Hjälp! Honkatt

KopparbergsEmme

Trådstartare
okej svaret finns säkert i tusen trådar om man letar men jag undrar så och har inte tid!

Vår honkatt äter P-piller 1 gång i veckan.
För två veckor sedan var allt vår ursling till ungkatt på och para henne (en torsdag, innan hon fått sitt piller men samma dag) men jag tänkte i mitt stilla sinne att de borde ju va lungt och har fortsatt ge P-piller som vanligt.
Så säger en bekant att om hon är gravid skapar de förmodligen missbildningar, för de kan hon ju vara då P-piller kan sluta verka efter 2 dagar! är de sant?

Sen nu, då och då, blir jag jätte nojjig att hon ska ha ungar i magen. Hon har börjat äta mer (för vi har bytt kattmat antar vi då hon är kräsen) känns som ett typiskt tecken!
Hon är gosigare än vanligt, är annars en fisförnäm dam som man helst inte får klappa, men vi antar att har hon börjat ätit mer så är de klart hon blir piggare...MEN de känns ändå om ett tecken!?

Å andra sidan är hon fortfarande lite jamig och pratig om vi vart ute i koppel eller hon ser att vi ska gå ut, vilket jag tycker tyder på att hon vill träffa fler katter..för hon borde väl sluta vilja "ha mer" efter 2 veckor OM hon är på tjocken?

Vart mest krångel men snälla hjälp mig reda ut detta!:crazy:

Sv: Hjälp! Honkatt

Hej!

Jag tycker att du ska ringa och rådfråga en veterinär.
Sedan kan säkert symtomen på en dräktig katt variera lite från katt till katt och p-piller är aldrig 100 %-igt. Det bästa vore om ni tog henne till veterinären för kastrering, då kan de ta bort eventuella foster i magen, det har ju inte gått så långt. Eller finns det någon anledning till att ni har katten på p-piller istället för kastrera henne?
Lycka till.

Om hon inte är avelskatt, så föreslår jag att du slår två flugor i en smäll och låter kastrera henne nu.

Kastreringen kan då eventuellt innebära en abort. Men än så länge är det ingen big deal för en hyfsat van veterinär. Faktiskt ett enklare ingrepp än t.ex. kastrering under pågående löpning.

P-pillren skapar en ogynnsam miljö i livmodern så visst kan det väl finnas risk för att eventuella foster skadas.

Om du tror att hon kan vara dräktig och inte vill ha kattungar kan du kastrera henne nu eller ge abortspruta. Om du vill behålla eventuella kattungar föreslår jag att du ringer och rådgör med en veterinär. Jag vet inte hur tidigt de kan palpera fosterblåsor men ultraljud kan de ta efter... 3-4 veckors dräktighet.

Finns det inget syfte i att behålla henne fertil, tycker jag att du ska kastrera henne nu med en gång. Då tar man bort ev foster tillsammans med livmoder och äggstockar.
Ring veterinären idag!

Ring vetrinär om du är det mista tveksam på om hon är dräcktig eller inte! Jag lovar att få kattungar efter en katt som gått på P-piller kan vara ricktigt otrevligt! komer ihåg att mamma berätta att när jag var lite hadde vi en katt som dom gav P-piller hon vart dräcktig utan att mamma viste om det så efter ett tag födde katten en kull med döda kattungar som inte var specielt mycket mer än skellet :cry: sedan dess har vi aldrig någonsin jätt våra katter p-piller.. Alltså jag vill inte skrämas men det är lika bra att du kontaktar en vetriänär så att du vet säkert!

Yes, nu är hon jufförsig sitt "sura gamla jag" så mina mmisstankar har lagt sig, dock så ska både hon och hankatten kastreras´....

Liknande trådar

R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter