Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!
Jodå, vi kollade halsen och den va rätt irriterad, så därför inleder vi nu denna allergibehandling med en kortisonkur.
Immunterapi ska inledas, medicinen är beställd men tar ca 6 veckor att få...därefter ska det bli spännande att se om det blir nån bättring till sommaren. Med tanke på hur pass mkt sämre hon blir år för år, så törs jag knappt tänka på hur nästa sommar blir....
Hästen i fråga är nu strax 12 år och ända sedan jag red in henne, så har jag reflekterat över hur larvig hon varit när det gäller mygg mm.
Ett par myggor o hon har blivit snudd på hysterisk, men jag har ju inte alls kopplat detta till HS-symptomen som kommit de senaste 3 åren. Dessutom är hon mer tolerant nu, om det beror på uppfostran eller toleras har jag ingen aning om.
Däremot är det första gången som hon visar symptom inomhus och den här årstiden, främst när jag borstar henne, men även ibland när hon äter. Men det är mkt SMÅ tecken hon visar i detta läge.
När det gäller halskotan så har jag chiropraktor till henne ett par ggr/år och det händer att det finns en låsning där, men inte varje gång...senast var han ut för 14 dar sen...å då var det bara bogen som trasslade...
Vill gärna veta prognosen på denna immunterai, för jag har inte hört talas om detta på häst förut, inte heller hittar jag nån info på nätet...men nån kanske har tråkigt och kan tänka sig att hjälpa mig att leta lite???
Förresten har Tinnes dressyrhäst Solos Carex nån allergi, nån som vet mot vad???