Hjälp! Horsemanship?

L

lenoreberglund

Okej.. Nu vet inte jag hur man gör detta men, är ny här! Men jag behöver hjälp. Min medryttarhäst, Mira, har problem med att lita på folk. Inte i hanteringen, inte i hagen, hon sparkas aldrig i boxen, hon bits inte när man sadlar, hon tar bettet utan problem, och hon släpper det lika så! Hon är vad jag anser, en perfekt häst!

Men.. ridningen! Det är omöjligt. Hon vägrar att gå upp i trav, och när jag väl får henne att trava, sparkar hon bakut och bockar, hon galopperar iväg okontrollerat. Jag är ingen nybörjare! Absolut inte, men jag är inget proffs heller.. Då är min fråga; Kan horsemanship öka förtroendet och tilliten inom både hantering OCH ridning? Jag har en hel sommar och mer tid efter det att jobba, men hon vill inte lita på mig! Ja, jag är en otålig flicka! Jag skulle bli så glad och uppskatta hjälp, tips och förslag!

Sv: Hjälp! Horsemanship?

Om hästen bockar och sticker när du rider men är snäll i övrig hantering låter det snarare som att hon har ont. Hade hon haft problem att lita på människor hade detta visat sig tydligt även i den dagliga hanteringen. Tycker du ska berätta för ägaren hur hästen beter sig och föreslå att det skulle vara bra att ta ut en veterinär som kan kolla igenom hästen så hon inte har ont. Kolla att sadeln passar som den ska, att bettet är lagom stort och inte skaver och att all utrustning i övrigt sitter bra.

Om vet inte hittar något som är fel är det dags att börja fundera på andra orsaker till att hon beter sig som hon gör vid ridning. Men först och främst, uteslut smärta.

Ja, det är en bra idé att kolla upp henne, men saken är den att vi har ingen sadel på henne, jag riden med schabrak och sadelhjord, med stigbyglar då, ingen sadel passar för nuet. Allt funkar prima med ridningen när hennes ägare, som också är 15, rider henne. Hon lyssnar på henne och går jättebra! Dock tror jag att de skulle bli enklare om vi red henne på en grusbana, hon är mest intresserad i att äta när vi för nuvarande rider på en äng, med stängsel för säkerheten! Men tack så mycket för tipset!

Hur länge har du ridit henne? Det kanske är så att hon testar dig och ser om hon kan smita undan arbete genom att bocka och sticka?

Jag har ridit henne i ungefär två veckor. Ja, hon kanske testar mig! Jag testade horsemanship idag och allt gick så himla bra! Jag travade med henne i 3 hela varv! Det kanske bara hänger på prövning?

Om du bara ridit henne i två veckor kan det absolut vara så att hon testar dig och ser vad du går för helt enkelt. Men som sagt, det viktigaste är att utesluta smärta, sen kan man börja jobba utifrån beteendet.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar