Hjälp Hur får man i medecin lätt????

Sv: Hjälp Hur får man i medecin lätt????

Nä han äter inte upp fodret i krubban över natten och jag har ställt ut en hink med musli i hagen som han inte heller rör.. Orsaken till att jag vill att han ska äta sin krafft är för att jag vill att han ska ha den energin o proteinet nu för vi lär bygga muskler. Han har kissing spines o är behandlad, ska på återbesök på strömsholm om tre veckor o om han inte börjar bygga nå ryggmuskler så är det risk att han blir utdömd!:cry:

äter han gräs?

Då är det ju bara till att låta han beta. Gå promenader och beta på ställen med mycket gräs.
Ta med lite kraft och se om han inte äter lite då ni är ute på betespromenad.

Får han i sig bete så får han ju i sig massor av proteiner.

Ring kliniken och fråga om råd. Kanske finns någonting annat som du kan ge för att öka aptiten eller möjligen få byta butta mot annat preparat som kanske inte har samma effekt.

När jag ger i spruta i munnen brukar jag ha sprutan i ena handen och krafft(havre, müsli, fibergi etc) i andra och hålla den handen med gott lite högreupp och sen köra in sprutan i mungipan långt in i munenn medans hästen äter ur min rätt höga hand. HAr aldrig varit ngt problem med det. Har gjort så med både unghästar och gamla ston. Funkar utmärkt varje gång! Lycka till! Hoppas skuggi blir bra snart!

Det brukar även stå vad karensen gäller, tävling eller slakt.

Livstids karens för tävling har jag svårt att tro att något preparat har, där brukar det röra sig om timmar eller dygn.

Däremot har ju t.ex. Fenylbutazon livstids karens för slakt.

tror det står(nenneh kan du kolla nogrannare?)
att det är livstids karans för slakt och X-antal dagar för tävling.

för upptäckte idag att min häst fått i sig det:crazy:
tävlar med honom men dock inte på ett antal månader, men kan det vara farligt för honom att han fick i sig det?

ställde hinken i den behandlande hästens sjukhage och så blåste den ju såklart ut ur hagen in i hagen där min häst står(sjukhagen är byggd i den vanliga hagen) och gissa vem som är glupsk och slickar rent hela hinken.
vet inte hur mkt han fick i sig.

men den metoden funkade inte alltså. inte om det blåser iaf(att lämna hinken i hagen).

men vad ska jag tänka på nu när min häst fått i sig det fast han inte ska???

vad är det egentligen för medel, butta kallas det alltså?
vad innehåller det? är det inflammations hämmande eller vad ska man säga?

hur mkt måste de få i sig för att den där livtids karens för slakt ska gälla?.
slakt är att man skickar hästen till matkonsumtion eller vadå?
är helt virrig nu blev helt hysterisk när jag såg att min häst(tävlingshäst) fick i sig det fast han absolut inte ska.

vart skickar man dem om man inte skickar dem te slakt annars då?(hjärnsläpp).

kom på en sak till.

skall inte såna här saker(att man behandlar hästen med olika preparat) skrivas in i passet?

vad händer som i mitt fall nudå om hästen får i sig lite ska de rapporteras på nåt sätt då eller?

det får absolut INTE hända igen:crazy:

men tänkt på det med, om man ger hästen det i sjukhagen och det rinner ner i marken/gräset kan en tävlingshäst beta där sen eller försvinner det aldrig ur jorden? hur länge måste man vänta?
för de slabbar ju alltid ut lite.

Nä han äter inte upp fodret i krubban över natten och jag har ställt ut en hink med musli i hagen som han inte heller rör.. Orsaken till att jag vill att han ska äta sin krafft är för att jag vill att han ska ha den energin o proteinet nu för vi lär bygga muskler. Han har kissing spines o är behandlad, ska på återbesök på strömsholm om tre veckor o om han inte börjar bygga nå ryggmuskler så är det risk att han blir utdömd!:cry:

kan de bli helt friska från kissing spines? av vilken anledning har han fått det?
om jag får fråga.

har du testat med betfor?

Hur får man i hästen medecin som han tycker smakar blöööö??? Har blandat i d i hans mat men d slank inte ner som alltid annars han e ju annars lite av ett matvarak älskar mat jag slängde i lite lusern hack som ja vet han älskar :laugh: Men d hjälpte inte :( Så nu undrar ja i fall ni har några bra tips vad ja kan ge han så han inte känner den beska smaken som jag förståt att medecinen smakar....
Tacksam för alla råd å hjälp jag ka få :laugh: så jag får i han medecinen som han ska ha 2 gånger per dag i 10 dagar

Jag gör så här med finadyne eller finylbuttazon.Jag blandar upp det i jättelite vatten. 1/2 dl kanske. Sedan drar jag upp det i en stor pruta. ANtingen så sprutar jag in det i munnen som vid avmaskning. Eller så sprutar jag det över maten samtidigt som jag blandar runt som satan. Gärna med vitlöksmineraler som däpar smaken. Även den mest kräsna tuggar i sig detta

Hästar som får medicin och hästar som ö h t är konvalcenter får ofta problem med magen. Många vägrar då att äta kraftfoder. En kur med t ex Mag/tarm eller annat tarmstabiliseringsmedel brukar göra susen.

Varför får han butta? Metacam smakar gott (enligt min häst som brukar slicka sig om munnen när hon får det). Du kanske kan byta, det beror ju på varför han äter det. Poängen med medicin är ju att dom ska få i sig den föreskrivna dosen.

tror det står(nenneh kan du kolla nogrannare?)
att det är livstids karans för slakt och X-antal dagar för tävling.

för upptäckte idag att min häst fått i sig det:crazy:
tävlar med honom men dock inte på ett antal månader, men kan det vara farligt för honom att han fick i sig det?

ställde hinken i den behandlande hästens sjukhage och så blåste den ju såklart ut ur hagen in i hagen där min häst står(sjukhagen är byggd i den vanliga hagen) och gissa vem som är glupsk och slickar rent hela hinken.
vet inte hur mkt han fick i sig.

men den metoden funkade inte alltså. inte om det blåser iaf(att lämna hinken i hagen).

men vad ska jag tänka på nu när min häst fått i sig det fast han inte ska???

vad är det egentligen för medel, butta kallas det alltså?
vad innehåller det? är det inflammations hämmande eller vad ska man säga?

hur mkt måste de få i sig för att den där livtids karens för slakt ska gälla?.
slakt är att man skickar hästen till matkonsumtion eller vadå?
är helt virrig nu blev helt hysterisk när jag såg att min häst(tävlingshäst) fick i sig det fast han absolut inte ska.

vart skickar man dem om man inte skickar dem te slakt annars då?(hjärnsläpp).

puttar upp någon som VET????

han får d för han har kotskedskidsinflammation :( Å svaret till dig Gullan e att där står karens till tävling 25 dagar... men jag undrar som du ang d m slaktkarensen livstid???? Ingen som vet???

Hästar som är behandlade med Fenylbutazon ska inte slaktas för att gå till livsmedel. Du kan fortfarande avliva hästen som vanligt.

Tävlingskarensen brukar man inte behöva fundera på då hästen knappast är i skick för att tävla om den behandlas med butta.

Tävlingskarensen finns det en lista på http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider

När jag behöver ge butta och liknande och det inte fungerar med spruta (vilket annars är det jag föredrar) så har jag lite olika alternativ.

Ibland fungerar det att med en äppelutkärnare göra ett ganska djupt hål i ett äpple (dock ett litet äpple), hälla i pulvret och sedan stänga igen med det urplockade äppelröret. Fungerar på vissa. Dock oftast inte i så många dagar...

Annars blandar jag i fodret (alltid med betfor) och häller på proviva nypon eller blåbär i ganska riklig mängd. Ett par teskedar honung brukar också behövas ibland.

han får d för han har kotskedskidsinflammation :( Å svaret till dig Gullan e att där står karens till tävling 25 dagar... men jag undrar som du ang d m slaktkarensen livstid???? Ingen som vet???

tack jenny ja, det där har vi inte riktigt fått svar på ännu..

Hästar som är behandlade med Fenylbutazon ska inte slaktas för att gå till livsmedel. Du kan fortfarande avliva hästen som vanligt.

Tävlingskarensen brukar man inte behöva fundera på då hästen knappast är i skick för att tävla om den behandlas med butta.

Tävlingskarensen finns det en lista på http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider

men det var inte riktigt det vi frågade, MIN HÄST SOM ÄR TÄVLINGSHÄST OCH FULLT FRISK HAR FÅTT I SIG DEN SJUKA HÄSTENS BUTTA!!!

men när du skriver så menar du då att de som oftast behandlas med butta aldrig blir så bra att de kan tävla igen???

När jag behöver ge butta och liknande och det inte fungerar med spruta (vilket annars är det jag föredrar) så har jag lite olika alternativ.

Ibland fungerar det att med en äppelutkärnare göra ett ganska djupt hål i ett äpple (dock ett litet äpple), hälla i pulvret och sedan stänga igen med det urplockade äppelröret. Fungerar på vissa. Dock oftast inte i så många dagar...

Annars blandar jag i fodret (alltid med betfor) och häller på proviva nypon eller blåbär i ganska riklig mängd. Ett par teskedar honung brukar också behövas ibland.

hihi det där med äpplet testade jag häromdan på Nennehs häst(hästen i fråga alltså).
och han bet tag i äpplet och såfort han kände smaken så spottade han ut det:angel: men lät de va kvar i hagen och han åt sen upp det.

någon som vet hur lång tid det tar innan man kan släppa en annan häst på den marken där den sjuka hästen ätit sin butta ju???(hage alltså).

bra tips det andra...

om din tävlingshäst fått i sig det får du inte tävla på 25 dagar..

och om man ger en häst butta så är den SKADAD och ska abdsolut inte ut och tävla samma dag som den medicineras.. den måste ju blir FRISK FÖRST! fattar du?

annars råder jag er att köpa en ingivare.. det har aldrig misslyckats inte ens på de envisaste hästarna.. till och med på stoet som stegrar och sparkar när hon ska avmaskas..

Du bör kunna köpa en ingivare på någon travshop eller någon hästsportbutik.. ring och hör med de hästsportbutiker, travsportbutiker och lantmänn/granngården du har i närheten.. ingivaren används till de flesta större djurslag för att få i dem mediciner.. så du kan ju höra med någon kobonde i närheten om ni inte får tag på en på annan väg..

Detta är då en ingivare, du drar i den röda pinnen längst ner så det bildas en kopp längst upp, där lägger du i betfor och medicin, sedna för du in hela denna i munnen på hästen , ganska långt in, och så trycker du in pinnen, då puttas allt som finns i koppen ut långt bak i hästens mun.. håll sen upp huvudet på hästen och klappa* kraftigt nerför strupen så sväljreflexen triggas..
ingivare.GIF

*klappa medan att du sätter handen på strupen och drar handen längs med strupen neråt, som att du pressade ner en tugga inne i hästens strupe, du skall alltså INTE klappa som man gör på hästen när man "berömmer" den utan mer som när du masserar..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 836
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur