hjälp!Hur farligt är det med,,,

L

Litur_sötnos

,,,,upphakning?
Om en häst har en upphakkning i bakre knät?
Snälla hjälp mig och vad ska man göra?
Skulle ni kunna tänka er att köpa en upphakad häst?

Sv: hjälp!Hur farligt är det med,,,

Det beror helt pa hur mycket den har och vad du ska använda hästen till ??

Jag har sett hästar som klarar sig bra med en lidrig form av "upphakning" men dom har varit sällskapshästar/promenad hästar. Sen har jag sett hästar som man har fatt operera som blivit helt friska sen.

Köpa en häst som har ett problem innebär antingen begränsning eller dyra veterinär kostnader!

Hej!
Jag hade en shettis med lindrig patellaupphakning. När det låste sig på honom backade vi några steg, så släppte det för den gången. Regelbunden motion ska också hjälpa, sägs det. I allvarligare fall har jag hört att det går att operera.
(Jag antar att det kostar endel :crazy: om man måste operera)
Jag skulle nog tänka mig för ordentligt innan jag skulle köpa en häst med både stora som små problem när man vet om dem innan.
Lycka till hur du än bestämmer dig! :banana:

Hur gammal är hästen och hur pass tränad är den? En unghäst eller en dåligt musklad häst blir ofta av med problemet genom att den musklar på sig och stärker upp strukturen kring knät.

Äldre hästar som fått patellaupphakning när de varit ur träning en längre tid kan man hjälpa genom att sko med en kilsula och låta gå med den i två veckor för att stärka muskulaturen. Det kan då bli bättre.

När man opererar klipper man av det ligamentet som glider och orsakar upphakningen.
Jag skulle nog inte köpa en sådan häst. Det är dyrt att operera och det innebär alltid en risk att söva hästar osv. Det finns gott om friska hästar!

om en 6 åring har patellaupphakningar..vad säger ni om det?
Kan man lägga en kilsula på en sån?

Det finns hästar så går svår hoppning som har patellahupphakningar.

En häst men upphakningar behöver hållas igång och få ordentligt med muskler så promenadhäst eller sällskaps häst och bara lulla runt då och då är inte det optimala för en häst med patellaupphakningar.

Okej, men om man rider varje dag ca 45 min-60 min
Då kan det gå bort?

Det finns flera gamla trådar om fodringoch träning av patellahäst.

Väl värt och operera!!!

Haft två unghästar med upphakning.. den ena var bara lite från början men blev bara mer och mer....opererades..inte så himla dyrt eftersom försäkringen tar det mesta... blev helt bra efter...aldrig upphakning... :banana:

häst 2 operera vi ganska direkt när upphakningarna upptäcktes.... ....försvann permanenet där med, :banana:

dock hände en fruktansvärt obehanglig sak när hästen vaknade efter operationen... total upphakning på båda bak...dvs kunde inte gå över huvudtaget...så väldigt skrämmande ut .... hästen åkte in på operation bordet direkt igen... och blev därefter helt bra och tävlas i hoppning utan problem.
Veterinärer förlklarade händelsen med att "senan" eller vad det är som de flyttar inuti förbi knäleden... kommit på fel sida om knät!!! :confused:

det beror på hur gammal hästen är? unghästar kan ha patella upphakning som försvinner när dom får mer muskler i knäna. Det behöver alltså inte vara så farligt som det ser ut.....

/cusan

Det beror självklart på HUR man rider, hästen behöver musklas ordentligt inte bara "motionera", iofs är allt "röra på sig" bra, att ha en häst med patella upphakning stilla är det värsta för den.

Om hästen inte efter den är "fullständigt" musklad så kan man operera den, det får du rådgöra med veterinär om beroende på hur mycket den "hakar", men tänk på att det tar ett bra tag att "muskla" en häst ordentligt.

Extra B-vitamin bör man ge till dessa hästar.

Jag kör en shettis med patellaupphakning i båda bakknäna. Det är dock inget jag lägger märke till speciellt mycket när vi tränar. Det som brukar utlösa det är snäva vändningar men då är det bara att backa och han är bra igen! Men han kunde tydligen inte gå på trav pga detta. Vet inet om det syns vid längning av steget. Har inte kommit så långt i dressyren än!

Det vi gör med han pga upphakningarna är att han står i box, får röra på sig mycket, och blir han tvungen att stå still en länge tid tex lång resa stannar vi med jämna mellanrum och leder runt han eftersom han lätt blir stel då!

Annars funkar ha jättebra!! så för honom är det nog en onödig risk att operera.

Min dotters b-ponny har upphakningar. Det har blivit bättre av att han rids och rör sig mera.Fick som tips att pulsa snö i lagoma pass på vintern och gå bommar och sånt.

Jag ångrar inte att vi köpte honom MEN jag skulle ju tänka mig för, beroende på vad man ska använda hästen till.
Våran lilla kille går ju aldrig några hårda pass och tävlas inte heller så som promenad och sällskapshäst fungerar han bra.

en av våra ridskolehästar hakar.. tävlas la dressyr 1,10 hoppning utan problem.. behöver värmas lite mer än en "vanlig" häst innan man påbörjar arbete med honom.

vet inte om jag skulle köpa en häst som hakar men fastnar man för individen så är de nog kört... *veta*

Litur_sötnos skrev:
,,,,upphakning?
Om en häst har en upphakkning i bakre knät?
Snälla hjälp mig och vad ska man göra?
Skulle ni kunna tänka er att köpa en upphakad häst?
Hej..min häst hade upphakningar för några veckor sen..vi åkte in till kiropraktorn och kollade vad det var och han var spänd innanför båda bakknäna= han blodblistrade och jag hade på sk a gröngröt ( värmande massagesalva) i ett par dagar ,sedan dess har han inte hakat upp sig en enda gång.. :love: :banana: :bump: han sade också att jag inte skulle vara "rädd" om han hakade upp sig lite för att det gjorde inte ont på honom utan det kändes bara lite så att säga obehagligt när det låser sig. Sedan beror det ju på varför dom hakar upp sig, men det som han hade led han ialla fall inte av. :bump:

Hej!
Jag lånade en shettis för en del år sedan som hade patella upphakningar båda bak. Ägarna ville operera och operationen skedde hemma i stallet och hon blev inte sövd vilket jag läst att många skrivit här?? :confused:
Hur som helst så blev hon helt hundra efter operationen och tävlade en massa efter det.

Nej det bli inte sövda för en sån operation, de får lugnande och och lokalbedövning och det tar bara några minuter att genomföra, de är stående hela tiden.

Vad kostar en sådan operation om man opererar båda bak,behöver hästen lång vila/boxvila efter?Har en häst i stallet som veterinären idag sa har patella upphakn.båda bak,man känner verkligen att det flyttar sig i knäna...Ingen unghäst,han är 9år.
Ska man rida normalt? :confused:

Min häst blev också opererad vaken med lokalbedövning och lugnande, det var nog den kortaste operation jag varit med om. Jag betalade 4170:- men då tog de ena benet en dag och andra benet nästa dag och "övernattningen" på 500:- är inräknat i det. Sen var det boxvila med skritt vid hand i ca en och en halv månad. Men det tar jag gärna för ett så bra resultat.
Man när hästen har p-upphakning är det bara bra för den att få röra sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka