Hjälp! Hästen vägrar gå, stannar och/eller backar - Vad göra?

P

ponny500

Jag behöver verkligen hjälp. Jag sköter en ponny. Hon blir inte riden så mkt, eller så mkt skött, och när man ska rida och kommer till en väg så tvärstannar hon, och försöker man få henne att gå så backar hon. Jag har försökt att backa henne en bit efter vägen och sen vända. Första gången gick det, men nästa gång gick det inte. Jag var tvungen att ge upp. Jag vet att det ska man absolut inte göra. Men jag var tvungen att fara hem. Jag tror att hon har gjort så med ägarna och då gav dom upp och då så har hon fattat att hon kan bestämma. Jag behöver verkligen hjälp det är verkligen inte kul att rida när det är så där :( Förr när nästan bara jag red henne så gick det Jätte bra.

Sv: HjÄlp Mej NÅgon!!

ponny500 skrev:
Jag behöver verkligen hjälp. Jag sköter en ponny. Hon blir inte riden så mkt, eller så mkt skött, och när man ska rida och kommer till en väg så tvärstannar hon, och försöker man få henne att gå så backar hon. Jag har försökt att backa henne en bit efter vägen och sen vända. Första gången gick det, men nästa gång gick det inte. Jag var tvungen att ge upp. Jag vet att det ska man absolut inte göra. Men jag var tvungen att fara hem. Jag tror att hon har gjort så med ägarna och då gav dom upp och då så har hon fattat att hon kan bestämma. Jag behöver verkligen hjälp det är verkligen inte kul att rida när det är så där :( Förr när nästan bara jag red henne så gick det Jätte bra.

exakt så var d för mig på min förra medryttar häst. Jag skänklade på och gick hon inte då tog jag till med spöt o då backade hon bara ännu mer men efter ett tagvså fungerade d..

Så blir det för mig också ibland med min ponny. Efter ett tag brukar han gå, men det kan ta tjugo minuter eller mer. Jag brukar försöka att alltid rida tillsammans med någon så att han inte gör så.

Känner igen de! Min ponny var precis likadan innan!
När du känner att hon tänker stanna, lätta i handen och driv.
Vill hon inte, så lägg till spöet, en eller flera gånger, och håll hela tiden om med benen. Om hon trots detta inte vill, så finns det ett sätt, som kan låta grymt, men kan fungera: rid nära en hage, och när hon börjar backa, så "hjälp" henne att backa mot elstängslet, samtidigt som du ger en framåtdrivande skänkel. Då kommer hon få en stöt, som absolut inte skadar henne, utan bara "tillrättavisar".
(om detta känns fel så ska du ABSOLUT inte göra det, det ska inte kännas fel)

oj vad många som har samma problem.. kändes som att jag var helt ensam.. men hon stannar även om hon travar eller skrittar ellergalopperar. och spöar man henne så backar hon iallafall. eller stegrar eller bockar. :(

är det inte lättare med sporrar (om hon går emot skänklen)

Sv: Hjälp! Hästen vägrar gå, stannar och/eller backar - Vad göra?

Det enda du kan göra, är att vänta ut henne, det får ta den tid det tar. Det komerm inte funka att piska på henne mer,. Jag tror att din ponny skulle bli mer irriterad då. Prova rida olika vägar (om du kan) och när hon börjar sacka driver du, och stannar hon kan du driva på en stund, men sedan stå där (omhon inte står mitt i vägen) Och var 5 min börja smacka på henne, och prata med diin ponny hela tiden. Jag ahde en häst som jag stod på vägen med i 45 min, piskade man henne blev hon sur, skänklade man henne, blev hon irriterad också efter en stund, men väntar man ut dem fattar dom efter ett tag. :) lycka till.

Okej kan kanske funka .. kan prova det imorgon .. men gärna fler tips ,, jag kan bara rida den vägen annars måste jag ut på en trafikerad väg och jag vill inte att hon börjar bråka där :eek:

kan du inte få hjälp av nåågon annan, som t.ex. kan leda henne när hon bråkar?

Men då stegrar hon bara:(

Hej...har en tråd om exakt detta problem....har fått tips och provat....å det har funkat på han iaf:)...jag vet att det känns sååå trist att inte komma iväg, det är ju liksom syftet..:)han tvärstannade och började backa
Jag tog till spö och han gav sej...sen myyyycke beröm när det väl gick framåt...jag tror det bara är att "vinna" kampen...dom är envetna dom "små" rackarna..:rofl: ...jag har erfarenheten av att han stannade även när jag red med andra...jag förstod att du ingen hade att rida med...så jag kan trösta dej med att det inte alltid hjälper att ha sällskap heller!..man får vara lika enveten!!..men ibland räcker inte tiden till, så är det!!Lycka till!!

Hade en ponny förut som gjorde likadant. Antagligen beror detta på istadighet (träna ledarskap och förtroende övningar, läs i NH-forumet) eller så är ponnyn bara j*kligt envis och egensinning (som min var.) Är det bara vid korsande vägar som h*n stannar? I sånna fall kan du prova med att trava eller galoppera förbi den eventuellt vägkorsningen och om ponnyn antyder att stanna eller sakta ner så driver du på och lägger till pisken. VAR VÄNLIG MEN BESTÄMD! :devil: :D

ponny500 skrev:

Jag har ganska ofta samma problem med en stor häst. Han bockar dessutom om man skänklar på eller använder spöet. En gång stod jag en timme och bara väntade ut honom för att han skulle gå, det fanns för mig bara en väg och det var rakt fram och till slut gick han faktiskt. Sedan så ska jag erkänna att jag ibland har suttit av och lett honom förbi, när han blir rädd och vägrar gå tex. Jag tror inte att det är så bra att göra så. Men ibland bara vänder han och sticker åt andra hållet. Men vi kämpar på och det blir bättre!:bump:

Med min förra ponny var det likadant, han var iochförsig russ så det var väl meningen att han skulle vara sån :p men mitt ända tips är: SKÄNKLA! Är helt emot spö, ni behöver inte kommentera detta för jag vet att dom flesta tycker annorlunda.

Jag har provat att vänta ut henne men det funkar inte :( Hon börjar bara att backa och om jag skänklar på henne så backar hon ÄNNU snabbare... När jag vänder henne för att hon ska sluta backa så har hon stuckit med mej. :confused: Men sist jag red så kom min kompis med sin häst och då gick det JÄTTe bra. Men jag kan inte rida ensam då bråkar hon. Och om jag travar så tvärstannar hon ändå vid vägen..... :confused:

Jag tillhör de få som inte tror det behöver vara fel att sitta av och gå med hästen en bit ibland. Men man får nog känna av lite vad det är som gör att hästen vägrar. Är det bara envishet, ett försök att se om det går att bestämma, är det väl bara envishet tillbaka som gäller.

Har haft samma problem med min häst. Jag försökte med allt tyckte jag. Sedan fick jag till slut ett tips som jag först tyckte lät lite dumt, lite som ett misslyckande, men det fungerade fantastiskt bra. Problemet löstes inte på en dag men efter ett litet tag fungerade det bra. Jo, nämligen att försöka undvika konflikt i alla former. När hon stannade , backade(för det ska gudarna veta att hon gjorde... i 190KM/h kändes det som, eller stegrade när jag försökte hindra henne från att backa) så hoppade jag av, fort som ögat och bara fortsatte gå med henne efter mig(jovisst försökte hon stanna ibland ändå men ha med ett spö som du inte slår henne med utan bara viftar med) Sedan när hästen började koppla av och verkade lugn hoppade jag upp igen.I början blev det långa sträckor som jag själv fick gå men efterhand kunde jag rida allt längre och längre och de senaste tre åren har det inte varit något som helst problem så det fungerar verkligen. Det viktiga är inte att man sitter på utan att man man får hästen att gå dit man vill. Viktigt är oxå att du aldrig blir arg(Det blev jag i början när jag tyckte att den dumma hästen minsann skulle lyda mig och att allt bara var dumheter). Var bara lugn och gör det trevligt för hästen. Viktigt är oxå att du får din vilja igenom på andra småsaker samt att aldrig hamna i konflikt där ni måste kampas utan ex. ska hon inte äta av gräset när du ex sitter upp så har du bestämt det och då ska hon inte det. det är en enkel sak för dig att vinna över utan konflikt. LYCKA TILL

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama