hjälp!Hur farligt är det med,,,

Sv: hjälp!Hur farligt är det med,,,

Litur_sötnos skrev:
,,,,upphakning?
Om en häst har en upphakkning i bakre knät?
Snälla hjälp mig och vad ska man göra?
Skulle ni kunna tänka er att köpa en upphakad häst?

Det finns tyvärr väldigt många orsaker till vad din häst upphakning beror på. Kan vara muskellärt,patella,ledrelaterat,bäckenrotation,övrig trauma mm.

Mitt tips: Börja med att ta ut en chiropraktor för koll,därefter en riktig tandläkare.(låter ju inte klokt) men har haft häst med tandproblem som pga detta inte klarat av att arbeta rätt med bakbenen vilket gett upphakning i det diagonala bakbenet utifrån den skadade tandsidan. Sedan uppkommer ju frågan, sitter du rakt över hästen eller tynger du ner mer på den sidan som hästen har upphakning på? E du lite "baktung"? Förmodligen inte men bara en tanke, inte illa menat. Om så problemet kvarstår vore det väl bra att ta in den på en klinik för koll.

Skor själv ett par hästar som går svår klass med upphakning bak och dom har inga problem med att hålla o leva med det, det kräver bara lite mer balanserad skoning med understöd. Konstigt nog så är det just dom hästarna som verkligen kan "öppna upp" bak i sprången och har adrig ett bakbensfel.

p-ö skrev:
Skor själv ett par hästar som går svår klass med upphakning bak och dom har inga problem med att hålla o leva med det, det kräver bara lite mer balanserad skoning med understöd. Konstigt nog så är det just dom hästarna som verkligen kan "öppna upp" bak i sprången och har adrig ett bakbensfel.

Intressant, jag har en med patellaupphakning, och han just extremt bra bakben i hoppningen.

Hör med veterinären om denne tycker att det är så myckt så ni ska operera, men i vilket falls å böehver en häst med patellahupphakningar rör på sig mycket, så ställ inte av den pga av detta.

Jag kan inte svara på vad en operation kostar, vi har diskuterat det tidigare här på Buke och det visade sig vara väldigt variationer i pris, jag vet bara att jag själv betalade ca 6000:- (kan inte säga exakt då räkningen gick på mer då jag passade på att undersöka lite anda saker också.)

Lite intressant det om tänder och sitsen,för han har "ovanliga" tänder enl veterinären,vinkeln i munnen är mer som om han vore äldre,ska ta dit den vetr som kan mer om tänder för ev korrigering...

Det är syrrans häst,och sadeln hon har (har inte haft honom så länge,sen i maj)ligger lite lustigt,så hon sitter långt bak i sadeln...

Men vad har tänderna med det & göra?Hur man belastar vid ridning kan jag ju tänka mig.

Oj vad dyrt det verkar vara för er med operation!
Fick ett annat svar(startade ny tråd innan nån svarade på denna,och där troddes det kosta ca 800-1000)

Skor själv ett par hästar som går svår klass med upphakning bak och dom har inga problem med att hålla o leva med det, det kräver bara lite mer balanserad skoning med understöd. Konstigt nog så är det just dom hästarna som verkligen kan "öppna upp" bak i sprången och har adrig ett bakbensfel.[/QUOTE]

I vårt fall hoppar hästen inte bra med bakbenen.
Men han är iof inte hopptränad så mkt än

Senast ändrad:

Upphakning ser ofta mer allvarligt än vad det är. Att backa hästen eller åt sidan bruka hjälpa. är det riktigt illa får man kalla på vet som kan ge muskelavsl.

Min häst är nu 14 och hade det när hon var yngre. Har växt bort med åren. Träning har hjälpt en del, och massage efter träning. Oftast har hon drabbats av detta efter ha gått på mjukt underlag en längre tid, typ bete och fått det vid installning på hösten.

En säger att det kan vara ärftligt. Men jag vet inte. Vanligt på unghästar. Förut var operation mer än regel än undantag, men visade ofta att de gav ärrbildningar/mer skador än tidigare. Sedan är det alltid en infektionsrisk.

Fick tips av veterinär att sko så att han fick mera stöd i bak genom att sätta på en storlek större skor på bakhovarna= större belastningsyta. :bump:

Opererade ena benet igår på min ena häst, det kostade 1120 för själva operationen, sen tillkom det medicin och förbrukningsmaterial.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka