om de inte ber om hjälp eller råd, man kan inte lägga sig i på något snyggt vis utan att verka rätt, ja inte otrevlig men näsvis.
Det låter ju astråkigt, visst, men det är tyvärr oftast så det är. Och att börja lägga sig i kan leda till riktigt trisst stämning etc. Jag förstår ju att du bara vill väl men man får väldigt ofta bara hålla tungen rätt i mun tyvärr.

Undrar om det eg gör så mkt? Hästen har en grundkondition och går antagligen i hage och rör sig under wardagarna? En skogstur på 2 h, om än med traw och galopp, bör inte wara alltför ansträngande. Hade hon hopptränat warje lördag och ridit ett träningspass dressyr på söndagen för att sedan låta hästen stå, hade jag reagerat annorlunda.

Precis. Mycket beror ju på hur hästen rids de dagarna. Lugna skogsturer är helt ok. Men jag är emot all busridning eller att man pressar hästen till det yttersta och skiter i träningen under flera dagar tills nästa okontrollerade ridtillfälle.

Undrar om det eg gör så mkt? Hästen har en grundkondition och går antagligen i hage och rör sig under wardagarna? En skogstur på 2 h, om än med traw och galopp, bör inte wara alltför ansträngande. Hade hon hopptränat warje lördag och ridit ett träningspass dressyr på söndagen för att sedan låta hästen stå, hade jag reagerat annorlunda.

Instämmer i detta.

jag tror du oroar dig i onödan.

Instämmer också.

Jag rider i veckorna, men jag har sänkt ambitionsnivån betydligt. Brukar bli två dagar i veckan som jag rider, ibland tre. Helst båda gångerna på banan, men ibland blir det bara en skrittur.

På helgerna försöker jag dock rida längre pass för att få vara ute och umgås med min häst vilket jag längtar efter hela veckorna. Jag rider ungefär som vanligt i alla gångarter, ibland klättar vi, ibland hoppar vi lite.

Men så rider jag alltid lugnt och sansat iofs...;)

Tyvärr så har folk svårt att förstå att man bör motionera hästen regelbundet.
Jag känner en person som har för vana att ställa av hästen nån vecka, rida på för full från dag ett, ställer av hästen en månad, rider på för fullt osv.
Personligen tycker jag det är förjävligt (Ska man ha en häst att rida på, ska man fan ha tid för det också!) , men hon verkar inte ens ha tänkt tanken att det kan vara dåligt för hästen.

Även om hästen går i hagen varje dag (Förutom om man VET med säkerhet att hästarna springer MYCKET varje dag!) så är det ju definitivt inte samma sak som att bli riden i två timmar.
Jag är övertygad om att det är direkt dåligt för hästens kropp även om det inte är något som direkt märks på hästen.
För att rida fullt ut krävs att hästen har god kondition (och ffa styrka i senor, leder osv), och en häst som bara rids två dagar i veckan får inte god kondition och den kondition och muskulatur den har haft innan tappar den direkt.
Då pratar jag inte om hästens GRUNDkondition utan om hästens RIDkondition eller vad man ska kalla det.

Tyvärr finns det ju ingenting man direkt kan säga heller, för så vitt jag vet finns ingen forskning om detta ämne.
Så länge hästarna inte blir synligt halta så kommer folk antagligen fortsätta göra på det där sättet.

I mitt stall finns det tex två hästar som blivit igångsatta direkt. En som stått ett år, en som stått minst ett halvår, båda väldigt feta. De reds lite lugnt första dagen, sen reds de fullt ut, båda hoppades inom 3 dagar.
Ingen av dessa hästar har blivit halta (typ).
Jag ser det fortfarande som förjävligt, och jag förstår inte hur man ens tänker tanken när man gör så - andra tar det tvärtom "eftersom det gått så bra, så kan man ju göra så". :grin:
Det är så folk fungerar när latheten eller snålheten kommer in i bilden - de gör saker som går att göra utan att tänka på att det skulle kunna vara dåligt.

kl

Jag är heller inte helt säker på att det är enbart dåligt.

Inom tex trav och galopp tränas ofta hästarna betydligt mer intensivt men mer sällan än på ridsidan.

Det är ju trots allt rätt många hästar som drabbas av olika former av "förslitningsskador".

Intressant ämne.

Det handlar inte om lugna turer utan turer med högt tempo, mycket klättring osv. Hästen är dessutom tjock och har fått dålig kondition av detta.
Hade det handlat om lugna turer hade det säkert inte gjort någonting alls, men att stå i hage på dagarna ca 6 timmar och sedan bara box och sen tuffa turer enbart på helgerna tycker inte jag är bra upplägg öht.

Inom tex trav och galopp tränas ofta hästarna betydligt mer intensivt men mer sällan än på ridsidan.

Det är ju trots allt rätt många hästar som drabbas av olika former av "förslitningsskador".
Nej och det säger ju endel, eller hur?

Sett till hästens hållbarhet och livslängd är detta inte bra. Självklart ökar också risken för förslitningsskador på det här viset. Hästar har ju trots allt ett ganska stort rörelsebehov. De rör sig minimalt i hagen så här års dessutom.

Tyvärr så har folk svårt att förstå att man bör motionera hästen regelbundet.
Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem egentligen. Man får lägga sig på en nivå som passar förutsättningarna. Är det mörkt, blött osv kan man ju lägga sig på en mycket lägre nivå än vanligt och hålla den så länge det behövs. Inget konstigt eller svårt alls ju. Varför gör de det så krångligt? Bara hänsyn till sina egna behov tro?
Jag känner en person som har för vana att ställa av hästen nån vecka, rida på för full från dag ett, ställer av hästen en månad, rider på för fullt osv.
Personligen tycker jag det är förjävligt (Ska man ha en häst att rida på, ska man fan ha tid för det också!) , men hon verkar inte ens ha tänkt tanken att det kan vara dåligt för hästen.
Bedrövligt!
Jag är övertygad om att det är direkt dåligt för hästens kropp även om det inte är något som direkt märks på hästen.
Håller med. Det är så jag också tänker. Vad gör det för hästen på sikt? Ja inte är det positivt i alla fall.
För att rida fullt ut krävs att hästen har god kondition (och ffa styrka i senor, leder osv), och en häst som bara rids två dagar i veckan får inte god kondition och den kondition och muskulatur den har haft innan tappar den direkt.
Då pratar jag inte om hästens GRUNDkondition utan om hästens RIDkondition eller vad man ska kalla det.
Håller med här också. Denna häst jag pratar om har dålig kondition pga den oregelbundna ridningen och har förstås blivit tjock så den får släpa på extra kilon tillsammans med den dåliga konditionen. Har mött ryttaren flera gånger på dessa helgturer och hästen häver som en blåsbälg och svettas floder från topp till tå. En björnpäls gör inte saken lättare (och klippning vill inte ägaren höra talas om) Jag mår uppriktigt dåligt när jag ser sånt här.
Tyvärr finns det ju ingenting man direkt kan säga heller, för så vitt jag vet finns ingen forskning om detta ämne.
Synd. Finns det någon bra bok eller annat i ämnet som kanske får ägaren att tänka till?

Hur menar du med att det säger en hel del? Tycker inte vi ska jämföra travare i full träning med typ ridskole/hobbyhästar. Tavarna tränas ofta varannan-var tredje dag med intensiva pass. Och jag ser inget negativt i det, tvärtom så hålls hästarna vid gott humör, kroppen hinner alltid återhämta sig mellan passen osv. Men en ridhäst som tränas till exempel en timmes dressyr kommer ju aldrig upp i den intensitet travarna presterar under ett intervalljobb, så det är ganska orättvist att jämföra.

Men då håller du en jämnare nivå eftersom du trots allt rider flera gånger i veckan.

Funderar lite på oss människor endel tränar på gym 1-2 gånger i veckan ?

Elitgymnasterna tränar väll mer varje dag ....Men är allas hästa Elit eller hobby ??

Undrar om det gör så mycket om man bara rider 2 dagar i veckan igentligen ?

Tror inte det om pålle går i hagen på dagarna .

Mia

De flesta travhästar körs också flera gånger i veckan. Dock har de ofta ett annat träningsupplägg, men där ingår för det mesta intensiv som lågintensiv träning. Vad är det för fel att låta hästen vila efter att den genomfört ett jobb?

Då är det betydligt värre att inte förbereda hästens kropp för fysisk belastning, som många ridhästars kroppar inte görs när de börjar belastas först som treåringar, när de rids in på en gång. Det är bra för hästens kropp att ha en lagom belastning under unghäståren.

Funderar lite på oss människor endel tränar på gym 1-2 gånger i veckan ?

Elitgymnasterna tränar väll mer varje dag ....Men är allas hästa Elit eller hobby ??

Undrar om det gör så mycket om man bara rider 2 dagar i veckan igentligen ?

Tror inte det om pålle går i hagen på dagarna .

Mia

Fast en människa skulle behöva träna lågintensivt varje dag. Att många inte gör det betyder inte att det är speciellt hälsosamt. Det som skiljer en människa från en häst är att en människa gör ett aktivt val när vi inte tränar och sköter vår hälsa som vi bör, när en häst är tagen från sin naturliga miljö för att tjäna oss människor, då bör de också tas om hand för bästa möjliga hälsa och välmående.

Det värsta är att jag tror inte att det går att ändra tänket på dessa hästägare, de har alltid gjort så här och hästarna har hållit för denna typ av ridning så då är det ju inga problem:crazy:

Sen som du skriver om det är hårdkörning på helgerna för överviktiga hästar med dålig kondis då kan det väl leda till korsförlamning, eller är jag ute och cyklar nu:o

Om du har pratat med din kompis om det här så har du ju gjort vad du kunnat, det är ju hennes häst och i slutändan gör hon som hon vill. tyvärr...:grin:

majeld

Men här har väl ingen jämfört travare med ridhästar? (eller är det jag som missat något? Hittar inget sådant)

Hur menar du med att det säger en hel del? Tycker inte vi ska jämföra travare i full träning med typ ridskole/hobbyhästar. Tavarna tränas ofta varannan-var tredje dag med intensiva pass. Och jag ser inget negativt i det, tvärtom så hålls hästarna vid gott humör, kroppen hinner alltid återhämta sig mellan passen osv. Men en ridhäst som tränas till exempel en timmes dressyr kommer ju aldrig upp i den intensitet travarna presterar under ett intervalljobb, så det är ganska orättvist att jämföra.

Hrm... :confused:Jag har inte jämfört travhästar med ridskole/hobbyhästar. Har inget intresse av att jämföra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka