Hjälp! Horsemanship?

L

lenoreberglund

Okej.. Nu vet inte jag hur man gör detta men, är ny här! Men jag behöver hjälp. Min medryttarhäst, Mira, har problem med att lita på folk. Inte i hanteringen, inte i hagen, hon sparkas aldrig i boxen, hon bits inte när man sadlar, hon tar bettet utan problem, och hon släpper det lika så! Hon är vad jag anser, en perfekt häst!

Men.. ridningen! Det är omöjligt. Hon vägrar att gå upp i trav, och när jag väl får henne att trava, sparkar hon bakut och bockar, hon galopperar iväg okontrollerat. Jag är ingen nybörjare! Absolut inte, men jag är inget proffs heller.. Då är min fråga; Kan horsemanship öka förtroendet och tilliten inom både hantering OCH ridning? Jag har en hel sommar och mer tid efter det att jobba, men hon vill inte lita på mig! Ja, jag är en otålig flicka! Jag skulle bli så glad och uppskatta hjälp, tips och förslag!

Sv: Hjälp! Horsemanship?

Om hästen bockar och sticker när du rider men är snäll i övrig hantering låter det snarare som att hon har ont. Hade hon haft problem att lita på människor hade detta visat sig tydligt även i den dagliga hanteringen. Tycker du ska berätta för ägaren hur hästen beter sig och föreslå att det skulle vara bra att ta ut en veterinär som kan kolla igenom hästen så hon inte har ont. Kolla att sadeln passar som den ska, att bettet är lagom stort och inte skaver och att all utrustning i övrigt sitter bra.

Om vet inte hittar något som är fel är det dags att börja fundera på andra orsaker till att hon beter sig som hon gör vid ridning. Men först och främst, uteslut smärta.