Hjälp Hur får man i medecin lätt????

Nenneh

Trådstartare
Hur får man i hästen medecin som han tycker smakar blöööö??? Har blandat i d i hans mat men d slank inte ner som alltid annars han e ju annars lite av ett matvarak älskar mat jag slängde i lite lusern hack som ja vet han älskar :laugh: Men d hjälpte inte :( Så nu undrar ja i fall ni har några bra tips vad ja kan ge han så han inte känner den beska smaken som jag förståt att medecinen smakar....
Tacksam för alla råd å hjälp jag ka få :laugh: så jag får i han medecinen som han ska ha 2 gånger per dag i 10 dagar

Sv: Hjälp Hur får man i medecin lätt????

Vilken typ av medicin?
Är det ex finadyne eller butta kan du blanda den med pyttelite vatten, dra upp i spruta och spruta in i munnen.

Är det pulver?

Jag ger alltid sådant direkt i munnen, utblandat med lite vatten i en spruta, det är inte lönt att försöka något annat när det går så snabbt och enkelt.

Då vet man att hästen får i sig allt, och det blir inget spill som riskerar att sprida sig till eventuella tävlande boxgrannar och liknande.

Tabletter brukar gå bra att stoppa in i en stor morot eller ett äpple.

Hmmm han får Fenylbutazon räknas d som butta???? E inte alls insatt i medecin å va man kallar d som han har ju inte behövt gå på medecin innan:o Usch ja känner mig bortkommen i sånt här:o Ja d e pulver men nu har ju jag redan lagt första dosen i blandat i maten:(

Men d va bra :Dtror ja ska sticka i väg å köpa en sån spruta å se om d går lättare ikväll när han ska ha sin kvällsdos;)

Jag brukar som många redan skrivit ge det i spruta men jag blandar ut pulvret i äppelmos i stället. När jag blandat med vatten har mina hästar spottat och kastat med huvudet så mycket rinner ut, tycker jag i alla fall.
Äppelmos verkar dölja det mesta av medicinsmaken och hästarna försöker inte spotta ut det tvärtom de verkar gilla det. Eftersom äppelmos är lite tjockare än vatten rinner det inte så lätt.
Är äppelmoset väldigt tjockt får man kanske slå på en droppe vatten annars blir det för trögflytande

Ta inte så mkt vatten och håll upp huvudet tills han svalt. Jag brukar ta äppelmoset vid sidan av sen (fast i sprutan, så sista "minnet" av sprutan är gott).

Jag skär av toppen på en spruta eller en gammal avmaskningsspruta, o häller i pulvret i den o blandar i ett par droppar vatten så det blir som en kletig sörja, sen sprutar jag in det i munnen på hästen precis som en avmaskning. Brukar erbjuda nått smaskigt efteråt

Jag gör likadant, skär av toppen av en spruta och blandar med lite vatten, när vi gett tabletter till föl ex vid lungbölder/lunginflammation, har vi krossat tabletterna och lagt i en spruta och hällt över lite vanlig sirap, dels för att tabletterna inte skall "damma", samt för smaklighetens skull.

Hmmm han får Fenylbutazon räknas d som butta???? E inte alls insatt i medecin å va man kallar d som han har ju inte behövt gå på medecin innan:o Usch ja känner mig bortkommen i sånt här:o Ja d e pulver men nu har ju jag redan lagt första dosen i blandat i maten:(

Butta är riktigt äckligt, rent av vidrigt, ja, jag har smakat, hade en häst som inte åt det, vi blandade det i betfor och tillsatte lite extra socker så åt hon. Det är inte världens nyttigaste lösning, men hon fick i sig det (gillar absolut inte att få saker insprutat i munnen, man fick jaga henne vid avmaskning).

Jag brukar blanda medicin med betfor för henne ger man iiinte direkt i munnen ;) Lite spec dam :angel:

Jag prövade m att spruta in d men fan hälften spottade han ut :( Så ja köpte äpple å slog i sönder dom i spannen så ja fick m saften å rörde runt å sen lite lite lusern där i oxå å d funkade som en dans d sa bara slörp sen va d slut :) Pjjuuu nu får ja i d utan en massa bråk :) Tack för alla tips glad ja blir av all hjälp :bow::bow::bow::bow::bow::

jaha nu funkar inte äpple mer han bara vägrar äta d:mad: Jag har prövat att spruta in medicinen men jag fick hälften över mig så d va inget bra ja prövade m betfor imorse å d gick bra men nu ikväll så går inte d i heller:mad: Blir så trött va ska ja göra näst :confused: Fick ett annat råd att pröva m sirap men jag vet inte om d e bra för hästar eller vad:confused: NU BEHÖVER JAG ER HJÄLP IGEN :o

Är det pulver?

Jag ger alltid sådant direkt i munnen, utblandat med lite vatten i en spruta, det är inte lönt att försöka något annat när det går så snabbt och enkelt.

Då vet man att hästen får i sig allt, och det blir inget spill som riskerar att sprida sig till eventuella tävlande boxgrannar och liknande.

Tabletter brukar gå bra att stoppa in i en stor morot eller ett äpple.

måste fråga,
vad menas med karens: LIVSTID???

och om det står så på medicinen betyder det att om en annan tävlande häst får i sig den medicinen får den aldrig mer tävla eller vadå?
inte den hästen som äter medicninen heller?

blir spännande nu när ja ska ge han de vid morgonfodringen hoppas betforen funkar endå så som den till slut gjorde i går kväll,men jag lämnar hinken inne hos han, det dumma e ju att han kan skvalpa ut det om han vill.
men tror inte de hjälper att ja stannar kvar heller, kommer dessutom va helt död (jobbar natt just nu)

Det brukar även stå vad karensen gäller, tävling eller slakt.

Livstids karens för tävling har jag svårt att tro att något preparat har, där brukar det röra sig om timmar eller dygn.

Däremot har ju t.ex. Fenylbutazon livstids karens för slakt.

När jag fick ge min kille butta så blandade jag det i kraftfodret och lät hinken vara under natten. Han åt upp allt och efter några dagar så åt han som om det inte var någonting iblandat med kraften.
(inga tävlingshästar i stallet så det var ingen risk att smitta någon annan med butta.)

Jag gav lusern, betfor och lite annat foder. Blötte upp det och totalvolymen uppblött foder var rätt stor. Dvs kanske 6-10 liter när allt svällt klart så koncentrationen med medicin var inte så stark.

Jag skulle blanda i extra gottis med kraften och inte ge någonting annat, då borde kusen äta.
Började jag trixa med olika saker så misstänkte min häst att det var lur på gång och ville inte äta eller sammarbeta. (gällde även avmaskning) Så för mig var det "bara" att blanda foder som vanligt och vänta ut honom att äta det som bjöds, vilket han gjorde.

Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig.
Lycka till!!!

Jag har oxå lite samma problem.. Min kille ska oxå äta butta i tio dagar och jag prövade att ge i fodret men det gick inte alls.. han började matvägra! Nu ger jag med spruta med vatten i munnen direkt. Men nu har vi fått ett nytt problem, han vägrar fortfarande att äta sitt krafftfoder! Lusern och betfor tokvägrar han, och muslin lär jag stoppa upp i munnen med min hand. Har även försökt att ge ett äpple m.m efter han fått medecinen för att han ska få godare smak i munnen, men han tar ingenting!!
Så jag behäver oxå tips!!

Det hade jag inte lagt så stor vikt vid, faktiskt...:)

Huvudsaken är att hästen äter sitt hö, och den lär inte få några större brister om den inte äter sitt kraftfoder under ett par veckor. Avvakta och se hur det går när medicineringen är över.

Äter han inte ens upp över natten om du låter fodret ligga i krubban?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 836
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka