Hjälp! Hästen vägrar gå, stannar och/eller backar - Vad göra?

Sv: Hjälp! Hästen vägrar gå, stannar och/eller backar - Vad göra?

min lilla ponny är oxå hemsk med sånt ibland.. men jag har börjat lura han lite...jag stannar och gör mycket halter innan det svåra stället, travat istället för att ha skrittat.
När han stannat och vägrat gå ändå någon gång så har jag låtsat att det gör inget, har börjat greja med sadelgkorden typ tittat på saker runt omkring..och det tycker ju inte han är kul, så ibland går han själv, eller så ger jag bara en liten skänkel och så går han för han tycker inte det är kul om jag inte bråkar tillbaka...
nu stannar han inte lika ofta...har typ glömt det..:)

Köpte en ridskolehäst (Islänning) som hade tröttnat
på ridskolan och backade.
på ridskolan använde de spö för att få fram henne
men det ville inte jag.

Det tog lite tålamod och tid, mycket beröm.

Om hon var på väg att backa i diket och stenrösen så blev jag
tvungen att svinga med tyglarna bredvid hennes huvud. Det funkade som en akut åtgärd.

Nu är hon helt OK.

Det låter som du pratar om min ponny.. Hon är en new forest av den mest envisa sorten.
Rekordet ligger på 45 min under ridturen. Hon vägrade att röra sig!
De andra red ifrån henne, men det rörde inte henne i ryggen.
Jag har insett att rida med spö gjorde saken värre, hon blev bara sur.
Nu har jag sporrar som jag använder så lite som möjligt, men det funkar oftast.
Eller så sitter jag bara och låtsas att jag inte bryr mig om att hon står stilla.. Ger henne långa tyglar, sitter som en potatis säck i sadeln, då ger hon upp efter ett par minuter..

Men som sagt.. ibland ger hon sig inte så.. ja.. Olkia knep varenda gång..

Jag har haft en häst som gjorde precis likadant.
Jag fick hjälp av diverse ridlärare och annat men inget hjälpte tills en dag jag struntade i att bråka satt bara å vänta ut honom & sjöng en snutt.
När han inte möte något motstånd gick han igen (kasta sig framåt).
Men efter att ha ignorerat honom på detta sätt en tid slutade han att vara istadig.

Lycka till!

jag tycker också att du ska leda henne. om hon vägrar å är absolut omöjlig att leda tycker jag att du ska VÄNTA. spela ointresserad av henne i fem min och försök igen. massa berömm om hon rör sig(åt rätt håll) annars e det bara att dissa henne igen en stund och försöka igen... ta med en bok vetja å bind henne vid nåt:) de är otåligare än de verkar;);) läste nån stans om hovförflyttningar också, man tränar hästen att flytta en hov i taget... lycka till du löser det säkert på nåt vis:):):)

jag tror som kickilinisen, att ett bra sätt i all hästhantering alltid är att försöka UNDVIKA KONFLIKTER. Inte så att du fegar ur alltså, men det är sällan som en häst bara är rent istadig eller tjurig. Och om den är det, varför inte sätta sig ner ett tag och fundera över varför. Om hästen inte tycker att just den ridvägen är rolig, varför? Rädsla? Obehag?

För att kunna arbeta med en häst måste den tycka att det är roligt att arbeta, och att du är rolig att ha att göra med. Först måste du alltså lista ut varför han backar.

Min medryttarhäst gör likadant, och jag körde på spövarianten ett bra tag innan jag förstod att det aldrig skulle göra någonting bättre utan bara förvärra saker och ting. Han började ändå backa i vissa situationer, oavsett hur mycket beröm/ straff han fick i rätt läge. Mitt sätt nu är att undvika konflikter. Börjar han backa så hoppar jag av direkt, gör ingen stor grej av det och hoppar upp igen. Men det är också en rädd häst jag rider.

Är hästen istadig p.g.a. att han tycker att livet är skittrist: ändra det! Eller byt sköthäst. Att piska fram honom kommer definitivt inte få honom att ändra sinnesstämning, och det handlar inte alltid om att de är "envisa små rackare". Se till hästens natur i stället.

vad var hästen du red rädd för? /nyfiken:smirk:

hoho jaa du, han blir rädd för lite olika saker varje dag, så man kan säga att jag pratar om ett aktuellt problem :rofl: .

Men allvarligt talat så är det oftast så att han tycker att vissa sträckor av olika ridturer är obehagliga (med rätta!) t.ex. en soptipp med många maskiner, fåglar och lukter, ett grustag med ännu fler maskiner, ställen där det händer mycket samtidigt. I skogen är han mycket mindre skrajsen, om han inte känner vittring av andra läskiga djur ;) . Och så vatten förstås.

Alltså kan en vanlig ridtur se ut såhär: kommer till vatten i skogen, han tycker att det är obehagligt. Det är lagom mycket vatten för min del, så jag manar på tills han går (om det är för mycket hoppar jag av, man får känna efter lite om han kan eller inte). Sen kommer vi förbi soptippen och det är mycket som händer där, och han blir lite nervös och vet inte riktigt om han vill eller inte, jag manar på. Om vi då kommer ut på en väg och det åker förbi en bil med släp, eller något annat händer väldigt plötsligt så har han redan stissat upp sig en del så att det blir en lite större grej av det än vad det skulle kunna bli.

Därför arbetar jag nu med att försöka att inte få honom till den uppstissingen, utan att se vad han klarar av och inte klarar av. Samtidigt jobbar vi mycket med "läskiga" saker hemma på gården.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama