Har en mycket lättfödd halvblodsvalack som verkligen behöver tappa en 50 - 60 kg. Tror detta skulle vara relativt enkelt om bara jag får foderstaten att stämma. Just nu får han betydligt mera än underhållsbehovet och det visar sig i en ca 2 1/2 cm tjockt fettlager över revbenen... Promenadrids enbart efter skada men ska förhoppningsvis vara igång till sommaren. Behöver verkligen hjälp, jag har försökt på alla sätt och vis men får inte ihop det.
Hösilaget har värdena:
ts ca 80 - 84% - i princip torrhö.
8,8 MJ/kg
smrp 68 g/kg
Hans underhålls behov just nu på ca. 67 MJ och 470 smrp, behöver en kvot på minst 7. Blir lätt bukig.
Äter även drygt 0,2 kg foderjäst. Jag vill ge mycket grovfoder men det funkar inte. han äter ca. 13 kg nu, behöver mycket strå för magen. Hoppas någon orkar förbarma sig över detta!![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)
Hösilaget har värdena:
ts ca 80 - 84% - i princip torrhö.
8,8 MJ/kg
smrp 68 g/kg
Hans underhålls behov just nu på ca. 67 MJ och 470 smrp, behöver en kvot på minst 7. Blir lätt bukig.
Äter även drygt 0,2 kg foderjäst. Jag vill ge mycket grovfoder men det funkar inte. han äter ca. 13 kg nu, behöver mycket strå för magen. Hoppas någon orkar förbarma sig över detta!
![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)